09 okt. 2019 / Talks og seminarer

Fra sok til millionforretning

Internationalt anerkendt skodesigner gæster Designskolen Kolding
Af Katrine Worsøe

Den amerikanske skodesigner og tidligere udvikler for Nike, Mike Friton, var en af højdepunkterne da den internationale skokonference ’Being a shoemaker’ åbnede på Designskolen Kolding. Han har udviklet mere end 14 modeller for Nike og kan tænke alt ind i en sko - fra en skive ost, der efter nogle timer i en bagende sol får konsistens som læder - til tilfældigheder spottet igennem et åbentstående vindue. Han omtaler sig selv som ’en vandrer’, og kan se muligheder overalt, hvor han færdes.

- Jeg finder inspiration i naturen, i tilfældigheder gennem leg og i alt, hvad der ikke forbindes med en ordinær sko. Jeg kan gå ind i en forretning, se noget og tænke; ’ah, dét der kan jeg lave en sko ud af’, siger han.

Èn størrelse til alle
Mike Friton var den første til at introducere den banebrydende strikteknologi i skodesign - en teknologi, der siden blev lanceret af Nike under navnet ’Nike Presto’, og som de fleste kender i dag. Oprindeligt blev skoen udviklet som en strækbar sok, der skulle lanceres i tre forskellige størrelser: small, medium og large. Hver sok kunne strækkes 2 til 2,5 størrelser og man kunne således nøjes med mindre produktion og færre sko.

- Vi lancerede først 9 størrelser. Næste sæson ville vi have 7, så 5, 3 og til sidst kun én størrelse til alle. Vi kaldte konceptet ’One size fits all’. Vi elskede det, kunderne elskede det - men industrien var imod. Det var jo før internethandel og det ville betyde meget færre sko i produktion og mindre salg”, siger Mike Friton.

Millionforretning over nat
Sok-designet fik såler og lanceret i alle størrelser - og så gik det stærkt. Ovet nat udviklede 'Nike Presto' sig til at blive en millionforretning, og i dag ses fodtøj med strik på mange fødder. Mike Friton ønsker dog stadig at se konceptet 'færre størrelser til alle' blive en realitet.

- I dag vil det give mening at lancere 'small, medium og large konceptet', end da vi første gang introducerede det hos Nike. Det er muligt i dag at imødekomme flere størrelser i én sko - men ingen gør det. Industrien tænker ikke fleksibelt", slutter han. 

'Being a shoemaker' er skabt i samarbejde med ECCO