Samarbejde

Designskolen Kolding er en scenevant samarbejdspartner og arbejder med en bred vifte af eksterne partnere både i undervisningsprojekter og i udviklings- og forskningsprojekter. Vi formidler desuden samarbejder med designstuderende og færdiguddannede designere.
Forskning og udvikling

Projektsamarbejde

Designskolen Kolding har igennem flere år arbejdet tæt sammen med offentlige og private virksomheder og organisationer om at udvikle produkter, metoder og services.

Skolen vil gerne byde endnu flere samarbejdspartnere indenfor, som kan være med til at udbrede kendskabet til – og ikke mindst opleve – hvordan designmetoder og brugercentreret design kan gøre en forskel i virksomheder og organisationer.

Proces og indhold
Vi deler ofte udviklingsprojekter op i faser. I de indledende faser er vi fokuserede på det, der er, altså konteksten, og den viden der findes på området, og de mennesker der er involverede/brugerne. I de afsluttende faser fokuserer vi på fremtiden – det der kan være eller det, som kan blive. Indsigterne fra processerne omsætter vi til egentlige manifestationer i verden. Det kan være strategier, men også konkret formgivning i materialer, farve, taktilitet, lyd, lugt m.m. Vi kan konkretisere abstrakte behov og begreber, give dem form og sætte dem i praktisk anvendelse.

Forskningssamarbejde

Virksomheder og organisationer kan indgå i forskningssamarbejde med Designskolen Kolding og få adgang til – og være med til at skabe – den nyeste, forskningsbaserede viden inden for design.

På forskningsområdet er samarbejds- og finansieringsformerne mangfoldige. Og de kan tilpasses virksomhedens konkrete behov.

Eksempler på samarbejdsformer:

  • Rekvireret forskning – Virksomheden engagerer en eller flere forskere til et bestemt projekt.
  • Samfinansieret forskning – Virksomheden indgår sammen med Designskolen Kolding i nationale eller internationale samarbejdsprojekter. Eksempelvis i form af et PhD-projekt.
  • ErhvervsPhD – ErhvervsPhD-ordningen er et særligt tilskudsprogram for virksomheder, der, gennem Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, kan søge om tilskud til et tre-årigt, virksomhedsrettet PhD-projekt. Virksomheden ansætter den ErhvervsPhD-studerende, der samtidig bliver indskrevet på Designskolen Kolding.

“Én forsknings- og udviklingsafdeling organiseret i tre laboratorier samler en stor del af skolens samarbejder. Her arbejder et team af professionelle sammen med virksomheder og organisationer om at gøre en forskel med design og designmetoder.”

Kontakt

Lene Nyhus Friis
Lab for Bæredygtighed og Design, Lab for Leg og Design, Lab for Socialt Design, Rektorat

Lene Nyhus Friis

Projektchef og leder af Lab for Leg og Design, Lab for Socialt Design og Lab for Bæredygtighed og Design
DigiHub

DigiHub: Brobygning mellem mennesker og teknologi

Gennem nationale digitaliseringsfonde har Designskolen Kolding etableret en digital design hub: DigiHub. Her hjælper vi som vidensinstitution små og mellemstore virksomheder med at udvikle nye digitale produkter og services.

Erfarne designere har indsigter i både digitale og teknologiske fagområder. Med design thinking, håndværk og kreativitet, kan de derfor være en del af et udbytterige samarbejder med en lang række andre discipliner.

Hvert projekt i DigiHub bemandes både af ivrige studentermedarbejdere og senior designere. Ved at følge en design proces der er holistisk, iterativ og human-centered, hjælper vi tech virksomheder med at:

  • Forstå deres målgruppes behov.
  • Co-create og teste koncepter.
  • Udvikle brugervenlige digital produkt- og serviceprototyper.
  • Introducere deres produkter og services til nye markeder.

Gennem gode samarbejder i disse udviklingsprojekter, ønsker vi at etablere solide forhold med industrien, og derigennem bringe ny viden ind i vores institution, for bedre at kunne uddanne og forberede vores studerende på erhvervsmarkedet efter de dimitterer.

339 × 218 px  
155.236 byte  
RGB 
PNG DigiHub. 2018-2019

Voice responsive robots on construction site / 2018-2019

Projekter fra DigiHub

Lyden af DigiHub

Hvordan kan man arbejde med design og designtænkning i virksomheder og vende udfordringer til muligheder? Hvilken rolle spiller design i udviklingen af digitale løsninger? Og hvordan får man fingre i en designstuderende?

