Evaluering af læreprocesser og afholdelse af prøver der inddrager Playful Learning

Ph.d.-projekt

Fakta

Projekttype
Ph.d.
Projektperiode
1.4. 2020 - 3.6. 2023
Projektledelse
Helle Marie Skovbjerg, Designskolen Kolding
Samarbejdspartner
Studerende og undervisere på pædagoguddannelsen
Deltagere fra Designskolen Kolding
Mikkel Vinding, UC Syd og ph.d.-skolen, DSKD. Sune Klok Gudiksen, hovedvejleder
Videngrundlag
Forskning

Problemstilling

Undersøgelser viser, at evalueringer kan gribe styrende ind i planlægning og gennemførsel af undervisning. Traditionelle evalueringsformer kan føre til, at mere kreative undervisningsformer udelades, og derfor synes en forudsætning for at udvikle undervisningen og professionsdidaktik via en legende tilgang at være, at evalueringsformerne understøtter denne udvikling.

Formål

Projektet undersøger, hvordan man kan evaluere læreprocesser og gennemføre prøver, der tager afsæt i en legende tilgang. Et mål med projektet er at udvikle et konkret evalueringsdesign samt teori om evaluering af legende tilgange.

En hypotese bag projektet er, at der må udvikles kontekstfølsomme evalueringsformer, som kan rumme uforudsigelighed, og hvor læreprocesser forstås på baggrund af den konkrete undervisningspraksis. Af denne grund anlægger projektet et antikriteriologisk evalueringsperspektiv, hvor læringen føres tilbage til den ru jord.

Metoder og resultater

Metodisk tager projektet udgangspunkt i Design-Based Research, og via designeksperimenter, Design:Labs, semistrukturerede generative gruppeinterviews og deltagerobservationer udvikles der i samarbejde med undervisere og studerende et nyt evalueringsdesign og ny viden. Derudover forventes det, at projektet munder ud i ny evalueringsteori samt nogle anbefalinger vedr. afholdelse af prøver, der inddrager Playful Learning. Endelig forventes det, at projektet også bidrager med ny viden indenfor designfeltet. Bl.a. via beskrivelser af brug af designprincipper.

Kontakt

Mikkel Vinding, miv@dskd.dk

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer