Fra professor til professor

Helle Marie Skovbjerg cementerer sin position på Designskolen Kolding som Danmarks førende legeforsker

For 6 år siden blev Helle Marie Skovbjerg ansat ved Designskolen Kolding som led i skolens overordnede satsning på leg og design. Hun blev Danmarks første legeprofessor (MSO) og har stor betydning for skolens samarbejde med LEGO Foundation, der tilbage i 2017 bidrog med 25. mio. kroner til etablering af den nye kandidatuddannelse Design for Play.

Den nye kandidatuddannelses var verdens første af sin art, og har gjort det muligt at etablere en forskningsenhed i leg og design med ansættelse af ph.d.-studerende og lektorer. Det har resulteret i en stribe forskningspublikationer med fokus på leg, læring og design – og siden da har studerende bestået deres kandidatuddannelse med projekter, der kobler legen med deres grundfaglige kunnen inden for beklædning, accessory, tekstil, kommunikation og industrielt design.

Helle Marie Skovbjergs forskning inden for design og leg har nu medført, at hun opgraderer sit cv med et ’full-time’ professorat. Stort tillykke!

Partnerskabsaftalen mellem Designskolen Kolding og LEGO Foundation blev fornyet i begyndelsen af 2022 med 36,5 mio kroner. Partnerskabsaftalen betyder, at Designskolen Kolding får mulighed for at øge satsningen på uddannelse og forskning i leg og design. Dermed kan skolen de næste fem år kan engagere flere af verdens bedste designere, forskere, institutioner og virksomheder og derved konsolidere sin rolle som et internationalt knudepunkt for leg og design i Syddanmark.