Prototyping på Tingcentralen i Aarslev
Prototyping på Tingcentralen i Aarslev
Forsknings- og udviklingsprojekt

Den Kulturelle Rygsæk

Deltagere fra Designskolen Kolding
Laila Grøn Truelsen
Anne Katrine G. Gelting
Zanitha H. Månegaard (designstuderende)
Forsknings- og udviklings projekttype
Forskning og udvikling
Projektperiode
aug. 2021 - mar. 2024
Projektledelse

Laila Grøn Truelsen

LAB
LAB for Play Design
LAB for Socialt Design
LAB tema
Material Life
Togetherness
Playful Learning
Støtte
Faaborg Midtfyn Kommune: den kulturelle rygsæk
Samarbejdspartnere
Faaborg Midtfyn Kommune
Tingcentralen i Aarslev
Baggrund
I løbet af tre skoleår mellem 2021 og 2024 underviste medarbejdere fra Designskolen Kolding og studentermedhjælpere skolelærere og deres elever i 4.-6. klasse på de Faaborg-midtfynske folke- og friskoler. Lærerne blev først introduceret til designtænkning og udvalgte designmetoder fra Future Teaching in Europe (FUTE)-projektet, som de siden anvendte i undervisningen i håndværk og design.
Deres elever arbejdede med at udvikle forskellige enkle produkter i timerne, og som led i projektet kom de alle til en idégenererings- og ”prototyping” workshop på Tingcentralen ved Aarslev. Der blev de vejledt af designstuderende i at arbejde med at videreudvikle deres produktkoncepter i grupper. I løbet af projektet blev der afholdt tre lærerworkshops med deltagelse af lærere fra fynske skoler og friskoler, og igennem en lang række halvdags workshop kom der mange skoleelever og gav sig i kast med alle de mange dejlige materialer på tingcentralen godt styret af designstuderende.

Problemstilling for projektet: At få elever på mellemtrinnet til at forstå, hvordan man arbejder kreativt og i teams med innovation og formgivning.

Projektets formål

Projektets mål er at elever og deres lærere får en konkret erfaring med designmetoder og prototyping samt en forståelse for, hvordan de kan arbejde kreativt med problemløsning og idégenerering i undervisningen.

Prototyping på Tingcentralen i Aarslev
Prototyping på Tingcentralen i Aarslev

Metoder og resultater

En stor gruppe lærere har fået en bedre indsigt i designtænkning og designmetoder.

En meget stor gruppe elever fra 4., 5. og 6. klasse på 25 forskellige skoler på Fyn har alle prøvet at arbejde med udvalgte designmetoder og prototyping i teams. De har oplevet designtænkning og designmetoder som en “hands on” måde at løse problemer på og være kreative sammen.

Samfundsrelevans og effekt

Projektet har givet en stor gruppe børn på Fyn en oplevelse af design dels som en tilgang til innovation og dels som en del af kultur produktion i Danmark.

Projektet giver en stor gruppe lærere og deres elever en direkte forståelse og erfaring med designmetoder, og hvordan de kan bruges til at skabe innovation og indgå kreativt i samspil med hinanden og med verden.