Helle Marie Skovbjerg har de sidste år spillet en central rolle på Designskolen Kolding og som forskningsleder på LAB for Play Design. Fokus er samfundets kerneområder, hvor der er brug for et nyt blik på udfordringerne – fx sundhed, trivsel, kultur, læring.
Professor Helle Marie Skovbjerg modtager pris
Nye standarder for leg i pædagogik og undervisning
- Årets hæder er en anerkendelse af Helle Marie Skovbjergs nyskabende og modige forskningsarbejde med leg som et centralt element i pædagogik og undervisning, understreger forskningsleder, ph.d. og lektor Kasper Lasthein Madsen fra Forskningsprogram for krop, idræt og bevægelse i Forskningscenter for pædagogik og deltagelse ved VIA University College i Aarhus.
Han fremhæver, at Helle Marie Skovbjerg har udviklet begreber og metoder, der har sat nye standarder for, hvordan der kan arbejdes med leg i undervisning og læringsmiljøer.
- Helle Marie Skovbjerg har med stor faglig nysgerrighed og teoretisk dybde bidraget til at forstå legens betydning – ikke blot som aktivitet, men også som en eksistentiel og kulturel praksis, fastslår Kasper Lasthein Madsen.
Legestemninger og inklusion gennem leg
Han siger desuden, at Helle Marie Skovbjergs forskning blandt andet sætter fokus på legestemninger, legekvaliteter i undervisning, inklusion gennem leg og deltagelsesorienteret forskning.
- Ud over den nyskabende og banebrydende forskning eksperimenterer Helle Marie Skovbjerg også med formidling via alternative materialiteter og formater, der bringer kropslige og sansende vidensformer ind i faglige kontekster. Det gælder fx spil, foldebøger og dialogkort, pointerer Kasper Lasthein Madsen.
Design bygger broen fra forskning til praksis
Helle Marie Skovbjerg har de sidste år spillet en central rolle på Designskolen Kolding og som forskningsleder på LAB for Play Design. Fokus er samfundets kerneområder, hvor der er brug for et nyt blik på udfordringerne – fx sundhed, trivsel, kultur, læring.
- Jeg er dybt taknemmelig for anerkendelsen, og jeg er utrolig glad for, at forskningsområdet får den opmærksomhed, som det har fortjent. Jeg deler æren med alle mine kolleger, som har været med til at sætte Designskolen Kolding på landkortet som forskningsinstitution og vise verden, at leg og design sammen kan noget helt unikt og er værdiskabende. Forskning bidrager med viden, og designforskningen i særdeleshed bygger broer mellem viden og praksis. Viden bliver legeoplevelser, et ritual eller en fysisk ramme, der understøtter fællesskab, glæde og samhøringhed, siger professor Helle Marie Skovbjerg og fortsætter:
-Når vi lykkes, skaber vi legedesign og løsninger for alle aldersgrupper, som er intuitive, fællesskabende og med gnist og glæde.
Fakta om LAB for Play Design:
- 15 aktive forskningsprojekter
- 31 publikationer i 2024
- 110 samarbejdspartnere
- 20+ talks og keynotes i 2024
- 40 % af forskningen på Designskolen Kolding er i dag baseret på ekstern finansiering. Otte fonde støtter projekterne på LAB for Play Design.
"Jeg er dybt taknemmelig for anerkendelsen, og jeg er utrolig glad for, at forskningsområdet får den opmærksomhed, som det har fortjent. Jeg deler æren med alle mine kolleger, som har været med til at sætte Designskolen Kolding på landkortet som forskningsinstitution og vise verden, at leg og design sammen kan noget helt unikt og er værdiskabende," siger Helle Marie Skovbjerg.