Unge skaber forandring gennem leg og historiefortælling

I Designskolen Koldings udviklingsprojekt, PLACES, designes undervisningsmateriale til folkeskoleelever, hvor de kan træde ind i roller som helte, der realiserer FN's Verdensmål

Forestil dig en verden, hvor læring ikke kun foregår i klasselokaler med bøger og tavler, men gennem spændende eventyr og kreative historier, som børn og unge selv er en del af.
Det virker næsten som hentet ud af en fremtidsfantasi, ikke? Alligevel er det netop det, som det banebrydende europæiske initiativ "PLACES" bringer til virkeligheden i nutidens samfund!
"PLACES" står for "Playful Learning and Storytelling Engaging Children and Youngsters for Sustainable Goals," og det er som en magisk dør, der åbner op for en helt ny måde at lære og skabe forandringer på.
Tænk på at dykke ned i historier, hvor børn og unge er helte, der skal løse klimakrisen, eller detektiver, der opdager hemmelighederne bag bæredygtig udvikling.
Det er ikke kun sjovt, men også super lærerigt!
Projektet, ledet af forskere på Designskolen Kolding, handler om at designe undervisningsmateriale der blander leg, storytelling og teamwork for at hjælpe børn og unge med at forstå og engagere sig i FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Klimafortælling med drageskæl
Forestil dig en skoleklasse, der hører en historie om børn, der samler drageskæl sammen. De arbejder i fællesskab og får en stor samling skæl, som de viser frem i deres landsby. De tænker på at lave et teater eller et spil baseret på historien og snakker om, hvordan samarbejde hjælper dem, både i historien og i virkeligheden, når de skal lave et projekt sammen.
De bliver også en del af en eventyr, hvor de skal redde en ø fra at synke på grund af klimaforandringer.De bruger kort med bæredygtige løsninger og lærer om at arbejde sammen for at løse store problemer. De lærer om bæredygtighed og bliver kloge på det, næsten uden at vide det. Det hele er ikke kun for sjov, men også for at lære noget vigtigt.

- Ved at blive involveret tidligt i historiefortællinger og aktiviteter om vigtige emner som bæredygtighed og samarbejde, kan børn og unge starte en bølge af forandring. De bliver ikke bare klogere på disse emner, men lærer også, hvordan de kan handle og gøre en forskel i den virkelige verden, fortæller Anne Katrine Gelting, Ph.d. og Studielektor på Designskolen Kolding

Hvem står bag?
Det er ikke kun Designskolen Kolding, der er med i dette. Der er et helt hold af organisationer fra hele Europa, der bringer deres viden og ekspertise til bordet for at gøre "PLACES" til en realitet.
Det betyder, at ideerne og aktiviteterne er testet og designet af folk, der virkelig ved, hvad de laver. Det betyder, at børn og unge har chancen for at være en del af noget stort. De kan lære på en sjov og spændende måde og samtidig blive en del af en generation, der er klar til at tage ansvar for vores planet.
"PLACES," er altså ikke kun en opgave – det er en invitation til at blive helte i deres egen historie om at skabe en bedre verden!

FAKTA
Projektet inkluderer et bredt, internationalt felt af samarbejdspartnere: det Syddanske EU-Kontor, Fortælletid ApS, netværket af skoler for sundhed i Europa, Universita’ de Gli Studi di Milano-Bicocca i Italien, Institouton Ygeias Tou Paidiou i Grækenland og Haute Ecole de Namur-Liège-Luxembourg i Belgien. Alle bidrager med værdifuld ekspertise og støtte til projektets realisering.
Baseret på forskningsbaseret viden om legende læring ved professor i Leg, Helle Marie Skovbjerg på Designskolen i Kolding og praksisbaseret viden om storytelling fra historiefortællere Katja Lange og Kasper Sørensen fra Fortælletid, vil PLACES være med til at forme fremtidens generationer til at være motiverede og engagerede i at skabe et mere bæredygtigt og samarbejdende Europa.