
Playful Learning Praxis Forskning
- Participants from Kolding School of Design
-
Professor Helle Marie Skovbjerg
Post.doc Mathias Poulsen
Post.doc Jennifer Ann Skriver
Videnskabelig assistent Thilde Hvidtfeldt Freiesleben Laursen
- Research and development project type
- Research and development
- Project period
- 2023 - 2026
- Project management
Professor Helle Marie Skovbjerg
- LAB
- LAB for Play Design
- Collaboration partners
- Aarhus Universitet (AU) / Aarhus University
University College Lillebælt
VIA University College
UC Nord
UC Syd
Københavs Professsionshøjskole, Absalon
Om projektet
Nyere forskning viser, at legende tilgange til det pædagogiske kan være en måde at sikre, at alle børn får adgang til legemuligheder. Samtidig viser forskning, at pædagoger og lærere ofte designer med de legekvaliteter, som de selv har smag for, ligesom at forskning viser, at konsekvensen bliver, at nogle børn ikke sikres deltagelsesmuligheder. I tæt samarbejde med pædagoger i fire vuggestuer og blandt børn fra 0-2 år og med lærere på fire skoler og blandt unge på 15-16 år vil projektet igangsætte en række designeksperimenter. Med eksperimenterne undersøger vi sammen, hvordan vi kan designe med et bredt repertoire af legekvaliteter, ligesom at vi bruger materialer til at understøtte eksperimenterne, som traditionelt vis ikke hører hjemme i den pædagogiske praksis. Projektet udvikler et katalog af eksperimenter, som andre kan bruge, ligesom at projektet vil skabe ny viden om leg og det legende blandt de små børn og de unge i pædagogiske kontekster.
