Læselyst &

læserum

Fakta

Projekttype
Udviklingsprojekt Lab for Leg og Design
Projektperiode
Efterår 2021-forår 2023
Styregruppe

Koldingbibliotekterne: Pia Henriette Friis
Pædagogisk Center: Camilla Johansen
Munkevængets Skole: Stine Kirk Jensen
Lyshøjskolen: Anette Hartøft
Designskolen Kolding: Lene Nyhus Friis

Samarbejdspartnere
Kolding bibliotekerne, Pædagogisk Center, Munkevænget skole, Fynslundskolen, Sjølund-Hejls skole, Christiansfeld skole, Dalby skole, Bramdrup skole, SDU
Deltagere fra Designskolen Kolding
Karen Feder, Pia Schytz, Maria Lyndgaard Petersen
Vidensgrundlag
Praksis/Desingfagligt udviklingsarbejde. Forskning kommer i spil i forhold til projektformidlingen (peer-reviewed artikel eller case i forskningsarbejde).

Om Læselyst & læserum

Projektets formål er at undersøge, hvordan børnebibliotek og skolebiblioteker (PLC) kan nytænkes, så børn i højere grad motiveres og inspireres i mødet med biblioteket, og så det bliver intuitivt for børnene selv at finde bøger til lystlæsning. Børns perspektiv på det gode PLC og børnebibliotek undersøges, hvorefter nytænkende prototyper udvikles, afprøves og evalueres med henblik på at skabe anvendelig viden.

Nutidens børn har forventninger til æstetik og underholdning, som klassisk biblioteksopbygning ikke lever op til. Undersøgelser viser, at elever ville læse mere, hvis folkebibliotek og PLC var bedre, samtidig med at en del børn har svært ved at finde bøger på biblioteket, som passer til deres interesser og niveau, hvilket har den konsekvens, at de får dårlige oplevelser med læsning. Det vil projektet være med til at løse gennem en forskningsbaseret nytænkning af bibliotekernes præsentation af læserum, som skal gøre det mere spændende og intuitivt for børn at opsøge litteratur og læsefællesskaber.

Udgangspunktet er en undersøgelse af børns perspektiv på, hvordan PLC og børnebibliotek kan udvikles, så læselysten øges. Undersøgelsen skal anvendes som vidensgrundlag for en række prototype forsøg på PLC og folkebiblioteker, hvor bibliotekerne i tæt samarbejde med elever, Designskolen Kolding, designstuderende, kunstnere og designere afprøver motiverende prototyper til læseoplevelser. Alle forsøg evalueres i samarbejde med forskere, hvor målet er at skabe forskningsbaseret viden om, hvordan bibliotekerne fremover kan skabe bedre rammer for børns læselyst.

Formål

Vi skaber viden om, hvordan henholdsvis bibliotek og PLC’s præsentation af læserum kan nytænkes, så børn i højere grad inspireres og får nemmere ved at opsøge litteratur og læsefællesskaber.

Resultatmål: Udarbejdelse af konkrete, implementerbare anbefalinger til læselystunderstøttende praksisser, metoder og designs.

Aktivitetsmål: Forundersøgelse af børns perspektiv på hvad læselyst er, blev forankret i 9 indsigtsområder der har været grundlag for   udvikling af 10 prototyper, heraf 1 udviklet af design for play og 3 øvrige udviklet af otte 1. års kandidatstuderende fra design for play. 

Metoder og resultater

Der benyttes en forskningsbaseret børnefokuseret designtilgang for at sikre resultaternes relevans for målgruppen.

Der bruges bl.a. tinkering og co-creation boxes til at skabe nye ideer og muligheder i samarbejde med projektets partnere, kunstnere og børn for at udforske, udvikle og udfordre oplevelsen af læselystskabende elementer, der derefter kan afprøves igennem prototyper.

Kontakt

Partnere

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer