Research and development project

Udvikling af Design & Konstruktion på Efterskolen PLAY

Participants from Kolding School of Design
Emilie Bech Jespersen
Jesper Hildebrandt Andersen
Vera Arianne Hijkoop
Ask Fogsgaard
Nina Sofia Rüder
Anne-Lene Sand
Research and development project type
Research and development
Project period
2023 - 2025
Project management

Anne-Lene Sand, Ph.d., lektor

LAB
LAB for Play Design
LAB theme
Playful Learning
Collaboration partners
Efterskolen PLAY
Kirkbi
LEGO Fonden
Background
I et tæt samarbejde med ledelsen på Efterskolen PLAY og bygherre Kirkbi har ansatte i Programmet Playful Learning indgået i et tre-årigt udviklingssamarbejde.
Arbejdet har bestået i, at analysere behovet for en ny type efterskole linje med design som genstandsfelt. I forlængelse heraf har desingskolens designere og forskere udviklet læringsmål for linjen og skræddersyet de konkrete undervisningsfaciliteter og undervisningslokaler til de underviserne og de unge der skal gå på linjen i årene frem. På blot to år har linjen ekspanderet til det dobbelte og udgør i dag Efterskolen PLAY’s mest eftertragtede linje. Linjen henvender sig til unge piger og drenge der er drevet af at lege med og eksperimentere med materialer, udtryksformer, formgivningsteknikker og æstetiske udtryk i takt med at de udvikler egne teknikker og lærer i takt med at de skaber sammen

Om projektet

Hvordan kan vi skabe en tematisk design linje, som ikke ses andre steder i Danmark? Hvordan kan vi udvikle et undervisningsmiljø, hvor både drenge og piger udforsker og udtrykker sig kreativt gennem meget forskellige designprocesser og herigennem danner sig designmæssigt?

På Design & Konstruktion skaber vi med hænderne. Eleverne kommer til at arbejde med form og konstruktion gennem hele skoleåret. I løbet af året, gennemgår eleverne forskellige praktiske øvelser med analog og digital to- og tredimensionel visualisering af geometriske grundformer og de arbejder med individuelle og gruppebaserede byggeøvelser i lette materialer, hvilket giver eleverne praktiske erfaringer med at udtrykke sig visuelt og skitsere to- og tredimensionel form.

Projektets formål

Det grundlæggende formål har været, at udvikle en linje, som etablerer et møde mellem design og konstruktion og unge. Hvilke designprocesser appellerer til unge? Hvordan leger unge? Og hvad vækker de unges nysgerrighed når vi taler om materialer og design processer?

Vi har haft til hensigt at skabe viden om, hvordan unge leger i og uden for undervisningen.

Metoder og udbytte

I projektet er der anvendt en design tilgang, som tager de unges perspektiver og kropslige praksisser seriøst. Der er dels tale om en undervisningsdidaktisk tilgang, hvor arbejde med materialer, processual evaluering og refleksion over egen læring har været central.

Projektet har bidraget med viden om, hvordan unge leger, hvordan unges leg er tæt vævet sammen med deres måder at bruge materialer på og etablere fællesskaber på. Efterskolen har vist sig at være en unik hverdagskontekst til at undersøge unges leg, da unge er tæt forbundet gennem lange tidsstrøg.

Linjen er som sagt blevet udvidet til en linje med dobbelt elev-optag, da linjen har understøttet et behov, der eksisterer på nationalt efterskoleplan.

Kontakt

LAB for Play Design
Anne-Lene Sand
Associate Professor, LAB for Play Design