Kommunikationsdesign

Bacheloruddannelse

Fakta

Studiested
Designskolen Kolding
Uddannelsens varighed
6 semestre (180 ECTS)
Frist for optagelse

Kvote 2: 15. marts kl. 12.00 via KOT
Kvote 1: 5. juli kl. 12 via KOT

Optagelsesprøve
Ja
Studiestart
September
Undervisningssprog
Dansk

Hvorfor skal jeg vælge kommunikationsdesign?

På uddannelsen i kommunikationsdesign får du redskaberne til at skabe stærke, visuelle fortællinger, der rammer folk følelsesmæssigt og engagerer dem i dine budskaber.

Som kommunikationsdesigner designer du alt fra logoer, plakater og bogomslag til websites, kampagner, videoer og services. Det gør du ikke bare med det formål at skabe noget, der er smukt og æstetisk – det handler også om at påvirke folk til at foretage en handling eller ændre adfærd. Du bliver en katalysator for forståelse, forandring og fællesskaber på snart sagt alle måder, med alle midler og gennem alle kanaler. Og du får det sjovt undervejs.

Hvad lærer jeg?

Selvfølgelig kan du en del allerede, når du kommer ind på studiet, men vi prioriterer alligevel, at du i løbet af det første år får de grundlæggende færdigheder 100% på plads, inden du bevæger dig videre i uddannelsen.

Det drejer sig fx om evnen til at skabe gode kompositioner og om at benytte farver begavet og bevidst, men også om at kunne udvikle ideer og koncepter og beherske især Illustrator og InDesign.

Din kreativitet bliver udviklet yderligere, når du arbejder med grafisk design, og når du med en storytelling-tilgang arbejder med bl.a. webdesign, video og motion graphics. Undervejs får du også en god teoretisk ballast, som vil gøre dig mere bevidst i dit arbejde som designer, og du lærer at arbejde med designtænkning, der vil skærpe din nysgerrighed på de mennesker og de problemer, dit design retter sig mod – og som vil udvide din horisont kolossalt.

Endelig vil du blive klogere på den værdi, design kan tilføre, og dermed på designs forretningsmæssige betydning.

Undervejs i studiet vil du både møde skolens egne, erfarne undervisere og gæsteundervisere fra den branche, du bagefter skal ud at arbejde i. Du vil også få mulighed for at tage et ophold på en designskole i udlandet, som udbyder noget af det, du har en særlig interesse indenfor.

Kurser

Kurserne giver dig redskaber og færdigheder, som du hele tiden kan bygge videre på

1. semester

  • Design som virkefelt 
    Introduktion til designstudiet og fagfeltets facetter, hvorved du opbygger en begyndende faglig selvforståelse.
  • Idé og visualisering
    Kurset introducerer til nogle af de mange virkemidler, en kommunikationsdesigner råder over, når vedkommende skal arbejde med idéudvikling, visualisering og formgivning, og det vil på den måde etablere et fagligt, håndværks- og samarbejdsmæssigt grundlag for den videre uddannelse som kommunikationsdesigner.
  • Form
    Introduktion til og træning i færdigheder inden for rumlig skitsering, komposition samt formanalyse og formudvikling. Forløbet afsluttes med et mindre formudviklingsforløb, hvor du afprøver dine færdigheder i en designfaglig kontekst.
  • Visualisering 
    Kurset introducerer til visualiserings- og skitseringsteknikker og har som formål, at du oparbejder en fortrolighed med at skitsere og kommunikere visuelt.
  • Grafisk design – typografi og visuelle elementer
    Praksisbaseret kursus om grafisk design, grafiske og typografiske terminologier og principper med særligt fokus på typografi og visuelle elementer.

2. semester

  • Design som virkefelt
    Introduktion til designstudiet og fagfeltets facetter, hvorved du opbygger en begyndende faglig selvforståelse.
  • Farve
    Introduktion til farvens kompleksitet og betydning for et design, herunder indflydelse af lys, materiale og form, historisk farvelære, æstetik, optræning af færdigheder inden for analog og digital farve samt udvikling af et individuelt farvekoncept.
  • Visualisering 
    Kurset introducerer til visualiserings- og skitseringsteknikker og har som formål, at du oparbejder en fortrolighed med at skitsere og kommunikere visuelt.
  • Grafisk design – layout og prepress
    Praksisbaseret kursus om grafisk design, opsætning af tekst, komposition, layout- og grid-principper med særligt fokus på hvordan layout og prepress er essentielle elementer i grafisk design.
  • Illustration
    Praksisbaseret kursus om udvalgt indblik i illustration med fokus på at visualisere komplekst indhold via fx datavisualisering og infografik samt at frembringe fortællinger med visuelle og illustrative tilgange via fx storyboards og arbejdet med fx dele af grafiske noveller.
  • Førsteårsprøvens projektperiode
    Selvformuleret projekt der bygger på indsigter og læring fra det første studieårs undervisning. Projektet indgår som et element i førsteårsprøven.