De gode spørgsmål og svar står i kø i denne podcast-serie med Designskolen Koldings DigiHub, repræsenteret ved Andreas Stær van der Merwede, Esben Rahbek, Matilda Blomgren og Nina Prochniewska samt innovationskonsulent Lars Mathiesen fra DigitalLead.

Serien er produceret af Jesper Lunau fra Erhvervshus Sydjylland.

Bemærk, afsnit 1 og 2 er på dansk, mens afsnit 3 er på engelsk.

Kontakt

Studerende og dimittender

Samarbejde med studerende og dimittender

Skolens studerende kan bidrage med nye øjne på virksomheders daglige rutiner, ny viden til løsning af opgaver eller som ekstra medarbejder i organisationer.

Designskolen Kolding er kendt for sit kreative studiemiljø og for sine innovative studerende, der kan og tør tage selvstændig stilling til både konkrete og komplekse opgaver og problemstillinger.

Udover at de studerende besidder kernekompetencer inden for deres respektive studieretninger – kommunikationsdesign, beklædningsdesign, tekstildesign, industrielt design, accessory design – er de særligt stærke i at generere idéer, tilrettelægge og styre processer og organisere og udvikle fra idé til færdigt produkt på tværs af faglige områder. Som designer bliver man uddannet til at arbejde tværfagligt og til at inkorporere viden fra andre fagområder i sit arbejde. Derudover er designere trænede i at arbejde med et brugerperspektiv i deres opgaveløsninger. Det betyder, at designere inddrager de mennesker, der skal bruge produktet eller servicen, i deres arbejde. Og det giver bedre og mere træfsikre resultater.

Herunder findes beskrivelser af forskellige typer samarbejde. Det er gældende for alle, at hvis du ønsker at sende en forespørgsel, så lav et opslag, som beskriver opgaven, tidsrammen og kontaktpersonen. Send dette til skolens karriereværksted, som sørger for at lægge opslaget ud på skolens intranet. Her er det de studerendes eget ansvar selv at tage kontakt, ansøge og aftale nærmere.

Samarbejde med designstuderende

Kunne du tænke dig at arbejde sammen med en designstuderende? Så er disse muligheder relevante for dig:

Designskolen Kolding har fokus på, at de studerende skærper deres forretnings- og organisationsforståelse og praktiske design kompetencer i forhold til deres fremtidige karriere på arbejdsmarkedet. Derfor er et praktikophold en obligatorisk del af studiet på Designskolen Kolding.

Praktikmodulet ligger på kandidatstudiets 3. semester. Praktikopholdet begynder ved studiestart ultimo august og varer til juleferien i december. Praktikopholdet er fuldtidsbeskæftigelse, hvor den studerende indgår i virksomhedens daglige opgaver og praksisser.

Krav til virksomheder
Vil man som virksomhed have en designstuderende i praktik, kræver det, at der i forvejen findes designfaglige kompetencer i virksomheden, og det er vigtigt at man stiller en praktikansvarlig til rådighed, som har det daglige ansvar for praktikantens læring. Derudover indgår virksomhed og studerende en praktikaftale om opgaver og læringsmål, som godkendes af begge parter samt Designskolen Kolding.

Aftalen udstikker retningslinjer for praktikopholdet og er en forudsætning for, at den studerende kan få praktikopholdet meritoverført til sin uddannelse.

Det er muligt for virksomheder at give studerende i projektorienterede forløb eller ulønnet praktik op til 3000 kroner om måneden ved siden af deres SU. Erkendtligheden er frivillig for virksomheder og organisationer. Beløbsgrænsen på 3000 kroner er fastlagt af ministeriet for at understrege, at de studerende er i et uddannelsesforløb og ikke er arbejdstagere (lov gældende fra 1. juli).

De studerende skal på både bachelor- og kandidatuddannelsen, afslutte deres forløb med et individuel designprojekt.

Projektet skal dokumentere, at den studerende ved at anvende designteori, metoder og færdigheder kan løse grundlæggende designfaglige problemstillinger på et professionelt niveau. Viden, færdigheder og kompetencer erhvervet gennem uddannelsen demonstreres i løsningen af et selvinitieret, veldefineret og afgrænset designfagligt problem i samarbejde med mindst én ekstern samarbejdspartner.

