Kvalitet
Kvalitetssikring af uddannelserne på Designskolen Kolding
Det forudsætter:
- Et trebenet vidensgrundlag med udgangspunkt i viden fra praksis, videnskabelig forskning og kunstnerisk udviklingsarbejde. Et vidensgrundlag med et aktivt tilbageløb til skolens uddannelser og til professionen/det omgivende samfund.
- Rekruttering af mange talentfulde ansøgere og optag af de dygtigste på uddannelserne
- Et inspirerende og trygt undervisningsmiljø med gode fysiske, sociale og pædagogiske rammer, herunder adgang til relevante eksterne samarbejdspartnere.
- Aktiv inddragelse af det omgivende samfund og forståelse for fremtidens behov i tilrettelæggelsen af uddannelserne, således at læringsudbyttet bliver højt.
- Kompetente (fagligt og pædagogisk) undervisere og programledere, som løbende opkvalificeres ved at forske, bedrive kunstnerisk udviklingsvirksomhed eller ved være en del af en faglig praksis på højt niveau.

Kvalitetsberetning
Den årlige kvalitetsberetning er Designskolen Koldings nøgledokument i forhold til at tage temperaturen på uddannelseskvaliteten og selve kvalitetssystemet. Det er samtidig også et arbejdsdokument, som i en afgrænset form bl.a. præsenterer de væsentligste data vedrørende uddannelserne og formulerer indsatsområder, der kræver handling.
Kvalitetsberetningens datagrundlag stammer fra kvalitetssystemets løbende og systematiske monitorering af data fra uddannelserne og i særlig grad de årlige uddannelsesberetninger, hvor de respektive fag- og programansvarlige medarbejdere følger op helt ude på det enkelte uddannelsesudbud, hvor de kvantitative data suppleres med kvalitativt input.
Kvalitetsberetningen skal betragtes som et supplement til årsrapporten og den årlige afrapportering på Designskolen Koldings strategiske rammekontrakt.

Kvalitetssikringssystem på Designskolen Kolding
Designskolen Koldings kvalitetssikringssystem har til formål at fremme et vidensbaseret, trygt og fejltolerant studiemiljø, der understøtter den enkelte studerendes faglige trivsel. Det danner grobund for skolens ambition om at uddanne designere, der arbejder ud fra en kunstnerisk metode og samtidig er analytisk og videnskabeligt funderede. Det vil sige designere, der kan give abstrakte følelser og ideer en konkret og æstetisk kvalificeret form og dermed skabe værdi for både brugere, organisationer og samfund.

Love og rammekontrakter
-
Strategisk rammekontrakt 2022–2025
-
Strategisk rammekontrakt 2018–2021
-
Rammeaftale 2012
-
Rektors resultatkontrakt 2023
-
Udviklingskontrakt 2015–2017
-
Udviklingskontrakt 2013–2014
-
Bekendtgørelse af lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner – Retsinformation
-
Adfærdspolitik – Code of Conduct

Nøgletal

Beskæftigelsesoversigt

Hvad betyder akkreditering?
I Danmarks Akkrediteringsinstitutions Akkrediteringsrapport for Designskolen Kolding hedder det:
"Akkrediteringspanelet vurderer, at Designskolen Kolding har relevante procedurer og en velfungerende praksis med hensyn til at sikre uddannelsernes niveau og indhold. Panelet vurderer bl.a., at der sker en tilfredsstillende kvalitetssikring af studieordninger og kursusbeskrivelser. Panelet vurderer også, at Designskolen Kolding har en god og systematisk praksis, når det gælder kursusevalueringer og studieevalueringer. Panelet finder, at Designskolen Kolding sikrer undervisernes pædagogiske kompetencer og institutionens fysiske faciliteter.
Kilde: Danmarks Akkrediteringsinstitution: Akkrediteringsrapport - Designskolen Kolding – Institutionsakkreditering, 2020
Læs evalueringer blandt studerende og medarbejdere af miljøet på Designskolen Kolding

