Forsknings- og udviklingsprojekt

Taskforce for Child- & Youth-Centred Design 

Deltagere fra Designskolen Kolding
Karen Feder, Associate Prof.
Louise Aagaard, Assistant Prof.
Emilie Bech Jespersen, PhD Student
Line Gad Kristiansen, Assistant Prof.
Cecilie Ann Blicher, PhD Student
Nina Sofia Rüder, Teaching Assistant Prof.
Projektledelse

Kolding School of Design, LAB for Play & Design, Assistant Professor Karen Feder

LAB
LAB for Play Design
LAB tema
Playful Learning
Playful Care
Playful attractions
Play Design Approaches
Samarbejdspartnere
Child Culture Design, Gøteborg, Sweden
University of Technology, Eindhoven, The Nederlands
Universidad de Los Andes, Bogota, Colombia
Professor Krystina Castella, ArtCenter College of Design
The Ohio State University, Columbus, US
Baggrund
Vi er eksperter i børne- og ungecentreret play design og tager udgangspunkt i børnene og de unge, når der skal undersøges, udvikles og designes relevante, engagerende og meningsfyldte oplevelser til, for og med børn og unge.

Formål

Har I involveret børnene? Eller de unge? Alt for mange løsninger designes uden blik og forståelse for dem, som det hele handler om. Vores taskforce rykker ud, når målgruppen fortjener nytænkning, og gamle vaner og metoder ikke virker. Vi starter i børnehøjde, fra barnets perspektiv, og sikrer relevans og mening i processen og i det endelige resultat.

Visionen for vores taskforce er at understøtte udviklingen af engagerende og meningsfulde oplevelser for børn og unge gennem design og med udgangspunkt i deres perspektiv. Vores mission er at få voksne, herunder designere, undervisere og politikere til at anerkende børn og unges interesser, perspektiver og rettigheder. Vi fokuserer på forskning, udvikling og uddannelse inden for både den offentlige og den private sektor og arbejder lokalt og globalt med relevante partnere.

“Vi arbejder for børn og unges rettigheder til leg, inddragelse og medbestemmelse, som fastsat i Børnekonventionen og understøtter deres ret til særlig omsorg som angivet i Geneve Erklæringen.”

Tilgang

Vores tilgang tager afsæt i børnecentreret design (Feder, 2020) og baserer sig på forskning og viden inden for områderne design, leg, børn og unge. Tilgangen anerkender børn og unge som eksperter på at være børn og unge og udfordrer de voksnes antagelser og agendaer om barndom, børn og unge. Ved at tage udgangspunkt i barnet og den unge og sikre deres stemme og udtryk understøtter tilgangen både børn og unges rettigheder og sikrer bedre løsninger for dem. Legen har en vigtig rolle i både tilgangen, processen og det endelige design.

Vi har interesse i konstant at udforske og undersøge dette felt nærmere, samt finde ud af hvor og hvordan børne- og ungecentreret design kan bruges, og hvilken indflydelse og værdi det kan have. Vi stiller spørgsmål til det eksisterende og udfordrer det sædvanlige gennem grundige undersøgelser og eksperimenter.

Vores taskforce leder og deltager i forsknings- og udviklingsprojekter, der tager udgangspunkt i børn og unge og deres hverdag. Det kan være tiltag og initiativer, hvor professionelle praksisfagligheder ønsker, at deres rammer, aktiviteter, produkter eller tilgange bliver mere børne- og ungecentrerede for at give bedre mening for børnene og de unge som brugergruppe. Arbejdet er med til at udforske, udvikle og kvalificere den børne- og ungecentrerede designtilgang gennem praksisbaseret designforskning.

Metode

Vores arbejde spænder fra forsknings- og udviklingsprojekter til undervisning, vejledning og konsulentarbejde. Vi indgår i egne og andres forsknings- og praksisundersøgelser, der rummer den børne- og ungecentrerede designtilgang, og vi undersøger hvor og hvilken rolle tilgangen kan have og med hvilken effekt. Vi underviser bachelor-, kandidat og ph.d.-studerende i børne- og ungecentreret design, og vi udbyder kurser til designere og andre praktikere med fokus på at udvikle til, for og med børn og unge.

Metoderne, vi bruger, er karakteriseret ved at være legende og derigennem understøtte børn og unges mulighed for at kommunikere gennem leg. Metoder som ’I praktik som barn, ‘Samskabe et børneliv’ og ’Play Probes’ er kvalificerede gennem forskning og praksis og tilpasses den konkrete kontekst og de involverede voksne, unge og børn. En del af arbejdet i denne taskforce er at udvikle børne- og ungecentrerede designmetoder til brug i udviklings- og kommunikationsprocesser.

Vi arbejder med børnene og de unge, hvor de er, med udgangspunkt i deres hverdag og kontekst, for at sikre en bedre forståelse af den sammenhæng der udvikles til. Vi bruger metoder, der er tilpasset børn og de unge og deres evner, kompetencer og interesser og sikrer, at de altid deltager frivilligt i processen. Vi efterlever og udvikler desuden etiske retningslinjer for forskning og design med børn og unge.

Relateret indhold

Nysgerrig på mere?

Litteratur

Her kan du finde en liste over links til relaterede artikler.