Valg af fokusområde
På kandidatuddannelsen tager du afsæt i fagligheden fra din bacheloruddannelse. Vi arbejder med udgangspunkt i følgende 5 fagområder:
- Accessory design
- Beklædningsdesign
- Industrielt design
- Kommunikationsdesign
- Tekstildesign
Det er vigtigt, at du i din ansøgning vælger det fagområde, du ønsker at udvikle og udfolde dine designprojekter indenfor, da du vil få faglig sparring, vejledning og blive udfordret på dine praksisnære færdigheder inden for netop det specifikke fagområde.
Sammen med dit valg af fagområde beder vi dig vælge imellem 3 tematiske fokusområder:
- Socialt design (Design for People)
- Bæredygtighed og design (Design for Planet)
- Leg og design (Design for Play)
Fokusområderne er en unik mulighed for at koble og udvikle dit fagområde og din læring til emner og brancher, som du brænder for og ser dig selv bidrage til i fremtiden.
Herunder kan du læse mere om, hvad der venter dig, hvis du vælger fokusområdet Design for Play.
Hvorfor skal jeg vælge Design for Play?
Du bliver frontløber for nye måder at designe på i et samfund og arbejdsmarked, hvor kreativitet er en stadigt mere efterspurgt kompetence, og hvor mere end halvdelen af de jobs, der skal besættes i fremtiden, slet ikke eksisterer i dag.
Der optages studerende fra alle skolens egne bachelorretninger samt studerende fra andre discipliner, der kan opfylde optagelseskravene ved at vise designforståelse og tekniske/kreative designfærdigheder (skills), der matcher et bachelorniveau i design.
Design for Play er udviklet i samarbejde med LEGO Fonden og LEGO Koncernen og er verdens første to-årige kandidatuddannelse i design og leg.
Hvad lærer jeg?
Du vil opleve legen som en motiverende faktor i design- og udviklingsprocesser, samt at designe meningsfulde legeoplevelser for mennesker i alle aldre.
Uddannelsen giver dig mulighed for at bygge oven på din grundlæggende designdisciplin med en variation af aktuel og relevant viden, værktøjer, metoder og tilgange til at designe for leg.
Du får mulighed for at lære at:
- analysere, identificere og designe specifikke legeoplevelser
- anvende leg til at styrke udvikling, læring og oplevelser
- designe relevant leg set fra et børne- og brugerperspektiv
- blive opmærksom på forskellige legekulturer
- udvikle og intervenere processer med brug af en legende tilgang
- arbejde systematisk, forskningsmæssigt og teoretisk med leg
Du lærer at indgå i tværfagligt gruppearbejde og arbejde på flere forskellige niveauer med eksterne samarbejdspartnere, virksomheder, organisationer samt den offentlige sektor, for at sikre en høj grad af relevans for verden omkring os.
Indholdet af uddannelsen er kvalificeret med hjælp fra førende internationale institutioner, herunder Stanford, MIT og Cambridge.
Kurser
Klik på de enkelte kursustitler herunder for at læse mere og se eksempler på studenterprojekter.
For at se de formelle kursusbeskrivelser brug linket "Studieordning og kursusbeskrivelser".
Design for Play-kurser:
Play Design Fundamentals
Explores play design practices in chosen domains through development of prototypes informed by domain specific play theory and design principles. The course provides the ability to connect play theory and play design practice.
Child-Centred Design for Play
Focusing on designing play from the perspective of children, including understanding child development, child culture and co-creation processes with children.
Playing with Futures
Proposes play as a mode of speculating and applies critical design and speculative design to create prototypes that make us reconsider our current world and the futures we want to design for.
Tværgående kurser med Design for People og Design for Planet:
Exploring Design Perspectives
An exploration of your motivation and goals and competences in relation to the content of the Master's education.
Design Practice and Prototyping
The course will expand your professional repertoire within prototyping and encourage you to form a strategy for the future acquisition of skills.
Design Methodology
An introduction to design methodology in a historic as well as contemporary context making you able to understand and put theories, discussions and main directions in the field into perspective as well as reflect on your own practice.
Empowering Change
In collaboration with chosen companies, the course identifies relevant problems and focuses on process facilitation from idea to creation of ideas in real scenarios.
Exploring Design Profession
An introduction to the design practices in the job market while exploring different ways of working within the design profession with the perspective of sustainability, co-creation or play aiming to develop contemporary design practices.
Hvordan lærer jeg?
Selve undervisningen består af klasseundervisning, forelæsninger, gruppearbejde, værkstedsarbejde, vejledning og projektarbejde.
Du kommer til at lære i samarbejde med andre studerende med forskellige designbaggrunde, sprog, kulturer og nationaliteter, hvilket afspejler den virkelighed du kommer ud i efter uddannelsen.
