Forsknings- og udviklingsprojekt

Playful Learning Praxis Forskning

Deltagere fra Designskolen Kolding
Professor Helle Marie Skovbjerg
Post.doc Mathias Poulsen
Post.doc Jennifer Ann Skriver
Videnskabelig assistent Thilde Hvidtfeldt Freiesleben Laursen
Forsknings- og udviklings projekttype
Forskning og udvikling
Projektperiode
2023 - 2026
Projektledelse

Professor Helle Marie Skovbjerg

LAB
LAB for Play Design
Samarbejdspartnere
Aarhus Universitet (AU) / Aarhus University
University College Lillebælt
VIA University College
UC Nord
UC Syd
Københavs Professsionshøjskole, Absalon
Baggrund
I tæt samarbejde med pædagoger i fire vuggestuer og lærere i udskolingen på fire skoler udvikler og undersøger projektet pædagogiske og didaktiske designs med legekvaliteter. Dét med henblik på at skabe deltagelsesmuligheder for børn og unge.

Om projektet

Nyere forskning viser, at legende tilgange til det pædagogiske kan være en måde at sikre, at alle børn får adgang til legemuligheder. Samtidig viser forskning, at pædagoger og lærere ofte designer med de legekvaliteter, som de selv har smag for, ligesom at forskning viser, at konsekvensen bliver, at nogle børn ikke sikres deltagelsesmuligheder. I tæt samarbejde med pædagoger i fire vuggestuer og blandt børn fra 0-2 år og med lærere på fire skoler og blandt unge på 15-16 år vil projektet igangsætte en række designeksperimenter. Med eksperimenterne undersøger vi sammen, hvordan vi kan designe med et bredt repertoire af legekvaliteter, ligesom at vi bruger materialer til at understøtte eksperimenterne, som traditionelt vis ikke hører hjemme i den pædagogiske praksis. Projektet udvikler et katalog af eksperimenter, som andre kan bruge, ligesom at projektet vil skabe ny viden om leg og det legende blandt de små børn og de unge i pædagogiske kontekster.

Kontakt

Helle Marie Skovbjerg
LAB for Play Design
Helle Marie Skovbjerg
Professor, LAB for Play Design