Illustration by Emilie Bech Jespersen

Illustration af Emilie Bech Jespersen

11 nov. 2025 / LAB for Play Design, Projekter, Uddannelse og forskning

Leg og historiefortælling bremser mistrivsel

Hvordan får man verdensmålene helt ind i klasselokalet og gør undervisningen involverende? Det spørgsmål har forskere, fortællere og designere fra hele Europa udforsket i det fireårige projekt PLACES, med Designskolen Kolding i en central rolle. Nu er resultaterne omsat til gratis, konkrete materialer, der hjælper lærere med at skabe legende læring og styrke elevernes trivsel.
Af Mikkel Wolf og Marianne Baggesen Hilger

Undersøgelser i regi af PLACES viser en tendens til, at mange elever er bange for at fremlægge for klassen, at de savner en nær relation til læreren og ofte keder sig og mistrives. Ved at fortælle og udvikle historier og benytte legende tilgange kan en stor del af præstationsangsten fjernes, og eleverne kan bryde ud af dumme roller, som de har fået opbygget og tildelt.

- Vores forskning har længe kunnet påvise, at legende tilgange styrker læring og trivsel. Men Playful Learning kan være et abstrakt begreb. Nu står vi endelig med konkrete, gratis værktøjer til lærerne, så de kan skabe ”playfulness” og løssluppenhed, hvor man glemmer hierarkier, og man leger sig ind i ny viden, fortæller Lene Nyhus Friis, projektchef og leder for LAB for Play Design.

Hun har været ansvarlig for Designskolen Koldings bidrag til projektet sammen med forskere fra LAB fra Play Design: professor Helle Marie Skovbjerg og studielektor Anne Katrine Gelting.

Magiske forvandlinger i klasselokalet
På tværs af Europa efterspørger eleverne autentiske relationer til deres lærere. Historiefortælling kan åbne døren til netop det – og samtidig skabe energi, fællesskab og nye læringsformer. I PLACES-projektet er fortællingen blevet et redskab til at forbinde elevernes fantasi med undervisningens indhold.

- Materialet inviterer eleverne til at lære med både hoved og krop – og til at skabe fællesskab gennem fortælling og leg. Eleverne lærer om verden, men lærer også at være i den. Klasselokaler forvandles til museer, skolegårde til fantasiriger og undervisningen til en fælles rejse gennem fortællingens magiske landskaber, fortæller Kasper Sørensen, som er leder i Fortælletid.dk, der har udviklet projektets fortællinger.

Som en lærer i projektet formulerer det: 

-Den legende og magiske dimension i undervisningen bragte os tættere sammen og forenede os som et team.

PLACES Academy
Det udviklede materiale ligger gratis tilgængeligt på PLACES Academy – klar til brug i undervisningen. Materialet, som også er på dansk, er særligt velegnet til lærere med 8-14-årige elever og til projektuger og sprogfag.

Som lærer kan man finde:

  • Otte fortællinger om tre verdensmål og om samarbejde og fællesskaber som bærende værdigrundlag. De valgte verdensmål er: 3 (Sundhed og trivsel), 4 (Kvalitetsuddannelse) og 10 (Mindre ulighed).
  • Fortælletekniske vejledninger, hvor man som underviser lærer at anvende gestik, sprog, ansigtsudtryk og lyd til at gøre historier levende. Lærerne inspireres til at skabe og fortælle deres egne historier og vejlede eleverne i at gøre det samme.
  • Playful Learning-materialer såsom guides og aktivitetskort, så lærerne kan arbejde med historiefortælling og Playful Learning-principper.

Fakta om projektet
PLACES – Playful Learning and Storytelling that Create Engagement for the Sustainable Development Goals among Children and Young People – er et tværeuropæisk udviklingsprojekt, som skal fremme trivsel og indlæring blandt europæiske skoleelever. PLACES har været i gang fra 2021 til 2025.

Designskolen Kolding har udviklet læringsmaterialet, mens Fortælletid.dk står bag fortællingerne. Det er sket i samarbejde med Det Syddanske EU-Kontor samt en række europæiske samarbejdspartnere. Forskere, designere og lærere fra Danmark, Belgien, Italien og Grækenland har bidraget. PLACES er støttet af Erasmus+

For yderlige oplysninger kontakt
Lene Nyhus Friis, projektchef og leder for LAB for Play Design, lnf@dskd.dk, +45 2030 8126

Katja Lange, historiefortæller, Fortælletid.dk,
katja@fortaelletid.dk, +45 61 69 37 80

Henriette Hansen, projektleder, South Denmark European Office, hha@southdenmark.be, +32 477 777 615

PLACES Academy
Illustration by Emilie Bech Jespersen

Illustration af Emilie Bech Jespersen

Illustration by Emilie Bech Jespersen

Illustration af Emilie Bech Jespersen

LAB for Play Design, LAB for Socialt Design, LAB for Bæredygtighed og Design, Rektorat
Lene Nyhus Friis
Projektchef og leder af LAB for Play Design, Lab for Socialt Design og Lab for Bæredygtighed og Design