Kurserne foregår i tæt relation med organisationer og virksomheder, herunder LEGO Fonden og LEGO Koncernen, i forskelige grader af samarbejde.
Undervisningen fokuserer på at lege, udvikle, engagere og samskabe med forskellige brugere og interessenter, for at understøtte det legende menneske i hele processen samt i det endelige design.
Uddannelsen er unik og er baseret på skandinavisk design med et internationalt udsyn, og der inviteres løbende nationale og internationale forskere, play heroes og designpraktikere ind på uddannelsens kurser til at sikre en aktuel og varieret undervisning.
Hvorfor er uddannelsen vigtig?
Legen understøtter kreativitet og innovation, og der arbejdes derfor med design af leg, design for leg og design med leg på Designskolen Kolding.
Leg bidrager til at frisætte menneskets skabende potentiale og kan på den måde bidrage til designfagets kunstneriske dimension, der sammen med håndværksmæssige færdigheder og bruger- og forretningsforståelse indgår i skabelsen af bedre løsninger og meningsfulde produkter, services og systemer.
På Designskolen Kolding leger vi os til godt design, og vi designer de bedste muligheder for, at mennesker og fællesskaber kan folde sig ud igennem leg.
Hvad kan jeg blive?
Der er mulighed for at designe produkter til børns leg, f.eks. hos LEGO, HABA, Kompan, Ikea og Toca Boca. Uddannelsen inkluderer også grundlaget for design af legende oplevelser, som f.eks. på museer, oplevelsesparker, skoler og hospitaler.
Du bliver i stand til at bidrage med mere legende tilgange i designvirksomheder og -bureauer på både produkt-, proces- og strateginiveau.
Din erfaring med leg for mennesker i alle aldre, gør det muligt at blive ambassadør for leg i NGO’s, som LEGO Fonden, UNICEF, etc.
Uddannelsen klæder dig også på til en akademisk karriere på universiteter og designskoler, samt mulighed for at blive facilitator, underviser eller formidler med udgangspunkt i design og leg.
Karrierehistorier
Alumni stories
Søg ind
Vi optager studerende baseret på talent og motivation. Så hvis du har en relevant uddannelse (bachelor eller tilsvarende), så send din ansøgning til os senest 1. marts.
Ansøgning og optagelse
Legat til Design for Play
For at skabe diversitet i gruppen af studerende på uddannelsen tilbydes der to legater til særligt talentfulde studerende uden for EU, som dækker omkostningerne til undervisningsgebyr. Se beskrivelse og ansøgning i link.
Studiehåndbogen
Mød to play-designere
Play Based Intrapreneurship in Columbia
Kandidatprojekter 2022
Design for Play understøtter og udfordrer fagområderne industrielt design, modedesign, tekstildesign, accessory design og kommunikationsdesign og lægger dermed op til faglig fordybelse i den tværgående specialisering.
Vi har samlet en række udvalgte kandidatprojekter, der afspejler bredden og dybden i uddannelsen.
Kandidatprojekter 2020
Se alle afgangsprojekter
Værksteder på Designskolen Kolding
I Designskolen Koldings værksteder kan du arbejde med materialer og producere prototyper og konstant udvikle dit talent i relation til netop dit speciale.
Værksteder på Designskolen Kolding
Play in all its rich variety is one of the highest achievements of the human species, alongside language, culture and technology. Indeed, without play, none of these other achievements would be possible.
Dr. David Whitebread
Play enables us to explore, practice and try out ways of tackling similar challenges in the real world. Skills like problem-solving, creativity; empathy, communication and teamwork all have their foundations in play.
The LEGO Foundation
The creation of something new is not accomplished by the intellect but by the play instinct.
Carl Jung, Swiss psychoanalyst (1874-1961)
Creativity and innovation are now driving the economy, reshaping entire industries and stimulating inclusive growth.
The 2014 OECD Forum
Creativity will be the 3rd most important work skill by 2020
World Economic Forum, 2016
Q & A
Relaterede projekter
Relaterede nyheder
News
Playing with Futures in Seoul
Designing from a Child Centered perspective
Designeren skal i lære som et barn
Er der nogen, der kan lege?
Klar, parat, LEG!
Teorier om trampolinhop og fangeleg skal skabe godt design
Frokost med rutsjetur
Legen skal vise vejen
Design af leg handler ikke kun om at designe legetøj
Underviserne er sat i puttekassen
Legekammerater skaber unik designuddannelse
Virksomheder vil og skal have mere leg
Dansk leg designes med hjertet
Det er ikke den rene leg at designe leg
Syge børn skal også have det sjovt
Related
Kontakter og undervisere
For spørgsmål vedrørende samarbejder kontakt Lene Nyhus Friis eller Karen Feder.