Om skolen

Designskolen Koldings DNA

Dansk design er mere end smukke, eksklusive produkter. Vi forædler en lang demokratisk tradition, hvor designere sammen med brugerne på en legende måde finder bæredygtige og inkluderende løsninger.

Talent er det vigtigste materiale, vi arbejder med. Vi vurderer omhyggeligt ansøgeres potentiale, før vi optager dem; derefter gør vi alt for at udvikle og udfordre deres talent. Gennem teori og refleksion. Via realistiske og tværfaglige projekter. Men først og fremmest i det eksperimenterende, praktiske værkstedsarbejde, hvor hånd og ånd forenes i funktionelt og æstetisk design.

Vi er et lokalt forankret læringsmiljø, der arbejder internationalt og på universitetsniveau. Ved at tiltrække talent og tætte samarbejdspartnere fra hele verden giver vi vores studerende kompetencer og kontakter til at begå sig på et globalt arbejdsmarked.

En videregående uddannelse

Designskolen Kolding er en selvejende institution under Uddannelses- og Forskningsministeriet. Skolen uddanner designere på bachelor- og kandidatniveau.

Designskolen Kolding har knap 380 aktive studerende og et antal ph.d.-studerende, herunder erhvervs-ph.d.-studerende. Hvert år optager skolen omkring 90 nye studerende. 
I tillæg tilbyder skolen en kandidatuddannelse i designledelse i samarbejde med Syddansk Universitet. 


Designskolen Koldings historie

I august 1967 etableres Kunsthåndværkerskolen i Kolding med en tekstillinje (stoftryk og væv) og en reklamelinje. Skolen oprettes i Vesterbrogade, som en afdeling under Kolding Tekniske Skole. Året efter flytter skolen til lokaler i Brdr. Volkerts Fabrikker og samtidig oprettes keramiklinien. Skolen har nu cirka 100 elever.

I 1970’erne bliver skolen udbygget med endnu en linie, Beklædning. I 1989 forlænges uddannelsen fra fire til fem år, omstruktureres og forbedres. Efter første etape af en ny uddannelsesstruktur omfatter skolen en etårig tværfaglig grundskole, fire toårige linier (Beklædning, Grafisk Design og Illustration, Keramik og Tekstil), og tre toårige institutter som overbygning (Institut for Industriel Design, Institut for Unika og Institut for Visuel Kommunikation).

I 1993 flyttes Grafisk Design og Illustration, Institut for Visuel Kommunikation, Keramik samt dele af Institut for Unika til Saxovej. Brdr. Volkerts Fabrikker huser nu administration, Grundskole, Beklædning, Tekstil, Institut for Industriel Design, dele af Institut for Unika, værksted, auditorium og kantine. Ligeledes bliver der i 1995 oprettet en ny uddannelse i Interaktivt Multimedie.

Skolen bliver selvejende
I januar 1996 løsrives Kunsthåndværkerskolen fra Kolding Tekniske Skole og er nu en selvstændig, selvejende institution under Undervisningsministeriet. Skolen køber Solarbygningen i Ågade og udskriver en arkitektkonkurrence om ombygning og nyindretning.

Herefter ændres uddannelsens indhold og struktur endnu en gang, hvilket betyder, at Institut for Industriel Design og Institut for Unika nedlægges og erstattes af Institut for Produkt. Desuden oprettes Institut for Form og Teori, mens Institut for Visuel Kommunikation bibeholdes. Målet er større tværfaglighed, mere vægt på teoretiske aspekter og formdannelse.

I 1998 flytter skolen ind i det nye hus i Ågade 10. Dermed samles alle skolens afdelinger under ét tag. Samtidig ændrer skolen navn til det nuværende Designskolen Kolding.

Tilbygning og lukning af Keramik
Regeringen og Folketingets partier indgår i 2002 en aftale for Kulturministeriets kunstneriske uddannelser, der sikrer Designskolen Kolding en fast økonomi i fire år med en række forpligtende indsatsområder. Det første egentlige forskningsprojekt iværksættes.

Året efter indvier skolen en tilbygning med bl.a. værksteder, studiearealer og fotoatelier. Samtidig bliver der indført en bekendtgørelse om uddannelse på bachelor- og kandidatniveau. Den første fireårige resultatkontrakt indgås med Kulturministeriet, som beslutter at lukke fagområdet Keramik fra 2007.

Nye institutter og universitetsstatus
I 2008 oprettes to store fagspecifikke institutter: Institut for Kommunikationsdesign, som omfatter fagretningerne grafisk design, illustration og interaktionsdesign (tidl. interaktive medier) og Institut for Produktdesign med fagretningerne industrielt design, mode og tekstil. Forskningen lægges ind under det nyoprettede Fakultet for Uddannelse og Forskning, der bl.a. varetager studieadministrative opgaver og tværgående undervisning.

Skolen gennemgår en akkrediteringsproces sideløbende med en evaluering af forskningsaktiviteterne. Dette resulterer i, at skolen i 2010 får status som universitet med tre år til en bachelor, to år til en kandidat og efterfølgende mulighed for at læse ph.d. 

