Think tank: Strategic design improves Danish competitiveness
“Virksomheder med sans for design tjener mere,” konstaterer Ugebrevet Mandag Morgen, der i det seneste nummer i september har stillet skarpt på strategisk design, som en mulighed for at skabe dansk vækst.
Virksomheder med en strategisk tilgang til design ikke kun tjener mere, de har også en større eksport og er langt bedre til at omstille sig til de omskiftelige markedsvilkår, lyder det blandt andet.
Fakta er, at virksomheder i Region Syddanmark, der anvender design, er steget fra 54 pct. til 68 procent de seneste tre år. Stigningen ligger i tråd med intentionen med D2i - design to innovate - en klynge for design og kreative erhverv - herunder Designskolen Kolding, der underviser små og mellemstore virksomheder i at benytte design.
”Det er en kæmpe udfordring at få de små og mellemstore virksomheder ind i den her nye måde at innovere på,” siger Elsebeth Gerner Nielsen, rektor på Designskolen Kolding til Ugebrevet Mandag Morgen.
De store gør det
Men andre steder i Danmark står det skidt til hos de fleste små og mellemstore virksomheder.
”De store virksomheder, de gør det: Grundfos er absolut i gang, LEGO og Coloplast er helt fantastiske, Novo Nordisk gør det, og Mærsk ligeledes. Men hvordan får vi de små og mellemstore med? Det er måske Danmarks største udfordring,” siger hun.
I samarbejde med Mandag Morgen præsentere D2i resultaterne af Region Syddanmarks designsatsning i en ny rapport, der udkommer i efteråret 2014, Rapporten skal inspirere flere til at tage metoderne i strategisk design til sig. Rapporten suppleres med konferencen Design Meets Business 3.-4. December på Designskolen Kolding.