om ph.d.-ansøgning

Find spørgsmål og svar hvis du søger en ph.d.-stilling.

Questions and answers

I Danmark er en ph.d.-stilling typisk en betalt stilling. Designskolen Kolding har derfor et begrænset antal ledige ph.d.-stillinger hvert år. Du kan finde ledige stillinger her.
Derudover samarbejder Designskolen Kolding med forskellige eksterne parter om erhvervs-ph.d.’er er finansieret af Innovationsstyrelsen. Endelig er der mulighed for selv at finansiere en ph.d.

Designskolen Koldings forskning er placeret i laboratorier inden for skolens strategiske områder: bæredygtighed, socialt design og leg & design. For at vi kan garantere vejledning af en passende kvalitet, skal dit projekt være placeret indenfor et af disse tre områder. Du kan finde mere information om laboratorierne på hjemmesiden.

Laboratoriet for Bæredygtighed og Design
Laboratoriet for Socialt Design
Laboratoriet for Leg og Design

Kvalifikationskravet er en afsluttet kandidateksamen eller en afsluttet eksamen, der niveaumæssigt og omfangsmæssigt svarer til en kandidateksamen (120 ECTS).

Ja. Når du søger en ph.d.-stilling ved Designskolen Kolding, kræves en kandidatgrad eller en uddannelse på tilsvarende niveau og af tilsvarende omfang.

Projektbeskrivelsen skal indeholde følgende punkter:

• en motiveret ansøgning, der redegør for den forskning, projektet skal handle om, samt dine kvalifikationer på området
  • en foreløbig forskningsplan, herunder vurdering af projektets gennemførlighed og en arbejds- og tidsplan
  • en redegørelse for det empiriske materiale, der danner grundlag for projektet
  • forskningsspørgsmål
  • projektets teoretiske grundlag
  • metodologi
  • en kort state of the art (oversigt over eksisterende viden på området)
  • en referenceliste/litteraturliste
  • overvejelser om publicering og formidling af forskningsresultater

Forskningsspørgsmålet skal være meget klart, faktisk et konkret spørgsmål, som kan besvares ved at foretage en undersøgelser, som involverer designeksperimenter. Et forskningsspørgsmål er ikke et ’how might we’ spørgsmål. Det er baseret på en forståelse af teori og empirisk data og forsøger at lukke et hul i områdets viden, fx ’Hvis teori X er pålidelig, og data A, B, C er velfunderet, hvad er så relationen mellem X og en ny ting Y?’. Dette er en plausibel formel for et forskningsspørgsmål. Ethvert forskningsspørgsmål, der kan besvares med et ja eller et nej, kan ikke danne grundlag for en design-ph.d.

Projektbeskrivelsen bør fylde 4-6 sider på omkring 2400 tegn. Der er ingen formelle krav til font og skriftstørrelse.

Forklar hvorfor dit projekt skal foregå ved en designskole og hvordan det relaterer til designforskning.
Læs call’et grundigt igennem og skriv ind i de rammer, der er udstukket i det.
Læs om skolen på hjemmesiden og læg mærke til forskningsstrategi og strategiske forskningsområder.

Nej. Efter ansættelse besluttes, hvem der skal være din vejleder.

Et ph.d.-stipendium er normalt et 3-årigt ansættelsesforhold. Din løn afhænger af din anciennitet. Ved ansættelse indplaceres du på det trin, din anciennitet berettiger dig til.

Vi forventer aktiv tilstedeværelse i forskningsmiljøet, svarende til to-tre arbejdsdage om ugen.

Nej. Men vi forventer aktiv tilstedeværelse i forskningsmiljøet, svarende til to-tre arbejdsdage om ugen.

En afhandling kan tages under bedømmelse uden forudgående indskrivning ved Designskolen Koldings og Arkitektskolen Aarhus fælles ph.d.-skole, hvis Designskolen Kolding vurderer, at kandidaten har erhvervet sig tilsvarende kvalifikationer, og fagområdet ligger inden for Designskolen Koldings forskningsområder indenfor socialt design, bæredygtighed og design til leg.

Det koster 65.000 kr. i alt.*

Dette beløb skal betales i to rater:
1) 5.000,- kr. for en indledende vurdering og administrationen forbundet hermed, hvor det afgøres, om afhandlingen er en tilstrækkelig kvalitet til at sætte gang i en egentlig bedømmelse.
2) 60.000,- kr. hvis Designskolen Kolding vurderer, at afhandlingen kan tages under bedømmelse. Dette beløb dækker tryk af afhandlingen, to eksterne bedømmere samt én intern, herunder rejser og ophold i forbindelse med forsvarshandlingen.

*Der gøres opmærksom på, at hvis fx rejseudgifter for de eksterne bedømmere eller tilsvarende overskrider det anslåede, kan dette beløb sættes op. Dette vil altid foregå i dialog med kandidaten. Tilsvarende vil beløbet også blive nedsat, hvis udgifterne er væsentligt mindre end det anslåede.

I forbindelse med ansøgning om en indledende vurdering skal det oplyses, hvis ph.d.-afhandlingen tidligere har været indleveret ved en anden institution.