Er du allerede en twitter-haj? Eller helt nybegynder? Så er der hjælp at hente i vores twitter-guide. Her finder du godt tips, tricks og vejledninger - både til dig, der er øvet og til dig, der er helt ny.
FAKTA
TWITTER-TEKSTER
Baggrundsinfo: (’bio’): 160 tegn
Tweet: 280 tegn, inkl. evt. hashtags, mentions og links.
Mention: @ efterfulgt af brugernavn, fx @SSTbrostrom Hashtag: # efterfulgt af emneord, ofte bestående af forkortelser, fx #dkforsk.
Placér hashtags og links til sidst i tweetet.
TWITTER-FOTOS
Headerbillede: 1500 x 500 pixels (maksimal filstørrelse på 5 MB).
Profilfoto: mindst 600 pixels bredt og gerne 600 x 600 pixels (maksimal filstørrelse på 2 MB).
Foto(s) i tweet: 1024 x 512 pixels, men ethvert billedforhold mellem 2:1 og 1:1 fungerer.
Maksimalt fire fotos pr. tweet.
Formater: JPG-, PNG- eller GIF
GODE TIPS TIL AT OPRETTE EN PROFIL
Grundlæggende profilopsætning:
Brugernavn: Vælg et kort brugernavn, der ligger så tæt op ad dit navn som muligt, så andre kan genkende dig. Gerne i tråd med det du kalder dig på andre profiler, så du får en sammenhængende identitet på nettet. Brugernavnet kan ændres, hvis du senere får brug for det.
Baggrundsinfo (bio): Udfyld din Twitter-bio, så det fremgår, hvem du er, hvad du interesserer dig for på Twitter, og hvilke hashtags, du følger og bruger mest. Du kan evt. inkludere kontaktoplysninger og linke til dit/et website. Du har i alt 160 tegn til din bio, som du tilgår ved at klikke 'Rediger' på din profil-side.
Vælg sprog: Overvej, hvem du gerne vil kommunikere til, og vælg det relevante sprog til din bio-tekst og dine tweets. Det er ok at skifte lidt mellem fx engelsk og dansk i dine tweets, men sørg for at omkring 80 % af dine tekster er på det sprog, din primære målgruppe læser på.
Billeder
Profilbillede: Find et godt profilbillede – gerne 600 x 600 pixels – så det fylder noget, når folk klikker på det. Brug et firkantet foto, selvom Twitter viser det i en cirkel. Brug et billede med noget dybde i baggrunden og ikke bare dig op ad en hvid væg. Billedet må maksimalt fylde 2 MB og kan være i JPG-, PNG- eller GIF-format.
Headerbillede: Headerbilledet er prikken over i’et på din profil. Den anbefalede størrelse er 1500 x 500 pixels med en maksimal filstørrelse på 5MB.
Hjælp til billeder: Hvis du bruger canva.com, er du sikker på at vælge et billedformat, der virker både på computer og smartphone. Det gælder både baggrundsfoto og profilfoto.
Indstillinger i Twitter
Direkte beskeder: Under 'Settings', 'Privacy and Safety' kan du indstille, om alle og enhver skal kunne sende direkte beskeder til dig. Standard-indstillingen er, at det kun er profiler, der gensidigt følger hinanden, som kan kommunikere med direkte beskeder.
Notifikationer fra Twitter: Under 'Settings', 'Notifications', 'Preferences' kan du indstille, om og hvordan du vil modtage notifikationer ved bestemte hændelser.
Forside-indstilling: Du har mulighed for at vælge, om du på forsiden, også kaldet dit 'home feed', vil se andres tweets i klassisk, omvendt kronologisk rækkefølge (helt uden algoritmisk frasortering), eller om du vil nøjes med at se det mest populære indhold fra dem, du følger. Vælg mellem de to indstillinger ved at klikke på stjernen i øverste højre hjørne af Twitters forside.
Kvalitet og netværk
Tjek hvordan det ser ud: Når du er færdig, så tjek din profil både på desktop og mobil. Gør evt. din profil privat, mens du sætter den op 99,9 % af profilerne på Twitter er offentlige, da brugerne anser det for at være et åbent netværk. Men mens du sætter din profil op, kan det være rart at gøre den privat. Det gør du under 'Settings', 'Privacy and Safety', 'Audience and tagging' og der sætter du flueben i 'Protect your tweets'. Når din profil er klar til at blive offentliggjort, fjerner du bare fluebenet igen.
