LAB for Play Design

Introduktion

Ambition og metode

LAB for Play Design viser og udforsker legens potentiale på tværs af forskellige faglige domæner. Vores ambition er at etablere og understøtte et legefællesskab, der ikke blot inspirerer til akademisk ekspertise og kreativ udfoldelse, men også fremmer konstruktiv dialog og innovative løsninger.

Vi har en stærk tro på legen og på det, den gør for os som mennesker - både i sin egen ret og som en motor for kreativitet og problemløsning. Derfor bruger vi den legende tilgang som en integreret, aktiv og nærværende del af designprocessen.

Sammen med virksomheder, organisationer og institutioner ønsker vi at fremme et legende samfund, der inspirerer til kreativ udfoldelse på alle niveauer.

hero-child-centered-design-for-play

Kontakt

Leder af LAB for Play Design

Helle Marie Skovbjerg
LAB for Play Design
Helle Marie Skovbjerg
Professor, LAB for Play Design
Playful Learning

Playful Learning

Design for play er anerkendt for at forbedre kreativiteten og tilfredsheden blandt børn og elever. Alligevel overser man ofte den rolle, metoden kan spille, i pædagogiske sammenhænge ud over daginstitutioner og pædagoguddannelser. Vores forskning undersøger, hvordan design-centreret leg kan bane vej ind i pædagogikkens uudforskede områder og fremme engagement og samarbejde. Ved at introducere play design på tværs af pædagogiske områder arbejder vi for, at der skabes en struktureret praksis, som kan understøtte fagprofessionelle i at prioritere leg.

Se mere
Playful Attractions

Playful Attractions

Ved at inkorporere legende tilgange øger man chancerne for meningsfulde og intense oplevelser, der spejler identitet, liv og samfund. Museer, biblioteker, oplevelsescentre og festivaler kan bringe dette til live på forskellige måder. Når legende metoder kombineres med historiefortælling og historiefortællingsteknikker, kan det føre til fascinerende oplevelser, der giver mulighed for meningsdannelse på et dybere niveau.

I det femårige Playful Attraction-program samarbejder vi med museer, biblioteker og oplevelsescentre, der har et stort potentiale, et unikt stedsspecifikt DNA og en klar intention om at skabe rammerne for legende og meningsfulde oplevelser. Vi kombinerer udviklingsprocesser med forskningsundersøgelser udført af et team af højt kvalificerede designere, erfarne forskere og talentfulde Design for play-studerende.

Playful Care

Playful Care

Playful Care-programmet undersøger, hvordan leg kan bidrage til sundhedspleje og trivsel. Gennem design udvikler vi forskning, metoder og løsninger, der integrerer leg i plejepraksis. Vi ser på, hvordan leg kan styrke følelsesmæssig modstandskraft, forbedre kommunikation og støtte heling i forskellige sundhedssammenhænge. Målet er at skabe evidensbaserede, legende løsninger, der gavner patienter, pårørende og sundhedspersonale. Med tværfagligt samarbejde og inddragende metoder arbejder vi for at forme fremtidens plejemiljøer, hvor leg ses som en naturlig og vigtig del af sundhed og omsorg.

Play Design Approaches

Play Design Approaches

Play Design Approaches er metoder, teknikker og værktøjer, som styrker vores evne til at udforske og udvikle play design. Gennem facilitering og refleksion og ved at udfordre det eksisterende understøtter vi eksperimenterende play design-processer og styrker sammenhængen mellem forskning og praksis. Vores tætte samarbejde med brugere, praktikere og interessenter er med til at styrke fagligheden og kvaliteten af legende processer, designs og oplevelser.

Forskere og undervisere

LAB for Play Design

Anne-Lene Sand
LAB for Play Design
Anne-Lene Sand
Lektor, LAB for Play Design
LAB for Play Design
Ask Fogsgaard
Videnskabelig assistent, LAB for Play Design
Barnabas Wetton
LAB for Play Design
Barnabas Wetton
Studielektor, LAB for Play Design
Brian Jørgensen
LAB for Play Design
Brian Jørgensen
Studieadjunkt, LAB for Play Design
Cecilie Ann Alveniz Blicher (maternity leave)
LAB for Play Design
Cecilie Ann Alveniz Blicher
Ph.d.-studerende, LAB for Play Design
Emilie Bech Jespersen
LAB for Play Design
Emilie Bech Jespersen
Ph.d.-studerende, LAB for Play Design
LAB for Play Design
Francesco Aloisio
Videnskabelig Assistent, LAB for Play Design
Helle Graabæk
LAB for Play Design
Helle Graabæk
Studielektor, Studieretningsansvarlig for Tekstildesign (BA), LAB for Play Design
Helle Marie Skovbjerg
LAB for Play Design
Helle Marie Skovbjerg
Professor, LAB for Play Design
LAB for Play Design
Jennifer Ann Skriver
Post doc, LAB for Play Design
Jesper Falck Legaard
LAB for Play Design
Jesper Falck Legaard
Lektor, LAB for Play Design
Jess Uhre Rahbek
LAB for Play Design
Jess Uhre Rahbek
Adjunkt, LAB for Play Design
Karen Feder
LAB for Play Design
Karen Feder
Lektor, Studieretningsansvarlig for Play Design (KA), LAB for Play Design
LAB for Play Design
Karl Alexander Sejrup
Studieadjunkt, LAB for Play Design
LAB for Bæredygtighed og Design, LAB for Play Design, LAB for Socialt Design, Rektorat
Lene Nyhus Friis
Projektchef og leder af LAB for Play Design, Lab for Socialt Design og Lab for Bæredygtighed og Design
LAB for Play Design
Louise Aagaard
Adjunkt, LAB for Play Design
LAB for Play Design
Martha Lagoni
Ph.d.-studerende, LAB for Play Design
Mathias Poulsen
LAB for Play Design
Mathias Poulsen
Postdoc, LAB for Play Design
LAB for Play Design
Nina Sofia Rüder
Studieadjunkt, LAB for Play Design
Sigrid Vinther Hansen
LAB for Play Design
Sigrid Vinther Hansen
Studieadjunkt, LAB for Play Design | Efteruddannelse (barsel)
Sofie Kinch
LAB for Play Design
Sofie Kinch
Adjunkt, LAB for Play Design
Stine Behrendtzen
LAB for Play Design
Stine Behrendtzen
Ph.d.-studerende, LAB for Play Design
Sune Klok Gudiksen
LAB for Play Design
Sune Klok Gudiksen
Lektor, LAB for Play Design
LAB for Play Design
Thilde Hvidtfeldt Freiesleben Laursen
Videnskabelig Assistent, LAB for Play Design
Vera Arianne Hijkoop
LAB for Play Design
Vera Arianne Hijkoop
Ph.d.-studerende, LAB for Play Design

Kom indenfor i laboratoriet for Bæredygtighed og Design

Forskningsprojekt / 2019-2020 / LAB for Bæredygtighed og Design