Den grønne revolution starter på uddannelsen

Nyt, pædagogisk værktøj skal bruges til at undervise studerende i bæredygtigt modedesign

Mode er en global industri, der brødføder flere end 50 millioner mennesker og på verdensplan genererer flere tusinde milliarder kroner hvert år. Men industrien er baseret på systemer, der forårsager alvorlige skader, både på miljøet og socialt.

Økonomisk er industrien truet, fordi den i praksis ikke tager højde for de faldende ressourcer. Hvis der skal skabes dybe og bæredygtige forandringer i modebranchen, er der derfor brug for at tænke radikalt nyt inden for uddannelsen af de kommende designere.
Det er baggrunden for, at Designskolen Kolding igennem 3 ½ år har arbejdet sammen med førende europæiske designuniversiteter om at udvikle et nyt, pædagogisk værktøj, som undervisere kan bruge til at uddanne i den grønne omstilling. Værktøjet er den internetbaserede platform FashionSEEDS.org, som nu er ’live’ og frit tilgængelig online.

- Platformen udgør et væsentligt bidrag, der rent faktisk kan hjælpe med at transformere uddannelsen af kommende designere, fortæller ph.d. og lektor Ulla Ræbild og lektor og studieretningsansvalig Karen Marie Hasling, Designskolen Kolding, som er den del af FashionSEEDS-projektteamet.

Vil skabe forandringer
en kompleks verden af stadig mere ny viden inden for bæredygtighed er det vanskeligt at holde sig opdateret og ikke mindst at omsætte viden til praksis og undervisning inden for feltet. At sætte målrettet ind på uddannelse af modedesignere vil derfor kunne rykke fundamentalt og skabe radikale forandringer.

- Der er jo ingen fremtid i, at vi fortsætter med at uddanne designere til et system, der er forældet og ikke bæredygtigt. Der findes et hav af teori – artikler, videoer, bøger – inden for bæredygtighedsfeltet, men der mangler et samlende sted, hvor viden bliver omsat og anviser konkrete handlinger til, hvordan man i undervisningen kan lære studerende i praksis at designe bæredygtigt tøj, sko tasker osv., – således, at bæredygtighed ikke bare bliver en teoretisk applikation, men en del af selve designprocessen, understreger Ulla Ræbild og Karen Marie Hasling.
FashionSEEDS er skabt til brug for undervisere på alle niveauer. Uanset om man lige er begyndt at integrere bæredygtighed i sin undervisning eller har en dyb ekspertise, tilbyder platformen anvisninger, råd og vejledning, der spænder fra simpel tilvejebringelse af viden over dét at anvende værktøjer og til at arbejde med radikalt paradigmeskift.

Design til planeten
Designskolen Koldings bidrag til projektet bygger på mangeårige erfaringer med at undervise i bæredygtighed og ikke mindst skolens særlige kandidatprogram, Design for Planet, hvor bæredygtighed er blevet fuldt integreret i undervisningen og ikke længere – som på en række andre uddannelsesinstitutioner – primært optræder som en teoretisk overbygning.

- Det nye i platformen her er, at vi kobler det pædagogiske med designfeltet og gør det tilgængeligt i en undervisningskontekst. Det er jo vigtigt, at de kommende designere lærer at bruge værktøjer til at skabe forandringer, især hvis det skal have en effekt på den lange bane, slutter Ulla Ræbild og Karen Marie Hasling.

FAKTABOKS
Om fashionSEEDS.org FashionSEEDS er udstyret med en splinterny guide, Tutor's Toolkit, som skal hjælpe undervisere med at sætte bæredygtighed i centrum af undervisningen:

• Kursusdesigner: Formålet er at gøre det muligt for undervisere at sætte principper om bæredygtighed i centrum for undervisningen i modedesign.
  • Design Canvas: Støtter akademikere, ledere og praktikere i at identificere deres strategiske prioriteter gennem en bæredygtig, holistisk tilgang til modedesign.
  • Kort: Giver undervisere praktiske eksempler på bæredygtighedsorienteret kursusindhold til at reformere, transformere eller komplementere nuværende undervisning og læring.
  • Læringsaktivitetsværktøj: Deling af 24 undervisningsaktiviteter udviklet til at blive integreret i eksisterende kurser eller til at blive brugt som inspiration til at bygge nyt kursusindhold.

FashionSEEDS er skabt af et netværk af førende europæiske designuniversiteter bestående af University of the Arts i London, Politecnico i Milano, det estiske Academy of the Arts og Designskolen Kolding under ledelse af professor Dilys Williams, direktør for Center for Sustainable Fashion ved London College of Fashion.
Projektteam: University of the Arts London (Professor Dilys Williams, Nina Stevenson, Julia Crew, Natasha Bonnelame), Politecnico di Milano (Federica Vacca, Chiara Colombi, Erminia D'itria), Estonian Academy of Arts (Reet Aus, Piret Puppart, Harri Moora, Julia Valle–Noronha) and Design School Kolding (Vibeke Riisberg, Karen Marie Hasling, Louise Ravnløkke, Ulla Ræbild).

Projektet har modtaget støtte af Erasmus+ samt Programme of the European Union for co-funding. https://www.fashionseeds.org