
”Jeg vil gerne være med”: Om deltagelse og tilhør i skolen for børn med ADHD og autisme
- Deltagere fra Designskolen Kolding
-
Professor Helle Marie Skovbjerg
Adjunkt Nina Rüber
Videnskabelig assistent Thilde Hvidtfeldt Freiesleben Laursen
Ph.d.-studerende Zanitha Hamilton Månegaard
- Forsknings- og udviklings projekttype
- Forskning og udvikling
- Projektperiode
- jan. 2025 - dec. 2027
- Projektledelse
Professor Helle Marie Skovbjerg
- LAB
- LAB for Play Design
- LAB tema
- Playful Learning
- Samarbejdspartnere
- UC Syd
UC Nord
VIA University College
UC Lillebælt
Københavns Professionshøjskole
Absalon
Om projektet
Nyere forskning viser, at børn på kanten af skolens fællesskaber med diagnoser ofte ender med ikke at få legemuligheder. Vi ser, at deres legepraksisser reduceres til tegn på diagnoser, ligesom at fremgangsmåden ofte er afskærmning eller eksklusion. Formålet med dette projekt er at undersøge teoretisk og empirisk, hvordan vi kan designe med det legende som pædagogisk tilgang til denne børnegruppe. Dette med sigte på at sikre alle børn adgang til meningsfulde legeoplevelser i skolen, oplevelsen af at høre til, og oplevelsen af at kunne komme med noget til legen. I tæt samarbejde med pædagogisk fagpersonale, konsulenter fra 6 af landets professionshøjskoler samt designforskere og skoleforskere vil projektet igangsætte en række designeksperimenter. Igennem legeeksperimenter vil vi designe legedesigns, der muliggør at alle børn kan komme til at høre til, være sammen med andre børn, og at skolen vil være et sted, hvor det er godt at være.
Projektet vil udvikle et katalog af nye designmetoder og pædagogiske metoder baseret på erfaringer og viden indsamlet under legeeksperimenterne. Metoder vil kunne bruges af andre professionelle. Desuden vil projektet skabe en ny teoretisk forståelsesramme for forståelsen af legen som en måde at skabe deltagelsesformer for alle børn i skolen.
