Bacheloruddannelsen

6 semestre
Designskolen Kolding
Ansøgningsfrist

15. marts kl. 12.00 (kvote 2)
5. juli kl. 12 (kvote 1)

Optagelsesprøve
Semesterstart
Undervisningssprog
Dansk

Bacheloruddannelsen

Bliv del af et kreativt og eksperimenterende miljø, og lær hvad design er – og kan bruges til. I løbet af 3 år kvalificerer du dig til at arbejde som designer på vidt forskellige projekter, både i Danmark og internationalt.

Bacheloruddannelsen er en 3-årig grunduddannelse til dig, der er kreativ og gerne vil arbejde med både hoved og hænder. Du får en bred teoretisk og praktisk uddannelse i bl.a. designmetoder, konceptudvikling og materialelære, og du kommer både til at afprøve det på cases fra det virkelige liv og i dit eget eksperimenterende arbejde.

Kom til udlandet
I løbet af dit studie får du rig mulighed for at rejse og komme på udveksling.

Studieretninger

Du kan vælge mellem forskellige studieretninger

Accessory design
På denne linje kan du beskæftige dig med smykker, sko, tasker – ja alt, hvad vi i dag kategoriserer som accessories og wearables, det vil sige dekorative og funktionelle objekter som vi typisk har tæt på kroppen. På uddannelsen vil du eksperimentere meget med materialer, formsprog, håndværksteknikker og digitale redskaber som 3D computer design. Samtidig bliver du uddannet til at udvikle koncepter, produkter og forretningsideer, der er bæredygtige og socialt ansvarlige.

Beklædningsdesign
Denne grunduddannelse er til dig, der er interesseret i at arbejde med udvikling af beklædning og bæredygtighed. Du kommer bl.a. til at eksperimentere med nye former, materialer og produktionsteknikker, og lærer hvordan man udvikler koncepter og forretningsideer. Mode- og tekstilindustrien er i dag en af de mest forurenende industrier i verden. Derfor lægger vi stor vægt på at uddanne dig til at skabe en mere bæredygtig fremtid.

Industrielt design
Hvis du er interesseret i at designe produkter – fx møbler, biler eller andre hverdagsobjekter – er en bachelor i industrielt design et godt valg af uddannelse. Her lærer du at tænke design, forretning, bæredygtighed og produktion sammen, og hvordan man går fra idé- og konceptudvikling til formgivning og produktion af nogle af de genstande, vi bruger hver eneste dag.

Kommunikationsdesign
På kommunikationsdesign lærer du at designe kommunikation, så den opnår en ønsket målsætning. Det kan fx gælde vejvisningen på et hospital, et spil, som fremmer interaktion mellem mennesker eller en brugervenlig digital platform – for blot at give dig et par eksempler. Du lærer altså at arbejde med både analoge og digitale medier, og hvordan du ved hjælp af den rette konceptudvikling og strategi kan skabe kommunikation, som mennesker tager til sig og interagerer med.

Tekstildesign
På tekstildesign kommer du til at udvikle fremtidens materialer med afsæt i nutidens udfordringer. Eksperiment, farve og materialekonstruktion er centrale begreber, og vi afprøver materialer i forskellige kontekster som krop og rum og også strategisk. De tekstile værksteder er hjertet i uddannelsen, og det er her, du kommer til at udvikle både dine digitale og analoge færdigheder. Vi diskuterer og anvender faglig og videnskabelig teori og metoder, og samarbejder med professionelle designvirksomheder.

Klik dig ind på de forskellige studieretninger herunder og læs meget mere om, hvad du lærer og hvordan - og hvad du kan blive.

Find din studieretning

En typisk uge

Samarbejde er et nøgleord for alle studieretninger. Du kommer til at arbejde sammen med andre designstuderende på både større og små projekter, typisk i forbindelse med et undervisningsforløb, hvor der sættes fokus på et bestemt emne.

Nogle opgaver er stillet af virksomheder, mens andre er mere frie og legende. Derudover er der mange studerende, som har egne projekter parallelt med undervisningen. Projekterne må du altid arbejde på i vores værksteder. Det er derfor, de er åbne døgnet rundt.

Tidsforbrug
Bacheloruddannelsen er et fuldtidsstudie. Du skal forvente skemalagte aktiviteter 3-4 gange om ugen. Det foregår primært i tidsrummet kl. 9.15-14.45. Dertil kommer projekt- og værkstedsarbejde, præsentationer og vejledning. Samlet set bruger studerende på Designskolen Kolding i gennemsnit godt 40 timer om ugen på deres studie.

Materialer
Som studerende betaler man et engangsbeløb på ca. 3.000 kr., som dækker almindelige fælles materialer som farve, papir, kemikalier, søm, skruer, filamenter til print, papir i fotoværksted, systråd samt software. Beløbet opkræves kort efter studiestart og dækker alle seks semestre på bacheloruddannelsen. Du afholder selv udgifter til egne materialer.

Sådan søger du ind

Når du søger ind på en kreativ videregående uddannelse, er processen noget anderledes fra den, man møder på de traditionelle universiteter.

Derfor har vi samlet al info, du skal bruge, på en enkelt side, som vi kalder 'optagelse'. Her kan du få overblik over trinene fra ansøgning til optagelsesprøve samt finde svar på de mest oplagte spørgsmål.

Ansøgningsfristen er 15. marts kl. 12.00 for kvote 2 og 5. juli kl. 12.00 for kvote 1. Ansøgning foregår via optagelse.dk

Optagelse

Hvad kan jeg blive?