Kommunikationsdesign

Bacheloruddannelse

Fakta

Studiested
Designskolen Kolding
Uddannelsens varighed
6 semestre (180 ECTS)
Frist for optagelse
15. marts kl. 12.00 via KOT
Optagelsesprøve
Ja
Studiestart
September
Undervisningssprog
Dansk

Hvorfor skal jeg vælge kommunikationsdesign?

På uddannelsen i kommunikationsdesign får du redskaberne til at skabe stærke, visuelle fortællinger, der rammer folk følelsesmæssigt og engagerer dem i dine budskaber.

Som kommunikationsdesigner designer du alt fra logoer, plakater og bogomslag til websites, kampagner, videoer og services. Det gør du ikke bare med det formål at skabe noget, der er smukt og æstetisk – det handler også om at påvirke folk til at foretage en handling eller ændre adfærd. Du bliver en katalysator for forståelse, forandring og fællesskaber på snart sagt alle måder, med alle midler og gennem alle kanaler. Og du får det sjovt undervejs.

Hvad lærer jeg?

Selvfølgelig kan du en del allerede, når du kommer ind på studiet, men vi prioriterer alligevel, at du i løbet af det første år får de grundlæggende færdigheder 100% på plads, inden du bevæger dig videre i uddannelsen.

Det drejer sig fx om evnen til at skabe gode kompositioner og om at benytte farver begavet og bevidst, men også om at kunne udvikle ideer og koncepter og beherske især Illustrator og InDesign.

Din kreativitet bliver udviklet yderligere, når du arbejder med grafisk design, og når du med en storytelling-tilgang arbejder med bl.a. webdesign, video og motion graphics. Undervejs får du også en god teoretisk ballast, som vil gøre dig mere bevidst i dit arbejde som designer, og du lærer at arbejde med designtænkning, der vil skærpe din nysgerrighed på de mennesker og de problemer, dit design retter sig mod – og som vil udvide din horisont kolossalt.

Kurset i adfærdsdesign giver dig en indsigt i den menneskelige psykologi og i de motivationsfaktorer, der styrer vores adfærd – og du lærer, hvordan du som designer kan benytte dig af disse indsigter. Det vil du bl.a. komme til at gøre i en kampagne, du sidenhen udvikler for en organisation.

Endelig vil du blive klogere på den værdi, design kan tilføre, og dermed på designs forretningsmæssige betydning.

Undervejs i studiet vil du både møde skolens egne, erfarne undervisere og gæsteundervisere fra den branche, du bagefter skal ud at arbejde i. Du vil også få mulighed for at tage et ophold på en designskole i udlandet, som udbyder noget af det, du har en særlig interesse indenfor, og du vil mod slutningen af uddannelsen få et halvt år i praktik i en virksomhed eller organisation, du selv vælger.

Hvordan lærer jeg?

Design lærer du bedst ved at praktisere det. Derfor vil næsten alle kurser være bygget op omkring en vis portion teori, metoder, instruktion og inspiration – og herefter masser af mulighed for at designe i praksis.

Et af vores yndlingsudtryk er making is thinking, fordi du gennem refleksion over din egen designproces både tænker og lærer. Du vil opdage, at du faktisk lærer lige så meget af at være nysgerrig og eksperimenterende som af at lytte og læse. Derfor er det ikke altid slutresultatet, der tæller mest, men måske den proces, der gjorde dig klogere. Og derfor skal du være god til at drive dig selv videre, end vi kan nå at gøre i undervisningen.

Som kommunikationsdesigner er computeren dit væsentligste værktøj, men vi prioriterer, at du også arbejder med fysiske materialer og analoge teknikker, fordi du på den måde får læringen ind gennem fingrene, og fordi du ad den vej kan skabe design med et andet udtryk. Her kan du fx benytte vores værksteder med serigrafi, den lille trykpresse eller hackerlab’et med sensorer og andet teknologisk legetøj.

Når du ikke har undervisning, kan du arbejde selvstændigt på dine projekter. Du har din egen studieplads, som du kan indrette og gøre personlig, og omkring dig er dine medstuderende. Men du vil også møde gruppeprojekter, som både kan foregå på skolen og ude i felten, og hvor I både kan lære af hinanden og blive gode i samarbejdets svære kunst.

Du har undervejs i studiet mulighed for at tage med på studietur ud i verden, hvor du sammen med studerende fra lokale uddannelsesinstitutioner vil arbejde på fælles designprojekter. Det er enormt spændende og enormt lærerigt, også fordi I kommer med hver jeres baggrund og fra meget forskellige kulturer. Du vil blive klogere både på verden og dig selv.

Designskolen Kolding er ikke større, end at du kan lære de fleste andre studerende at kende. Vi dyrker det tværfaglige samarbejde mellem studieretningerne, hvor det giver mening, og du vil opleve at blive inspireret fra kanter, du ikke havde drømt om.

Hvad kan jeg blive?

Kommunikationsdesign er et bredt felt, og det betyder også, at jobmulighederne er meget brede – og at de afhænger af, hvad du specialiserer dig i.

I den ene ende af skalaen finder du jobs inden for grafisk design, hvor du fx kan arbejde med magasiner, bøger, plakater og udstillinger, og inden for branding og markedsføring desuden med kampagner, logoer, visuelle identiteter og opslag, grafik, video og motion graphics til web og sociale medier.

I den anden af skalaen finder du de rent digitale jobs inden for bl.a. websites og apps, hvor du som kommunikationsdesigner fra Kolding vil have din styrke i brugeroplevelse (UX) og storytelling på disse medier.

Dine færdigheder inden for designtænkning, servicedesign og adfærdsdesign kan imidlertid også føre dig helt andre steder hen, hvor du fx arbejder i en mere konsulentagtig rolle og fører andre mennesker gennem processer for strategiudvikling eller innovation. Du kan også blive designantropolog, der undersøger brugerbehov og søger svar på sociale problemstillinger, som andre – eller du selv – så kan arbejde videre med.

Så jobmuligheder er der nok af, men det kræver, at du er ambitiøs med din uddannelse og dygtiggør dig i den designretning, du ser som den mest spændende.

Værksteder

Udveksling

Optagelse

Drømmer du om at blive designer? Tag det første skridt og søg om optagelse. Fristen er 15. marts kl. 12.00 og foregår via KOT (Den Koordinerede Tilmelding). Du kan læse mere her.

Ansøgning og optagelse

Studieretningsansvarlig

Lars Hoff-Lund er uddannet grafisk designer fra Den Grafiske Højskole, og dimitterede i 2011 med en master i Design fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering. Lars Hoff-Lund har også to lederuddannelser fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og Copenhagen Business School. De sidste 17 år har Lars Hoff-Lund været Designchef og Kreativdirektør ved en større dansk design- og kommunikationsvirksomhed. Han har også tidligere været censor og gæsteforlæser ved VIA University College, og censor ved Københavns Erhvervsakademi og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Øvrige studieretninger

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Statistik cookies hjælper webstedsejere med at forstå, hvordan de besøgende interagerer med hjemmesider ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.