Gør din profil lækker, før du begynder at følge andre: Hvis du gerne vil følges af andre, så vent med at følge andre på Twitter, til du har færdigindrettet din egen profil, inkl. din første håndfuld sendte tweets. Indtrykket af din profil og din historik af sendte tweets er ofte det, der afgør, om folk følger dig tilbage.
Fastgør evt. et tweet: Overvej at pinne (fastgøre) et særligt godt/vigtigt/aktuelt tweet på din profil, som fortæller potentielle følgere noget om, hvad de kan forvente at se fra dig.
Netværkspleje: Hold jævnligt øje med folk, der betyder noget i dit Twitter-netværk. Andre mennesker bliver glade, når de opdager, at du jævnligt ser deres tweets og retweeter, kommenterer, svarer. Og det kan give anledning til, at de gengælder ’tjenesten’.
Hvad kan man med et tweet?
Skrive tekst: Et tweet består af en tekst på højst 280 tegn. Hvis du har brug for at skrive længere, kan du bruge det lille ikon med plusset, som kommer frem, når du går i gang med at skrive et tweet. Det giver dig mulighed for at lave en tråd af tweets, som bliver offentliggjort på samme tid, når du poster.
Indsætte billeder: Du kan uploade op til fire fotos i et enkelt tweet. Tweets med billeder genererer 313% mere engagement end dem uden. Twitter-billeder vises som minimum i 440 x 220 pixels (billedformat 2: 1). Den anbefalede størrelse er 1024 x 512 pixels, men ethvert billedforhold, der er mellem 2:1 og 1:1, fungerer.
Poste en video: Du kan optage, redigere og dele videoer på Twitter. Dvs. at du både kan dele eksisterende videoer fra biblioteket på din device, ligesom du kan optage videoer live på Twitter. Når du deler en allerede produceret video på Twitter, vises den i bredformat. Filmer du direkte til Twitter, kan din video vises i højformat. Din video kan være op til 2 minutter og 20 sekunder lang.
Indsætte hashtags: Et hashtag laver du ved hjælp af #. Det bruges til at emnekategorisere indholdet i dit tweet og til at distribuere dit tweet til relevante Twitter-profiler. Ved at bruge hashtags sikrer du, at dit tweet når længere ud end blot til dine egne følgere. Du kan bruge eksisterende hashtags som fx #dkforsk eller oprette nye hashtags til dit specifikke formål. Når du klikker på et hashtag eller søger efter et udtryk, vises alle (offentlige) tweets, der indeholder søgeudtrykket eller hashtagget.
Indsætte mentions: Et mention laver du ved hjælp af @ foran brugernavnet. Når du bruger mentions i dit tweet, giver du de Twitter-profiler, som du laver et mention på, direkte besked om, at de er nævnt i et tweet. De får nemlig en advisering om dit tweet. Det at bruge mentions er en vigtig social netværkshandling. Det giver dem, du laver mentions på, mulighed for at interagere med dit indhold ved at retweete, like og/eller kommentere og øger dermed engagementet med dit indhold. Det giver også andre, der ser dit tweet, mulighed for at besøge de profiler, du har lavet mentions på, med et enkelt klik.
Indsætte links: Et link på Twitter fylder altid 23 tegn (og et ekstra tegn til et mellemrum, medmindre dit link står sidst i dit tweet), fordi Twitter ændrer URL’en – uanset om dit link fylder flere eller færre tegn. De 23/24 tegn er en del af de max 280 tegn pr. tweet. Du kan indsætte op til ti links i dit tweet, men hvert link begrænser din mulighed for at inkludere tekst, hashtags og mentions.
Hashtags - hvor starter man?
