Research and development project

Ny børn- og ungepolitik, Ringsted Kommune

Participants from Kolding School of Design
Karen Feder
Line Gad Christiansen
Research and development project type
Research and development
Project period
Oct 2024 - Jun 2025
Project management

Ringsted Kommune / UNGRingsted

LAB
Social Design
LAB for Play Design
LAB theme
Citizenship and Agency
Play-centered Design Approaches
Collaboration partners
Ringsted Kommune
UNGRingsted
Background
Intentionen med Ringsted Kommunes nye børn- og ungepolitik var at tage udgangspunkt i børn og unges egne stemmer. Målet var at inddrage så mange som muligt af kommunens 0-25-årige i udviklingsprocessen – og det lykkedes: over 7.000 børn og unge deltog. Designskolen bidrog ved at understøtte den børne- og ungecentrerede designtilgang.

Formål

Projektet udsprang af Ringsted Kommunes ønske om at udvikle en ny børn- og ungepolitik.

Kommunens mål er at inddrage så tæt på 100 % som muligt af de 0-25-årige borgere, så politikken tager udgangspunkt i dem, den faktisk handler om. Børn og unge blev derfor inddraget i projektet på tværs af børnehaver, skoler, specialområdet og gymnasier. Ungdomsskolen Ung Ringsted fik ansvaret for at sikre en åben og gennemsigtig involveringsproces samt for at indsamle de data, der skulle danne grundlag for den endelige politik.

“I vores by skal der være cirkus, så børnene kan have det sjovt (børnehavebarn)”

Metoder og resultater

Designskolen Kolding havde fokus på at give børn og unge en stemme gennem udvikling og anvendelse af børn- og ungecentrerede designmetoder.

Metoderne tog udgangspunkt i de forskellige aldersgrupper og behov og havde samtidig til formål at undersøge potentialet i at bruge denne tilgang til politisk udvikling.

Arbejdet med metoderne foregik i mindre arbejdsgrupper og blev kvalificeret af to forskere fra Designskolen Kolding med speciale i børn- og ungecentreret design. I stedet for de klassiske dataindsamlingsformer som interviews og spørgeskemaer – der typisk er målrettet voksne – blev der anvendt metoder, der sikrer børn og unges perspektiver og stemmer.

Over 7.000 børn og unge mellem 3 og 25 år deltog gennem en række forskellige aktiviteter, herunder probes, kampagner, kreative workshops og fotoelicitering – en interviewmetode, hvor fotos bruges som samtaleværktøj.

Erfaringerne viser, at brugen af børn- og ungecentrerede designmetoder, der bygger på engagerende og legende udtryksformer, har givet mere nuancerede og dybdegående indsigter i børn og unges liv, interesser og behov i Ringsted Kommune.

“Jeg vil være immun for nervøshed
(elev på mellemtrinnet, folkeskole)”
Kontakt
LAB for Play Design
Karen Feder
Associate Professor, Programme Manager of LAB for Play Design (MA), LAB for Play Design
LAB for Social Design
Line Gad Christiansen
Assistant Professor, Lab for Social Design