3. semester

  • UX design og UI udvikling
    Kurset giver dig de grundlæggende forudsætninger for at arbejde professionelt med design af UX (user experience) og UI (user interface). Kurset lærer dig at koble relevante dele af design og brugerinteraktion i skabelsen af visuelt interessante digitale produkter med følelsesmæssig appel og kognitiv intuitivitet og at kunne forklare og begrunde designmæssige såvel som forretningsmæssige og strukturelle valg.
  • Designproces og metode
    Fokus er på designprocessen og designmetoder, herunder brugerinddragende elementer. Gennemførelse, udførelse og refleksion over processen samt udvalgte anvendte metoder analyseres og vurderes i en skriftlig rapport med afsæt i projektet.

4. semester

  • Studietur
  • Redaktionelt design
    Kurset giver dig indblik i, hvordan den redaktionelle designer giver form til et produkt; magasinet, avisen eller fx websiden med afsæt i brandets kerne og derfra udvikler et designsystem, der giver mening, og som passer til fx brandets værdier og filosofi. Kurset introducerer til udvalgte dele af redaktionelt design, hvor layout, typografi, farve og billeder anvendes i en helhed.
  • Multiplatform Storytelling
    Kurset lærer dig at udvikle medrivende historier på tværs af relevante platforme og være i stand til at tilpasse et budskabs formidling baseret på platform. Den røde tråd er storytelling, som anvendes til at forvandle rene form- og teknikøvelser til visuelle fortællinger med en emotionel gennemslagskraft. Kurset udvikler samtidig din evne til at udnytte de virkemidler, der knytter sig til de forskellige medier, herunder først og fremmest at arbejde med bevægelse i de visuelle fortællinger, men også med lys og lyd som stemningsskabende elementer. 

5. semester

  • Adfærdsdesign
  • Identitetsdesign og branding 
    Kurset giver dig en indføring i branding, visuel identitet og forretningsforståelse, der skal gøre dig i stand til at arbejde på professionelt niveau med visuelle identiteter og brands i en sammenkobling af design og virksomhed. 
  • Servicedesign
    På kurset får du kendskab til og prøver kræfter med, hvordan brugerens behov kan konverteres til et konkret servicedesignprojekt. Baseret på undersøgelser skal du udvikle en bruger-centreret service for en veldefineret målgruppe og designe et system til afhjælpning af et specifikt problem eller opfyldelse af et konkret behov. 
  • Brand og kollektion 
    Med udgangspunkt i et brand udvikler du i et tværfagligt team en visionær kollektion, som præsenteres for den eksterne virksomheds team af designere.

6. semester

  • Faglig position
    Kurset introducerer til modeller til kortlægning af strømninger indenfor designfeltet, herunder med fokus på værdiskabelse for aftagere og samarbejdspartnere. I forløbet vil du kortlægge egne designkompetencer, din faglige profil og identificere hvilken specialisering du ønsker at styrke, for at bringe dig nærmere dine mål for fremtiden.
  • Faglig specialisering / One Step Closer
    Dette kursus tager afsæt i dit ønske omkring videre specialisering, formuleret i kurset Faglig position. På baggrund af dette ønske, udvikles et eget designprojekt, der hjælper dig med at komme tættere på at opnå ambitionerne for dit fremtidige professionelle virke som designer.
  • Bachelorprojekt
    På baggrund af din samlede viden samt kompetencer og færdigheder rammesætter du et projekt baseret på dit individuelle interessefelt med fokus på dit ønske om specialisering og din fremtidige professionelle karriere.

Med forbehold for ændringer.

Hvordan lærer jeg?

Design lærer du bedst ved at praktisere det. Derfor vil næsten alle kurser være bygget op omkring en vis portion teori, metoder, instruktion og inspiration – og herefter masser af mulighed for at designe i praksis.

