Studerende hjælper kræftramte med at designe sko
Kræft rammer ikke kun helbredet. Det rammer også ens selvopfattelse, psyke og forestillinger om livet - især når man er ung. Tunav Nanda blev ramt af leukæmi da han var tyve år og har siden kæmpet mod for at blive rask. Takket være den amerikanske velgørenhedsorganisation Make-A-Wish foundation har Tunav fået sit største ønske opfyldt, nemlig at designe sine egne sneakers. Det gør han i samarbejde med PENSOLE skoakademi i Portland, Adidas og danske Lotte Hahn Kofoed, der studerer tekstil på Designskolen Kolding.
Lotte var allerede i praktik hos PENSOLE og fik tildelt rollen som ansvarlig for design af farve og materiale sammensætningen på Tunavs skoprojekt. Noget som var helt i tråd med hendes fascination af netop skodesign.
- Jeg blev opmærksom på skodesign, da jeg deltog i PENSOLE-forløbet på Designskolen Kolding sidste år. Jeg var fascineret og hurtigt opslugt af farve- og materiale design. På Tunavs sko arbejdede vi med tre stadier: før, imens og efter i relation til hans kamp mod kræft, lyder det fra Lotte.
En farve med særlig betydning
Vigtigst var det at få både Tunavs positive livsfilosofi og hans møde med kræften i så ung en alder inkorporeret i skoen. Det skete via farver, hvor især orange fik en særlig betydning.
- Vi fandt ud af, at orange repræsenterede flere sider af Tunavs liv, fx hans indiske rødder, leukæmisygedommens støttebånd og som en farve, der generelt symboliserer den styrke og positivitet han forsøgte at opretholde gennem to års kamp og adskillige sygehusbesøg, siger Lotte.
I alt bliver ni par sko produceret, der efterfølgende skal på aktion for at indsamle midler til, at flere kræftramte børn kan få ønsker opfyldt.
Lotte Hahn Kofoed sender en stor tak til D’Wayne Edwards, Suzette Henry og Wichaya Chantarasemee fra PENSOLE skoakademi. Leder af tekstil på Designksolen Kolding Helle Graabæk og ECCO som har bistået med økonomisk støtte til Lottes praktikophold.