Når legen er god

Designskolen Kolding udgiver ny bog spækket med indsigter og konkrete guidelines til at arbejde med leg og design i en række udvikling- og læringssituationer

Vi er ved at genfinde den. Legegnisten. Efter i årtier at have været begrænset til børneværelset som en selvfølgelig del af barndommens tidlige år, ser vi nu med nye øjne på legens potentiale. Som en vej til livslang læring for den enkelte – og som en mulig igangsætter for udviklingen af den måde vi interagerer og indretter vores samfund på i forhold til uddannelse, industri m.m.

Og legens potentiale er netop afsættet for en ny bog: Framing Play Design – A Hands-on Guide for Designers, Learners & Innovators. Bogen, der er redigeret og skrevet af lektor Sune Gudiksen og professor Helle Marie Skovbjerg fra Designskolen Kolding med bidrag fra undervisere i skolens særlige laboratorium for Leg og Design, er mættet med eksempler på legens betydning i det 21. århundrede.

Den giver en række konkrete råd til, hvordan man skaber stærke og legebaserede oplevelser, produkter og services, og hvordan leg kan bruges til at involvere brugere og interessenter i at skabe overraskelser og nytænkning omkring svære udfordringer. Hvad enten man befinder sig i designfeltet, arbejder med læring og didaktik eller beskæftiger sig med at skabe innovative produkter og processer, så giver bogen anvisninger på at komme i gang med at aktivere legens positive facetter.

- Med bogen ønsker vi at skubbe til måden, vi tænker udvikling og læring på. Vi skal væk fra monotone, ensartede, underviser-styrede undervisningsformer og arbejde mere med metronome, flerartede undervisningsformer, der er åbne og sikrer en høj grad af interaktion og deltagerstyring, siger lektor Sune Gudiksen.

Et effektivt værktøj
Som teamets første bog har den som hovedærinde at sætte leg og design sammen for at skabe en potent cocktail, der kan styrke og revitalisere menneskers kreativitet, nysgerrighed og handlekraft – egenskaber, der er fuldstændigt afgørende for det samfund, vi lever i i dag.

- For at kunne holde trit med resten af verden er kreativitet og innovation vigtige parametre. Elementer som man også finder i leg. Når man mikser rammerne inden for leg med designmetoder, får man et effektivt værktøj, der kan hjælpe både offentlige og private organisationer med at skabe værdi nu og i fremtiden, siger professor Helle Marie Skovbjerg.

Bogen dækker en række kerneperspektiver og peger på, hvordan vi i de kommende år kan arbejde med leg og design. Kort sagt kan bogen fungere som et teoretisk og praktisk redskab og samtidig kickstarte en samtale på tværs af fagområder og sektorer.

Udover bogens to hovedforfattere og redaktører bidrager otte legedesignforskere fra Designskolen Kolding med deres blik på legens kvaliteter og muligheder nu og i fremtiden. Forord er ved Lene Tanggaard, rektor på Designskolen Kolding, og Bo Stjerne Thomsen, Vice President i LEGO Fonden.

Lene Tanggaard skriver blandt andet:

- Legen tilføjer noget radikalt til den danske tradition for deltagerinvolveret design og udvikling. Legen er fantasi og forestillingsevne. Legen flytter os udover her og nu. Den tillader os at eksperimentere med alternativer og transportere os selv ind i en forestillet verden.

Læs med
Bogen kan købes på en række danske og udenlandske platforme:

BIS Publishers
Amazon
Saxo

Interesserede, der har mulighed for at skrive en kort anmeldelse, kan få tilsendt et gratis eksemplar ved henvendelse inden 15. september til Sune Gudiksen: skg@dskd.dk

Om Design for Play
Efter en årrække med øget fokus på leg og design etablerede Designskolen Kolding i 2017 i samarbejde med LEGO Fonden og LEGO Koncernen 'Design for Play', verdens første to-årige kandidatuddannelse i design og leg med tilknyttede forsknings- og udviklingsaktiviteter samt et stærkt team af undervisere og forskere. I 'Framing Play Design' deler teamet deres indsigter og tips til arbejdet med Play Design.

Kontakt

Sune Gudiksen forsker og underviser i strategisk design og legende, eksperimenterende udviklingsprocesser.