Leg på museet

Tekstil- og legedesigner fra Designskolen Kolding, Karen Juhl Petersen, har bidraget til ny Heerup-udstilling med fokus på legens kvaliteter

Lakridsfuglen, stenskulpturer skabt til Tivolaj kunstlegepladsen i Tivoli og fabulerende skitsetegninger til børnehistorien Lillefant er blot nogle af Henry Heerups fantasifulde værker, som nu kan opleves for første gang på Heerup Museum.

Til udstillingen LEGESIND har dimittend fra Designskolen Kolding, Karen Juhl Petersen, udviklet fem legedesigns og greb, som vender museet regler på hovedet og inviterer museets gæster til at lege med - med Heerups univers, museets normer, gæsters bidrag til udstillingen og med hinanden.

- Mine designs er inspireret af Heerups kunstneriske proces og af hans værker og skaber 'et fælles tredje', som har til formål at udfolde legen på kunstmuseet - ved at inddrage aspekter fra konstruktionsleg, storytelling og åben leg, fortæller designer Karen Juhl Petersen.

Allerede ved indgangen får gæsterne udleveret en adgangsbillet af affald med en invitation til at lege. Billetten skal de bruge i udstillingen til at blive medskabere af én stor fortælling skrevet og udstillet af dem selv. De skal blandt andet færdiggøre kunstværker, prøve kræfter med at bygge modeller og i det hele taget bruge deres fantasi og deres krop aktivt.

Museet skriver om Heerups syn på leg:

- Heerup undersøgte bevidst begrebet leg og ikke mindst det at lege med, som er mere aktuelt end nogensinde, fordi vi gennem leg skaber relationer og udvikler vores empati og evne til at skabe sammen.

Udstillingen kan opleves og leges med fra 17. september 2022 til 8. januar 2023 på Heerup Museum i Rødovre.