En million kroner skal styrke læselysten hos Kolding Kommunes børn

Forskere ved Designskolen Kolding bidrager til projektet og skal kigge på bibliotekerne gennem børns øjne.

Børns læselyst er dalende over hele landet, og det skal der gøres noget ved. Slots- og Kulturstyrelsen har netop godkendt en projektansøgning fra Koldingbibliotekerne og en række samarbejdspartnere, herunder skolernes pædagogiske læringscentre og Designskolen Kolding. Projektet skal gennem en forskningsbaseret designtilgang undersøge, hvordan bibliotekerne og de pædagogiske læringscentre kan styrke børns læselyst. Resultatet bliver anbefalinger til, hvordan biblioteker og pædagogiske læringsentre over hele landet kan indrette læserum, der inspirerer børn til at opsøge litteratur og læsefællesskaber.

Designskolen Kolding bibringer stor viden og erfaring i at designe med børn og ud fra børns perspektiv. Noget der vil styrke relevansen af de initiativer, der bliver etableret i forbindelse med projektet.

- Vi ser meget frem til at samarbejde med bibliotekerne i Kolding om at styrke læselysten hos børn og unge. Vi ser også meget frem til at blive klogere på, hvilken værdi vores designtilgang og vores børnefokuserede mindset kan bidrage til i en bibliotekskontekst, siger Post doc fra Designskolen Kolding Karen Feder.

Bibliotekschef Pia Henriette Friis glæder sig over anerkendelsen fra Slots- og Kulturstyrelsen og ser frem til det tværfaglige samarbejde.

- Vi får mulighed for at arbejde ambitiøst sammen med en række stærke fagligheder på tværs af Kolding Kommune og med to store uddannelsesinstitutioner i byen, nemlig Designskolen og SDU. Sammen med skolerne har vi rammerne, og vi har kontakt til de børn, vi gerne vil have til at læse mere. Med Designskolen som samarbejdspartner får vi tilført vigtige, kreative kompetencer, og sammen med børnene skal vi være nysgerrige og undersøgende og sammen finde frem til nye gode modeller for at skabe læselyst for alle Kolding Kommunes børn”, fortæller hun.

Projektet begynder til foråret og skal efter planen afsluttes i efteråret 2022. Til den tid vil der være afprøvet flere nytænkende formidlingsløsninger, der skal bidrage til at gøre børn mere nysgerrige på bøgernes univers – både på skolerne, men også på folkebiblioteket.

- Designskolen Kolding bidrager med kreative og legende designmetoder, der kan understøtte udviklingen af nye måder at opleve bøgernes univers. Det bliver et projekt, der ikke kun vender op og ned på bøgerne på hylderne, men også på måden vi læser på, siger Karen Feder.

Fakta
Projektet hedder Læselyst og læserum og har i alt fået tildelt 1.047.500,00 kr. fra ”Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre”, der i alt har uddelt 13,6 millioner kroner til 34 projekter fordelt over hele landet. Koldingbibliotekerne er projektejer, men arbejder tæt sammen med Designskolen Kolding, forskere fra SDU, Pædagogisk Center og pædagogiske læringscentre fra Munkevængets Skole, Sjølund-Hejls Skole, Fynslundskolen, Bramdrup Skole, Christiansfeld Skole og Dalby Skole.

Kontaktoplysninger for pressen:
Bibliotekschef Pia Henriette Friis, telefon 40 23 36 17