Et af vores yndlingsudtryk er making is thinking, fordi du gennem refleksion over din egen designproces både tænker og lærer. Du vil opdage, at du faktisk lærer lige så meget af at være nysgerrig og eksperimenterende som af at lytte og læse. Derfor er det ikke altid slutresultatet, der tæller mest, men måske den proces, der gjorde dig klogere. Og derfor skal du være god til at drive dig selv videre, end vi kan nå at gøre i undervisningen.

Som kommunikationsdesigner er computeren dit væsentligste værktøj, men vi prioriterer, at du også arbejder med fysiske materialer og analoge teknikker, fordi du på den måde får læringen ind gennem fingrene, og fordi du ad den vej kan skabe design med et andet udtryk. Her kan du fx benytte vores værksteder med serigrafi, den lille trykpresse eller hackerlab’et med sensorer og andet teknologisk legetøj.

Når du ikke har undervisning, kan du arbejde selvstændigt på dine projekter. Du har din egen studieplads, som du kan indrette og gøre personlig, og omkring dig er dine medstuderende. Men du vil også møde gruppeprojekter, som både kan foregå på skolen og ude i felten, og hvor I både kan lære af hinanden og blive gode i samarbejdets svære kunst.

Du har undervejs i studiet mulighed for at tage med på studietur ud i verden, hvor du sammen med studerende fra lokale uddannelsesinstitutioner vil arbejde på fælles designprojekter. Det er enormt spændende og enormt lærerigt, også fordi I kommer med hver jeres baggrund og fra meget forskellige kulturer. Du vil blive klogere både på verden og dig selv.

Designskolen Kolding er ikke større, end at du kan lære de fleste andre studerende at kende. Vi dyrker det tværfaglige samarbejde mellem studieretningerne, hvor det giver mening, og du vil opleve at blive inspireret fra kanter, du ikke havde drømt om.

Hvad kan jeg blive?

Kommunikationsdesign er et bredt felt, og det betyder også, at jobmulighederne er meget brede – og at de afhænger af, hvad du specialiserer dig i.

I den ene ende af skalaen finder du jobs inden for grafisk design, hvor du fx kan arbejde med magasiner, bøger, plakater og udstillinger, og inden for branding og markedsføring desuden med kampagner, logoer, visuelle identiteter og opslag, grafik, video og motion graphics til web og sociale medier.

I den anden af skalaen finder du de rent digitale jobs inden for bl.a. websites og apps, hvor du som kommunikationsdesigner fra Kolding vil have din styrke i brugeroplevelse (UX) og storytelling på disse medier.

Dine færdigheder inden for designtænkning, servicedesign og branding kan imidlertid også føre dig helt andre steder hen, hvor du fx arbejder i en mere konsulentagtig rolle og fører andre mennesker gennem processer for strategiudvikling eller innovation. Du kan også blive designantropolog, der undersøger brugerbehov og søger svar på sociale problemstillinger, som andre – eller du selv – så kan arbejde videre med.

Så jobmuligheder er der nok af, men det kræver, at du er ambitiøs med din uddannelse og dygtiggør dig i den designretning, du ser som den mest spændende.

Værksteder

Udvalgte bachelorprojekter

ba-projekter

Udveksling

Optagelse

Drømmer du om at blive designer? Tag det første skridt og søg om optagelse. Fristen er 15. marts kl. 12.00 for kvote 2 og 5. juli kl. 12.00 for kvote 1 og foregår via optagelse.dk. Du kan læse mere her.

Ansøgning og optagelse

Studiehåndbogen

Studieretningsansvarlig

Barnabas Wetton og Laila Grøn Truelsen er begge studielektorer på Designskolen Kolding. Som team har de ansvaret for studieretningen kommunikationsdesign.

Barnabas Wetton er uddannet kunstner i UK og har arbejdet for BBC World Service, etableret skoler i Etiopien fra London og været med til at bygge en bro i Peru. Han har udstillet på Royal Academy London, og to af hans undervisningsprojekter er udstillet på MoMA New York. Han er passioneret omkring storytelling og typografi og har en bred erfaring som designer og kommunikator.

Laila Grøn Truelsen er uddannet folkeskolelærer og kommunikationsdesigner fra Designskolen Kolding og har en Master i Designteori fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering samt uddannelse i forandringsledelse. Laila har arbejdet bredt inden for faget kommunikationsdesign – som grafisk designer, som servicedesigner, som konsulent og som projektleder – i samarbejde med både private og offentlige aktører.

Øvrige studieretninger

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer