Forsknings- og udviklingsprojekt

”Jeg vil gerne være med”: Om deltagelse og tilhør i skolen for børn med ADHD og autisme

Deltagere fra Designskolen Kolding
Professor Helle Marie Skovbjerg
Adjunkt Nina Rüber
Videnskabelig assistent Thilde Hvidtfeldt Freiesleben Laursen
Ph.d.-studerende Zanitha Hamilton Månegaard
Forsknings- og udviklings projekttype
Forskning og udvikling
Projektperiode
jan. 2025 - dec. 2027
Projektledelse

Professor Helle Marie Skovbjerg

LAB
LAB for Play Design
LAB tema
Playful Learning
Samarbejdspartnere
UC Syd
UC Nord
VIA University College
UC Lillebælt
Københavns Professionshøjskole
Absalon
Baggrund
”Jeg vil gerne være med” er et forsknings- og udviklingsprojekt om at designe deltagelsesmuligheder for alle børn. Sammen med pædagoger, lærere og resursepersoner på 6 skoler fordelt over hele Danmark, ekspermenterer vi i fælleskab med, hvordan legen spiller og kan spille en rolle for børn i skolen. I legen oplever børn at kunne deltage i noget, de oplever, at deres ideer betyder noget, de oplever at de har gode ideer om, hvad man kan bruge materialer til, og de skaber forbindelser til andre børn. I legen kommer de til at høre til, og legen i skolen bliver et sted, hvor de gerne vil være.

Om projektet

Nyere forskning viser, at børn på kanten af skolens fællesskaber med diagnoser ofte ender med ikke at få legemuligheder. Vi ser, at deres legepraksisser reduceres til tegn på diagnoser, ligesom at fremgangsmåden ofte er afskærmning eller eksklusion. Formålet med dette projekt er at undersøge teoretisk og empirisk, hvordan vi kan designe med det legende som pædagogisk tilgang til denne børnegruppe. Dette med sigte på at sikre alle børn adgang til meningsfulde legeoplevelser i skolen, oplevelsen af at høre til, og oplevelsen af at kunne komme med noget til legen. I tæt samarbejde med pædagogisk fagpersonale, konsulenter fra 6 af landets professionshøjskoler samt designforskere og skoleforskere vil projektet igangsætte en række designeksperimenter. Igennem legeeksperimenter vil vi designe legedesigns, der muliggør at alle børn kan komme til at høre til, være sammen med andre børn, og at skolen vil være et sted, hvor det er godt at være.

Projektet vil udvikle et katalog af nye designmetoder og pædagogiske metoder baseret på erfaringer og viden indsamlet under legeeksperimenterne. Metoder vil kunne bruges af andre professionelle. Desuden vil projektet skabe en ny teoretisk forståelsesramme for forståelsen af legen som en måde at skabe deltagelsesformer for alle børn i skolen.

Formål

Formålet er at skabe en skole, hvor alle børn oplever, at de hører til og deltager i fællesskaberne.

Kontakt

Helle Marie Skovbjerg
LAB for Play Design
Helle Marie Skovbjerg
Professor, LAB for Play Design