"The illustration represents our collaboration around design, play, and children - and our shared interest in educating and designing for play for children around the world," Solangy Trejos Sánchez explains. She recently visited Kolding School of Design and painted the mural on one of the school walls.

"Illustrationen repræsenterer vores samarbejde om design, leg og børn – og vores fælles interesse i at uddanne og designe for leg for børn over hele verden," siger Solangy Trejos Sánchez, som netop har besøgt Designskolen Kolding og i den forbindelse malede sit motiv på en af skolens vægge.

03 nov. 2025 / LAB for Play Design, Uddannelse og forskning, Seminars & courses

Leg på tværs af kontinenter

Et inspirerende tværkulturelt samarbejde er opstået mellem Designskolen Kolding og Universidad de los Andes i Colombia – en fortælling om, hvordan leg og design kan forbinde børn og voksne på tværs af kontinenter.
Af Marianne Baggesen Hilger

I centrum står en illustration skabt af Solangy Trejos Sánchez, designer og underviser på Universidad de los Andes (Uniandes). Værket symboliserer partnerskabet mellem de to institutioner og deres fælles passion for leg, design og børn. Illustrationens budskab er tydeligt: Leg kan skabe forbindelse mellem mennesker, og design kan styrke børns ret til kreativ udfoldelse.

- Illustrationen repræsenterer vores samarbejde om design, leg og børn – og vores fælles interesse i at uddanne og designe for leg for børn over hele verden, siger Solangy Trejos Sánchez, som netop har besøgt Designskolen Kolding og i den forbindelse dekorerede en væg på skolen med sit unikke kunstværk.

Design for børns ret til leg
Samarbejdet begyndte, da en gruppe designstuderende fra Designskolen Kolding rejste til Colombias kaffeområde for at arbejde sammen med lokale studerende og undervisere fra Uniandes. Her designede de for børns ret til leg og opdagede, at selve legen kan blive et universelt sprog, når ord ikke rækker.

Denne erfaring har udviklet sig til et nyt fælles kursus, der fokuserer på legende kommunikation med børn. I marts 2025 rejser Solangy Trejos Sánchez og en gruppe colombianske studerende derfor til Danmark for at samarbejde med Koldings Play Design-studerende fra kandidatuddannelsens 1. år og børn fra International School of Billund. Sammen vil de undersøge, hvordan børn kan lære voksne nye, kreative og glædesfyldte måder at kommunikere på – ud over det talte eller skrevne sprog.

"The artwork beautifully captures what we aim to teach - that play can connect children and adults across borders, inspiring curiosity, creativity," says Karen Feder, Head of the Design for Play MA Programme at Kolding School of Design.

"Værket fanger smukt, hvad vi ønsker at lære – at leg kan forbinde børn og voksne på tværs af grænser og inspirere til nysgerrighed og kreativitet," siger Karen Feder, leder af Designskolen Koldings Design for Play-program.

Vi skal lære af hinanden
Når Solangy Trejos Sánchez reflekterer over, hvad der har gjort størst indtryk på hende ved Designskolen Koldings tilgang til play design, siger hun:

- Den værdi, man tillægger børns kreativitet, og så designerens rolle som den, der observerer, lærer, fortolker og leverer de minimale og samtidig dybt komplekse elementer, der udløser børns kreative handlekraft.

Hun understreger samtidig, hvordan de danske og de colombianske tilgange til design både adskiller sig og beriger hinanden:

- På Uniandes opfordrer vi studerende til at bringe deres idéer til live i begyndelsen af designprocessen. På Kolding begynder processen med fri leg, hvor børnene selv foreslår dynamikker og former objekterne; studerendes udforskning og forslag kommer senere. Jeg synes, det er en forskel, der beriger processerne på begge skoler.

Værdi på tværs af kulturer
For Solangy Trejos Sánchez udvider samarbejdet horisonterne for både studerende og samfund:

- Det er altid værdifuldt, når vi opfordres til at se ud over vores eget perspektiv og lære af erfaringer, der er forskellige fra vores egne. Samarbejder som dette giver os mulighed for at forstå leg og barndom på nye måder, værdsætte forskelle i designprocessen og skabe mere inkluderende løsninger. Med samarbejdet ser vi, hvordan legen ikke udelukker – den inkluderer.

Hun opsummerer samarbejdets ånd ganske poetisk:

- Vi leger fra nord til syd og fra syd til nord for at sprede nysgerrig, ansvarlig og omsorgsfuld leg i hele verden.

It took Solangy Trejos Sánchez a full day’s work to paint the artwork on the school’s wall.

Det tog Solangy Trejos Sánchez en god dags arbejde at male kunstværket på skolens væg.

Fælles vision for play design
Siden lanceringen af Design for Play-uddannelsen i 2017 har Designskolen Kolding budt engagerede colombianske studerende velkommen. Studerende, som deler troen på, at leg og design kan gøre verden til et bedre sted.

Karen Feder, leder af Design for Play-programmet, fremhæver vigtigheden af internationalt samarbejde:

- Samarbejde på tværs af kontinenter giver vores studerende mulighed for at se leg fra nye perspektiver. At arbejde sammen med andre studerende og børn fra Colombia viser, hvordan play design både kan være kulturelt specifikt og universelt forståeligt.

Hun tilføjer, at illustrationens budskab forstærker uddannelsens vision:

- Værket fanger smukt, hvad vi ønsker at lære – at leg kan forbinde børn og voksne på tværs af grænser og inspirere til nysgerrighed og kreativitet.

Design for Play er udviklet i samarbejde med LEGO Fonden og LEGO Koncernen og er verdens første to-årige kandidatuddannelse i design og leg.

Læs mere om Design for Play
In March 2025, Solangy Trejos Sánchez and a group of Colombian students will therefore be coming to Denmark to join Kolding’s Play Design students from the 1st year Master’s programme and children from the International School of Billund.

I marts 2025 rejser Solangy Trejos Sánchez og en gruppe colombianske studerende til Danmark for at samarbejde med Koldings Play Design-studerende fra kandidatuddannelsens 1. år og børn fra International School of Billund.

Kontakt

Karen Feder
LAB for Play Design
Karen Feder
Lektor, Studieretningsansvarlig for Play Design (KA), LAB for Play Design