Der findes uendeligt mange hashtags, og alle kan oprette nye og bruge dem, som de har lyst, så hvor skal man starte, når man skal i gang med at bruge hashtags? Når du tweeter om noget, der har med Designskolen Kolding at gøre, anbefaler vi, at du inkluderer et hashtag, der forbinder dit indhold til organisationen, fx #dskd for Designskolen Kolding
Er du allerede en twitter-haj? Eller helt nybegynder? Så er der hjælp at hente i vores twitter-guide. Her finder du godt tips, tricks og vejledninger - både til dig, der er øvet og til dig, der er helt ny.
FAKTA
TWITTER-TEKSTER
Baggrundsinfo: (’bio’): 160 tegn
Tweet: 280 tegn, inkl. evt. hashtags, mentions og links.
Mention: @ efterfulgt af brugernavn, fx @SSTbrostrom Hashtag: # efterfulgt af emneord, ofte bestående af forkortelser, fx #dkforsk.
Placér hashtags og links til sidst i tweetet.
TWITTER-FOTOS
Headerbillede: 1500 x 500 pixels (maksimal filstørrelse på 5 MB).
Profilfoto: mindst 600 pixels bredt og gerne 600 x 600 pixels (maksimal filstørrelse på 2 MB).
Foto(s) i tweet: 1024 x 512 pixels, men ethvert billedforhold mellem 2:1 og 1:1 fungerer.
Maksimalt fire fotos pr. tweet.
Formater: JPG-, PNG- eller GIF
GODE TIPS TIL AT OPRETTE EN PROFIL
Grundlæggende profilopsætning:
Brugernavn: Vælg et kort brugernavn, der ligger så tæt op ad dit navn som muligt, så andre kan genkende dig. Gerne i tråd med det du kalder dig på andre profiler, så du får en sammenhængende identitet på nettet. Brugernavnet kan ændres, hvis du senere får brug for det.
Baggrundsinfo (bio): Udfyld din Twitter-bio, så det fremgår, hvem du er, hvad du interesserer dig for på Twitter, og hvilke hashtags, du følger og bruger mest. Du kan evt. inkludere kontaktoplysninger og linke til dit/et website. Du har i alt 160 tegn til din bio, som du tilgår ved at klikke 'Rediger' på din profil-side.
Vælg sprog: Overvej, hvem du gerne vil kommunikere til, og vælg det relevante sprog til din bio-tekst og dine tweets. Det er ok at skifte lidt mellem fx engelsk og dansk i dine tweets, men sørg for at omkring 80 % af dine tekster er på det sprog, din primære målgruppe læser på.
Billeder:
Profilbillede: Find et godt profilbillede – gerne 600 x 600 pixels – så det fylder noget, når folk klikker på det. Brug et firkantet foto, selvom Twitter viser det i en cirkel. Brug et billede med noget dybde i baggrunden og ikke bare dig op ad en hvid væg. Billedet må maksimalt fylde 2 MB og kan være i JPG-, PNG- eller GIF-format.
Headerbillede: Headerbilledet er prikken over i’et på din profil. Den anbefalede størrelse er 1500 x 500 pixels med en maksimal filstørrelse på 5MB.
Hjælp til billeder: Hvis du bruger canva.com, er du sikker på at vælge et billedformat, der virker både på computer og smartphone. Det gælder både baggrundsfoto og profilfoto.
Indstillinger i Twitter
Direkte beskeder: Under 'Settings', 'Privacy and Safety' kan du indstille, om alle og enhver skal kunne sende direkte beskeder til dig. Standard-indstillingen er, at det kun er profiler, der gensidigt følger hinanden, som kan kommunikere med direkte beskeder.
Notifikationer fra Twitter: Under 'Settings', 'Notifications', 'Preferences' kan du indstille, om og hvordan du vil modtage notifikationer ved bestemte hændelser.
Forside-indstilling: Du har mulighed for at vælge, om du på forsiden, også kaldet dit 'home feed', vil se andres tweets i klassisk, omvendt kronologisk rækkefølge (helt uden algoritmisk frasortering), eller om du vil nøjes med at se det mest populære indhold fra dem, du følger. Vælg mellem de to indstillinger ved at klikke på stjernen i øverste højre hjørne af Twitters forside.
