Hvordan kan designere understøtte forandring?

I de seneste to uger har netop det spørgsmål været omdrejningspunkt for alle kandidatstuderende fra Designskolen Kolding samt kandidatstuderende fra Design Management på Syddansk Universitet

For en række interessenter har de skabt designløsninger til åbne og komplekse spørgsmål ved at bruge forskellige aktuelle og akademiske designmetoder, herunder Speculative Design, Collaborative Design, Transition Design, Design Anthropology and Design Thinking.

Fredag den 21. april præsenterede de deres designresultater for interessenterne – og blev mødt af reaktioner som: "De studerende har vist, hvor vigtigt biodiversitet og menneskers velvære er, når de designer" og "Det var dejligt at se, hvordan de studerende virkelig dykkede ned i vores kerneforretning og kom med meget konkrete løsninger på de problemer, de fandt.”

Strategisk onboarding og engagement
De studerende fra vores MA Design for People-uddannelse og SDU Design Management samarbejdede med Peter Larsen Kaffe og fandt svar på spørgsmålet "Hvordan kan Peter Larsen Kaffe finde måder til strategisk onboarding af nye medlemmer og skabe et højere niveau af engagement i Circular Coffee Community?" De studerende kom med interessante designløsninger, såsom en co-designet systemramme, hvor de forestiller sig praktikanter som hjertet af organisationen og drivkraften, der forbinder viden, design og innovation på tværs af fællesskabets partnere. Projekt af Eleonora Falqui, Troels Torp, Kadja Hansen, Kim Jieun, Manmohan Ghuman og Leah Carys Wilce.

Mere biodiversitet
Region Midtjylland havde spurgt de studerende fra MA Design for Planet-uddannelsen og SDU Design Management, hvordan de kunne bringe mere biodiversitet til Randers Sygehus. Eleverne kom med mange forskellige designsvar. I et af dem lavede de studerende, der fokuserede på antropologisk design, en undersøgelse af menneskers adfærd i naturen og på hospitalet. Det dannede grundlag for en kommunikationsplan og etablering af områder, der passer til alle. Projekt af Beatriz Isca, Ieva Mikutaite, Lena Thouelin, Rakel Villesen og Virginia Casonato.

En bæredygtig virksomhed
SOS International havde spurgt de studerende fra MA Design for Play-uddannelsen og SDU Design Management, hvordan de kunne blive en mere bæredygtig virksomhed. Eleverne fokuserede på forskellige aspekter af bæredygtighed og kom med legende svar. For eksempel indenfor temaet spekulativt design skabte de en lysinstallation i callcenteret hos SOS International, som skifter farve alt efter stemningen hos den kunde, der ringer ind. Lysene skal skabe mere empati mellem callcenter-medarbejderen og kunden. Projekt af Thilde Hvidtfeldt Freiesleben Laursen, Ornella Sol Gianforte, Lucia Malley, Baptiste Sand, Michele Casula og Ishaan Arora.

Tak til alle interessenter og samarbejdspartnere for deres store engagement i kurset Empowering Change.