Ny børn- og ungepolitik, Ringsted Kommune
- Deltagere fra Designskolen Kolding
-
Karen Feder
Line Gad Christiansen
- Forsknings- og udviklings projekttype
- Forskning og udvikling
- Projektperiode
- okt. 2024 - jun. 2025
- Projektledelse
Ringsted Kommune / UNGRingsted
- LAB
- LAB for Socialt Design
LAB for Play Design - LAB tema
- Citizenship and Agency
Play Design Approaches - Samarbejdspartnere
- Ringsted Kommune
UNGRingsted
Formål
Kommunens mål er at inddrage så tæt på 100 % som muligt af de 0-25-årige borgere, så politikken tager udgangspunkt i dem, den faktisk handler om. Børn og unge blev derfor inddraget i projektet på tværs af børnehaver, skoler, specialområdet og gymnasier. Ungdomsskolen Ung Ringsted fik ansvaret for at sikre en åben og gennemsigtig involveringsproces samt for at indsamle de data, der skulle danne grundlag for den endelige politik.
“I vores by skal der være cirkus, så børnene kan have det sjovt (børnehavebarn)”
Metoder og resultater
Metoderne tog udgangspunkt i de forskellige aldersgrupper og behov og havde samtidig til formål at undersøge potentialet i at bruge denne tilgang til politisk udvikling.
Arbejdet med metoderne foregik i mindre arbejdsgrupper og blev kvalificeret af to forskere fra Designskolen Kolding med speciale i børn- og ungecentreret design. I stedet for de klassiske dataindsamlingsformer som interviews og spørgeskemaer – der typisk er målrettet voksne – blev der anvendt metoder, der sikrer børn og unges perspektiver og stemmer.
Over 7.000 børn og unge mellem 3 og 25 år deltog gennem en række forskellige aktiviteter, herunder probes, kampagner, kreative workshops og fotoelicitering – en interviewmetode, hvor fotos bruges som samtaleværktøj.
Erfaringerne viser, at brugen af børn- og ungecentrerede designmetoder, der bygger på engagerende og legende udtryksformer, har givet mere nuancerede og dybdegående indsigter i børn og unges liv, interesser og behov i Ringsted Kommune.
“Jeg vil være immun for nervøshed
(elev på mellemtrinnet, folkeskole)”