Kvalitet og netværk
Tjek hvordan det ser ud: Når du er færdig, så tjek din profil både på desktop og mobil. Gør evt. din profil privat, mens du sætter den op 99,9 % af profilerne på Twitter er offentlige, da brugerne anser det for at være et åbent netværk. Men mens du sætter din profil op, kan det være rart at gøre den privat. Det gør du under 'Settings', 'Privacy and Safety', 'Audience and tagging' og der sætter du flueben i 'Protect your tweets'. Når din profil er klar til at blive offentliggjort, fjerner du bare fluebenet igen.
Gør din profil lækker, før du begynder at følge andre: Hvis du gerne vil følges af andre, så vent med at følge andre på Twitter, til du har færdigindrettet din egen profil, inkl. din første håndfuld sendte tweets. Indtrykket af din profil og din historik af sendte tweets er ofte det, der afgør, om folk følger dig tilbage.
Fastgør evt. et tweet: Overvej at pinne (fastgøre) et særligt godt/vigtigt/aktuelt tweet på din profil, som fortæller potentielle følgere noget om, hvad de kan forvente at se fra dig.
Netværkspleje: Hold jævnligt øje med folk, der betyder noget i dit Twitter-netværk. Andre mennesker bliver glade, når de opdager, at du jævnligt ser deres tweets og retweeter, kommenterer, svarer. Og det kan give anledning til, at de gengælder ’tjenesten’.
Hvad kan man med et tweet?
Skrive tekst: Et tweet består af en tekst på højst 280 tegn. Hvis du har brug for at skrive længere, kan du bruge det lille ikon med plusset, som kommer frem, når du går i gang med at skrive et tweet. Det giver dig mulighed for at lave en tråd af tweets, som bliver offentliggjort på samme tid, når du poster.
Indsætte billeder: Du kan uploade op til fire fotos i et enkelt tweet. Tweets med billeder genererer 313% mere engagement end dem uden. Twitter-billeder vises som minimum i 440 x 220 pixels (billedformat 2: 1). Den anbefalede størrelse er 1024 x 512 pixels, men ethvert billedforhold, der er mellem 2:1 og 1:1, fungerer.
Poste en video: Du kan optage, redigere og dele videoer på Twitter. Dvs. at du både kan dele eksisterende videoer fra biblioteket på din device, ligesom du kan optage videoer live på Twitter. Når du deler en allerede produceret video på Twitter, vises den i bredformat. Filmer du direkte til Twitter, kan din video vises i højformat. Din video kan være op til 2 minutter og 20 sekunder lang.
Indsætte hashtags: Et hashtag laver du ved hjælp af #. Det bruges til at emnekategorisere indholdet i dit tweet og til at distribuere dit tweet til relevante Twitter-profiler. Ved at bruge hashtags sikrer du, at dit tweet når længere ud end blot til dine egne følgere. Du kan bruge eksisterende hashtags som fx #dkforsk eller oprette nye hashtags til dit specifikke formål. Når du klikker på et hashtag eller søger efter et udtryk, vises alle (offentlige) tweets, der indeholder søgeudtrykket eller hashtagget.
Indsætte mentions: Et mention laver du ved hjælp af @ foran brugernavnet. Når du bruger mentions i dit tweet, giver du de Twitter-profiler, som du laver et mention på, direkte besked om, at de er nævnt i et tweet. De får nemlig en advisering om dit tweet. Det at bruge mentions er en vigtig social netværkshandling. Det giver dem, du laver mentions på, mulighed for at interagere med dit indhold ved at retweete, like og/eller kommentere og øger dermed engagementet med dit indhold. Det giver også andre, der ser dit tweet, mulighed for at besøge de profiler, du har lavet mentions på, med et enkelt klik.
Indsætte links: Et link på Twitter fylder altid 23 tegn (og et ekstra tegn til et mellemrum, medmindre dit link står sidst i dit tweet), fordi Twitter ændrer URL’en – uanset om dit link fylder flere eller færre tegn. De 23/24 tegn er en del af de max 280 tegn pr. tweet. Du kan indsætte op til ti links i dit tweet, men hvert link begrænser din mulighed for at inkludere tekst, hashtags og mentions.
Hashtags - hvor starter man?
