
Tag med til Legerup – fordi leg og fællesskab er forudsætningen for trygge børn i skolen
Hvert år starter ca. 65.000 børn i 0. klasse, men allerede inden, de er startet, er fokus på læringsmål og rammer. Børnene bliver den sidste tid i dagtilbuddene forberedt på den nye hverdag, der venter, med nye regler og vaner end de er vant til.
Helle Marie Skovbjerg, professor i leg på Designskolen Kolding, har sammen med et forskerteam fra LAB for Play Design på Designskolen Kolding og to skoler i Esbjerg Kommune besluttet sig for at gøre overgangen fra dagtilbud til skole mere børnevenlig og legende for børnene. Børnene skal til Legerup!
- Grundlæggende har der været en tendens til at ”skolificere” længere og længere nedad i børns liv. Det vil sige, at det har handlet om at gøre børnene skoleparate. Nu vender vi det om. Børnene skal ikke længere gøres skoleparate, men skolen skal derimod gøres legeparat. Legerup er for alle de børn, der befinder sig i overgangen mellem dagtilbud og skole. Det er gratis bo i Legerup – det eneste det kræver for at bo i Legerup er fantasi og legelyst. Legerup er et fantasinavn, vi har givet til overgangen mellem dagtilbud og skole, for at fortælle, at denne overgang skal være et sted fyldt med leg, fortæller Helle Marie Skovbjerg.
Skolestart i børnehøjde
Legerup skal være med til at sikre, at det er børnenes behov, der er førsteprioriteten i
overgangen og ikke fastgroede forestillinger om, hvad skolen er. Derfor råder Helle Marie
Skovbjerg og resten af forskerteamet skolerne til at indtænke mere leg i overgangen.
- Leg er først og fremmest en måde, som børn er i verden på. Men samtidigt er legen også en situation, hvor de lærer om sociale spilleregler. Børnene oplever, at de hører til, mærker, hvordan deres idéer betyder noget og skaber nye forbindelser i det store fællesskab. Når børn får lov til at tage legen med ind i skolen, giver det dem en følelse af tryghed og derfor en følelse af, at skolen er et sted, de gerne vil være og fortsætte med at komme, fortsætter Helle Marie Skovbjerg og fortsætter:
- Vi kan se, at nogle børn ikke trives og ikke har en ven, når de kommer i skole, og ikke helt ved, hvad de skal gøre. Jo mere vi kan få dem til at få en oplevelse af at høre til og have en ven, jo bedre vil de også være stillede i forhold til at komme i gang med at lære noget. Så på en måde styrker vi hele forudsætningen for, at de kan få et godt skoleliv.
Forsøg med eliksirer i Esbjerg baner vejen
To skoler i Esbjerg går forrest med at nytænke den store overgang i barnets liv. Fra den
12. maj leger de voksne løs sammen med børnene, som skal gennem overgangsportaler
og drikke hemmelige eliksirer. Målet er at skabe venskaber og tryghed gennem
legeuniverset. Derfor er skemaet ryddet og der er gjort plads til legen.
Vittenbergskolen i Esbjerg Kommune er glade for at være en del af projektet:
- At være en del af Legerup giver os mulighed for at se og opleve børnene på nye måder. Børnene kan alle noget forskelligt, så Legerups univers giver os mulighed for at se de forskellige områder, hvor hvert enkelt barn shiner, tydeligere, fortæller skoleleder Pernille Fast.
For at imødekomme legen og Legerups muligheder har Vittenbergskolen for første gang ikke lavet klasser til førskolebørnene. De går i en samlet gruppe frem til sommerferien, hvorefter skolen sammensætter endelige klasser efter af have lært børnene bedre at kende.
Forskningsprojektet Legerup beror på et tæt samarbejde med de pædagoger og lærere, der har en dagligdag helt tæt på børnene. Hvilket giver mulighed for at arbejde med den svære balancegang at sætte børnene fri og samtidigt sikre, at skolernes læringsplaner overholdes.
Fakta
Legerup er børnenes sted. Voksne må gerne være med, Men kun hvis de opfører sig
ordentligt.
Legerup er et forskningsprojekt om leg i overgangen mellem dagtilbud og skole. Sammen med pædagoger og børn på to skoler eksperimenterer vi med, hvordan legen spiller og kan spille en rolle, når børn skal begynde i skole. Legerup startede tilbage i juli 2024 og løber for nuværende frem til december 2027.
Forskningsprojekter er støttet finansielt af Danmarks Frie Forskningsfond med 5.7 millioner kroner.
Legerup er et samarbejde mellem Designskolen Kolding, UC SYD, DPU Aarhus Universitet, Esbjerg Kommune, Høgskulen på Vestlandet, Norge og Monash University, Australien.