I forbindelse med fremlæggelse af finansloven for 2014 får Designskolen Kolding mulighed for at oprette en uddannelse inden for accessories (bachelor og kandidat) med fokus på sko, tasker og smykker. Den nye uddannelse betyder et meroptag på i alt 60 studerende over de næste fem år.

Indtægter og samarbejder

Skolens indtægt i 2013 er ca. 70 millioner, hvor ca. to tredjedele kommer fra finansloven og resten i form af ekstern finansiering fra bl.a. virksomheder og offentlige institutioner. Sidstnævnte henter inspiration og støtte i skolens to Laboratorier: Laboratoriet for Social Inklusion (velfærdsdesign) og Laboratoriet for Bæredygtighed (bæredygtig forretning, mode og energi).  

Samarbejde med virksomheder
Væksten i Designskolen Koldings eksterne finansiering har været ca. 800% inden for de seneste fem år, og skolens liste over samarbejdspartnere er omfattende. Den tæller bl.a. B&O, Grundfos, Ecco, Rambøll, Dong Energy, Fritz Hansen, Kopenhagen Fur, Le Klint, Georg Jensen Damask, Swarowski m.fl.

Nationale, tværgående samarbejder 
Sammen med Syddansk Universitet og en række virksomheder, bl.a. LEGO og Bjert Invest, driver Designskolen Kolding initiativet D2i - Design to innovate, der har til formål at lære små og mellemstore virksomheder, hvordan design kan bruges som innovationsmetode. Skolen huser også Invest in Denmark samt det nationale Design og Arkitekturinitiativ, DDAI, som skal markedsføre dansk design og arkitektur i udlandet.

Internationale samarbejder
Designskolen Kolding har et vidtforgrenet internationalt samarbejde med udenlandske universiteter og designinstitutioner. Der er bl.a. etableret to outposts på udenlandske universiteter: En i Shanghai på Tongji University og en i Brasilien. Målet er, at alle Designskolen Koldings studerende skal opnå mindst 15 ECTS-point i udlandet, hvilket svarer til et halvt semester.

Konkurrencer, udstillinger mm.

Designskolen har to afgangsprojekter repræsenteret i den permanente samling på Museum of Modern Art. Siden 2012 har Designskolen Kolding udstillet på verdens førende designmesse Il Salone i Milano. Skolens studerende deltager i mange internationale konkurrencer og udstillinger, hvilket har betydet, at det ofte er elever fra Designskolen Kolding, der har vundet priser bl.a. Den Gyldne Pelsnål og Designers Nest.

Kolding er en designby

Kolding er en designby. Og ikke kun af navn. Se bare på kortet – et kort over en by fyldt med designinstitutioner lige fra det internationale branding-initiativ Dansk Design & Arkitektur Konsortium, til uddannelsesinstitutioner, designmuseer, innovationscentre og ikke mindst en kommune, som virkelig vil design. Kolding sætter bogstavelig talt design på landkortet – med Designskolen Kolding i centrum.

1. Designskolen Kolding: Tilbyder bachelor- og kandidatgrader i design. Skolen er kendt for sin innovative designuddannelse og sit internationale studiemiljø. 

2. International DesignCamp: En årligt tilbagevendende designevent på Designskolen Kolding, hvor danske og internationale studerende, virksomheder, designere og forskere mødes.

3. Invest in Denmark: Har etableret et designcenter på Designskolen Kolding, hvor udenlandske virksomheder, der ønsker at starte op i Danmark, kan få skræddersyet rådgivning.

4. Dansk Design- & Arkitektur Initiativ: Promoverer den specielle danske tilgang til design, arkitektur og mode rundt omkring i verden.

5. International Business College: Tilbyder design som valgfag til de fleste af skolens studerende.

6. International Business Academy: Tilbyder en Academy Profession Degree i iværksætteri og design.

7. Design City: Et moderne og pulserende område i Kolding med fokus på design.

8. House of innovation: Koldings innovationshus til iværksættere og nystartede virksomheder.

9. Kolding Kommune: Design er den centrale del af Kolding Kommunes vision: ”Kolding – vi designer livet”. 

10. Syddansk Universitet: Tilbyder en bachelorgrad i Designkultur og Økonomi og en kandidatgrad i Design Management.

11. House of Design: Kolding kommunes iværksættercenter for design.

12. Nicolai Kunst & Design: En udstillingscenter med fokus på kunst, håndværk og design.

13. Business Kolding: Den primære kontakt mellem Kolding Kommune, virksomheder og virksomhedsudvikling.

14. Museet på Koldinghus: Museet rummer en unik udstilling om dansk design og håndværk igennem historien.

15. Hansenberg Designia: Tilbyder erhvervsuddannelser inden for formgivning, design og visuelt udtryk inden for digitale medier

16. Trapholt: Museet udstiller moderne kunst, håndværk, design og fremtidsdesign.