Der findes uendeligt mange hashtags, og alle kan oprette nye og bruge dem, som de har lyst, så hvor skal man starte, når man skal i gang med at bruge hashtags? Når du tweeter om noget, der har med Designskolen Kolding at gøre, anbefaler vi, at du inkluderer et hashtag, der forbinder dit indhold til organisationen, fx #dskd for Designskolen Kolding
Derudover er her en række populære hashtags, som måske kan være relevante for dig at bruge:
#dkpol - handler om dansk politik
#sundpol - handler om sundhedspolitik
#uddpol - handler om uddannelsespolitik
#dksocial - handler om socialpolitik
#dksundhed - handler om sundhedsfagligt og sundhedspolitisk
#velfærd - handler om velfærdsstaten
#dkøko - handler om økonomisk politik
#dkvid handler om videnskab
#dkforsk - handler om dansk forskning
#twitterhjerne - kan bruges til at stille spørgsmål til fællesskabet
#nypåtwitter / #nypaatwitter - kan bruges til at sige goddag til fællesskabet fra nye på Twitter.
Det gode tweet
Det perfekte tweet: Det findes formentlig ikke, men du kan gøre meget for at øge opmærksomheden på og engagementet med dit indhold – uanset om målet er, at flest muligt ser dit tweet, eller at nogle få udvalgte ser det.
Brug billeder, video, hashtags, mentions og links: Det øger sandsynligheden for, at andre Twitter-profiler interagerer med dit tweet.
Overvej din fremtoning på Twitter: Skal den være personlig og/eller professionel? Beslutningen hænger sammen med, hvem du gerne vil i kontakt med på Twitter.
Hold en god og sober tone.
Tænk på modtagerne: Det kan være svært at afkode fx ironi på sociale medier, så brug det med omtanke.
Vi har ytringsfrihed, men ikke ytringspligt: Tøv ikke med at give din mening til kende, men tænk dig om, inden du fx kritiserer en kollega eller en nabo på sociale medier. Husk også, at du som offentligt ansat har tavshedspligt.
Giv noget af dig selv: Vis, hvad du brænder for. Jo mere personlig din profil og dine tweets er, des flere vil finde dig og dit indhold interessant.
Hvad kan man med andres tweets?
Retweet: Under hvert tweet finder du retweet-symbolet, som kan bruges til at sende en andens tweet videre til dem, der følger dig. Når du klikker på symbolet, får du to valgmuligheder: 'Videresend straks' eller 'Retweet med en kommentar'.
Like: Klik på hjertet for at vise afsenderen, at du sætter pris på det konkrete tweet. OBS: Alle dine likes bliver samlet og kan ses på din profil.
Besvare: Klik på symbolet 'Besvar' og svar eller kommentér på et tweet. Afsenderen modtager dit svar i sit feed og får desuden en advisering. OBS: Dit svar-tweet vises ikke for alle dine følgere, kun dem der både følger dig og den profil, du svarer.
Dele eller bogmærke: Når du klikker på delings-symbolet, får mulighed for at kopiere eller sende et link til det pågældende tweet, ligesom du får mulighed for at gemme tweetet under dine Twitter-bogmærker (som du finder i hovedmenuen).
Hvem skal du følge på Twitter?
Undersøg, hvem i dit netværk, der er på Twitter: Det kan være interessante profiler fra dit faglige og fra dit private netværk. Og det kan både være organisationer, virksomheder og personer.
Måske er profiler uden for dit netværk også interessante? Du kan søge profiler frem via Twitters egen søgefunktion eller via en søgemaskine. Her kan du søge på et navn efterfulgt af ’Twitter’. Det kan fx være interessante profiler inden for dit fagområde.
Søg inspiration i dit netværks netværk: Undersøg, hvem profilerne i dit netværk følger og følges af. Hvis en god kollega fx følger en international profil inden for jeres fælles fagområde, kan det være relevant for dig at gøre det samme.
Vil du gerne have generelle nyheder i dit feed? Hvis du vil bruge Twitter som en kilde til nyheder generelt, kan det være relevant at følge danske og internationale medier.
Vil du følge den politiske dagsorden? Hvis du vil følge den politiske dagsorden og evt. selv være dagsordensættende som ekspert, så kan det være relevant at følge politikere, spindoktorer, NGO’er og andre meningsdannere.
Kilde: Kristian Strøbech og Techhytten