Designskolen stiller krav til afgængerne om, at de skal samarbejde med en eller flere eksterne parter på dette projekt, for derigennem at udvikle deres forretningsforståelse og indsigt i, hvordan de bringer deres designfaglighed i anvendelse i praksis. Samarbejdet skal være i kernen af projektet.

Det forventes at de studerende har en løbende dialog og forventningsafstemning med samarbejdspartneren under arbejdet med projektet. Formatet på samarbejdet kan være meget forskelligt, som møder (fysiske møder, skype-møder etc.), information, kontakt til virksomhedes kunder/brugere, produkter, materiale og/eller udstyr til fremstilling, eller andet. Det er meget individuelt afhængigt at projektets indhold og forløb. Til samarbejdet hører en samarbejdsaftale, som ved indgåelse af aftale udfyldes og underskrives af både virksomhed, den studerende og skolen.

Bachelorprojekt: 11 uger – marts til juni, Bachelorstuderende 3. årgang.

Bachelorprojektet har en varighed på 2½ måned, hvor de studerende selvstændigt i eget projekt skal anvende design i praksis. Afgangsprojektets indhold kan ligge i forlængelse af de opgaver, som den studerende har beskæftiget sig med i praktikperioden eller omhandle et helt nyt område.

Kandidatprojekt: 22 uger – december til juni, Kandidatstuderende 5. årgang

Kandidatprojektet har en varighed på 5 måneder. Det er det største og mest ambitiøse projekt, de udarbejder gennem hele deres designuddannelse (30 ECTS point). Kandidatprojektet kan laves som et produkt eller en service inden for faglinjerne; modedesign, tekstildesign, industriel design, accessory design, leg og design eller kommunikationsdesign. Det kan også laves på tværs af faglighederne inden for ét af vores strategiske fokusområder: Bæredygtighed, velfærdsdesign eller leg og design.

De fleste studerende har brug for et studiejob, da det bidrager til deres private økonomiske situation. Men det er samtidig en mulighed for at de studerende i deres fritid kan arbejde med noget, der bidrager til deres designkompetencer. Studiejobs kan både være faste tidspunker på ugen, eller som større eller mindre projekter i forskellige perioder. Mange af de forespørgsler, vi har på skoleprojekter, kan alternativt løses af den studerende gennem et studiejob.

Samarbejde med færdiguddannet designer

Kunne du tænke dig at arbejde sammen med en færdiguddannet designer? Så er disse muligheder relevante for dig:

Vores dimittender – både før de bliver det og efterfølgende – er med stor motivation klar til at starte deres arbejdsliv op. Hvis I har en job/projektmulighed, så send et opslag til os. Vi har nær kontakt med de nylige afgængere, og vi har et veletableret alumnenetværk for tidligere afgængere. I er også altid velkommen til at kontakte fagledere, på hver linje for nærmere uddybning af hvilke kompetencer, dimittenderne besidder.

Specielt som nyuddannet, er det svært at komme ind på arbejdsmarkedet, fordi man ikke kan dokumenter mange års erfaring. På Designskolen Kolding tilrettelægges undervisningen sådan, at den meget stor del af tiden arbejder de studerende med aktuelle projekter sammen med virksomheder. De er ligeledes i obligatorisk praktik. Men en fantastisk måde for de studerende at få erfaring på er hvis I som organisation har mulighed for at bidrage med den praktiske læring. Det kunne evt. være i et trainee forløb, hvor den studerende havde mulighed for at komme ind i processer og forståelse for jeres virke og forretning.

Vi kan tilbyde at skabe kontakt til de færdiguddannede designere, som inden for de seneste år har etableret sig som selvstændige designere og arbejder med freelance opgaver. Dette skal ses om en mulighed for at få et uforpligtende tilbud på at få opgaven løst som I ønsker og til den tid I ønsker.

Ønsker I at få jeres forespørgsel sendt videre ud i vores Freelance Netværk, så send en mail mrk: Freelance Netværk. Beskriv opgaven og noter hvem, der er kontaktperson. Designerne tager selv direkte kontakt for videre kommunikation.

Kontakt

Jette Ladegaard Garnæs
Karriereværksted, Studieadministration

Jette Ladegaard Garnæs