Taskforce for Child- & Youth-Centred Design
- Deltagere fra Designskolen Kolding
-
Karen Feder, Associate Prof.
Louise Aagaard, Assistant Prof.
Emilie Bech Jespersen, PhD Student
Line Gad Kristiansen, Assistant Prof.
Cecilie Ann Blicher, PhD Student
Nina Sofia Rüder, Teaching Assistant Prof.
- Projektledelse
Kolding School of Design, LAB for Play & Design, Assistant Professor Karen Feder
- LAB
- LAB for Play Design
- LAB tema
- Playful Learning
Playful Care
Playful attractions
Play Design Approaches - Samarbejdspartnere
- Child Culture Design, Gøteborg, Sweden
University of Technology, Eindhoven, The Nederlands
Universidad de Los Andes, Bogota, Colombia
Professor Krystina Castella, ArtCenter College of Design
The Ohio State University, Columbus, US
Formål
Har I involveret børnene? Eller de unge? Alt for mange løsninger designes uden blik og forståelse for dem, som det hele handler om. Vores taskforce rykker ud, når målgruppen fortjener nytænkning, og gamle vaner og metoder ikke virker. Vi starter i børnehøjde, fra barnets perspektiv, og sikrer relevans og mening i processen og i det endelige resultat.
Visionen for vores taskforce er at understøtte udviklingen af engagerende og meningsfulde oplevelser for børn og unge gennem design og med udgangspunkt i deres perspektiv. Vores mission er at få voksne, herunder designere, undervisere og politikere til at anerkende børn og unges interesser, perspektiver og rettigheder. Vi fokuserer på forskning, udvikling og uddannelse inden for både den offentlige og den private sektor og arbejder lokalt og globalt med relevante partnere.
“Vi arbejder for børn og unges rettigheder til leg, inddragelse og medbestemmelse, som fastsat i Børnekonventionen og understøtter deres ret til særlig omsorg som angivet i Geneve Erklæringen.”
Tilgang
Vores tilgang tager afsæt i børnecentreret design (Feder, 2020) og baserer sig på forskning og viden inden for områderne design, leg, børn og unge. Tilgangen anerkender børn og unge som eksperter på at være børn og unge og udfordrer de voksnes antagelser og agendaer om barndom, børn og unge. Ved at tage udgangspunkt i barnet og den unge og sikre deres stemme og udtryk understøtter tilgangen både børn og unges rettigheder og sikrer bedre løsninger for dem. Legen har en vigtig rolle i både tilgangen, processen og det endelige design.
Vi har interesse i konstant at udforske og undersøge dette felt nærmere, samt finde ud af hvor og hvordan børne- og ungecentreret design kan bruges, og hvilken indflydelse og værdi det kan have. Vi stiller spørgsmål til det eksisterende og udfordrer det sædvanlige gennem grundige undersøgelser og eksperimenter.
Vores taskforce leder og deltager i forsknings- og udviklingsprojekter, der tager udgangspunkt i børn og unge og deres hverdag. Det kan være tiltag og initiativer, hvor professionelle praksisfagligheder ønsker, at deres rammer, aktiviteter, produkter eller tilgange bliver mere børne- og ungecentrerede for at give bedre mening for børnene og de unge som brugergruppe. Arbejdet er med til at udforske, udvikle og kvalificere den børne- og ungecentrerede designtilgang gennem praksisbaseret designforskning.
Metode
Vores arbejde spænder fra forsknings- og udviklingsprojekter til undervisning, vejledning og konsulentarbejde. Vi indgår i egne og andres forsknings- og praksisundersøgelser, der rummer den børne- og ungecentrerede designtilgang, og vi undersøger hvor og hvilken rolle tilgangen kan have og med hvilken effekt. Vi underviser bachelor-, kandidat og ph.d.-studerende i børne- og ungecentreret design, og vi udbyder kurser til designere og andre praktikere med fokus på at udvikle til, for og med børn og unge.
Metoderne, vi bruger, er karakteriseret ved at være legende og derigennem understøtte børn og unges mulighed for at kommunikere gennem leg. Metoder som ’I praktik som barn, ‘Samskabe et børneliv’ og ’Play Probes’ er kvalificerede gennem forskning og praksis og tilpasses den konkrete kontekst og de involverede voksne, unge og børn. En del af arbejdet i denne taskforce er at udvikle børne- og ungecentrerede designmetoder til brug i udviklings- og kommunikationsprocesser.
Vi arbejder med børnene og de unge, hvor de er, med udgangspunkt i deres hverdag og kontekst, for at sikre en bedre forståelse af den sammenhæng der udvikles til. Vi bruger metoder, der er tilpasset børn og de unge og deres evner, kompetencer og interesser og sikrer, at de altid deltager frivilligt i processen. Vi efterlever og udvikler desuden etiske retningslinjer for forskning og design med børn og unge.
Child-centered Design for Play
Litteratur
Her kan du finde en liste over links til relaterede artikler.
-
Feder, Karen (2020). “Designing for play with a child-centred design approach”. Chapter in the book “Framing Play Design – A hands on guide for Designers, Learners & Innovators”, edited by Sune Gudiksen & Helle Marie Skovbjerg. ISBN 9789063695729
-
Feder, Karen (2022). ”Child-centred design decisions – how children’s participation in the design process influences students’ decisions when designing for play”. Conjunctions – Transdisciplinary Journal of Cultural Participation / Special Issue: Designing for Play as Cultural Participation in Childhood – Seeking new grounds.
-
Feder, Karen (2022). ”Internship as a child – what designers can learn through play with children”. Proceedings, DRS2022, Bilbao, Spain.
-
Feder, Karen, Jespersen, Emilie & Christiansen, Line Gad (2024). ”Vi skal lege os til bedre kulturaktiviteter for børn – med play probes som børnecentreret designmetode”. Nordic journal BARN – research on children and childhood in the Nordic countries, Barn nr. 2 (2024). Article accepted February 12, 2024 – in press
-
Feder, Karen (2022). “Børnecentreret design af legeoplevelser – til børn, for børn eller med børn?”. BUKS – Tidsskrift for børne- og ungdomskultur / Designing for Play in New Nordic Childhood.
-
Christiansen, Line Gad (2022). “Meaningful Participation – Motivating young people’s participation through play probes”. BUKS – Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur / Designing for Play in New Nordic Childhood.
-
Christiansen, L. G., & Gudiksen, S. K. (2022). “Play probe: An approach that reveals emergent identity building in youth”. Design Research Society, Conference Series DRS2022, Bilbao
-
Lyndgaard, Maria, Feder & Karen, Tanggaard, Lene & Skovbjerg, Helle Marie (2024). ”Ludic reading is 20 minutes a day? – Adding a socio-material perspective to ludic reading”. BUKS Journal of Child and Youth Cultures / Child Cultures: Landscapes for play, art, and explorations.
-
Feder, Karen (2020). ”Exploring a child-centred design approach – from tools and methods to approach and mindset”. PhD dissertation, Kolding School of Design
-
Christiansen, L. G. & Feder, K., 2025, IDC'25: Proceedings of the 24th Interaction Design and Children. s. 1045-1049