01 apr. 2024 / Skolen og medarbejdere

Året set med nye øjne

Et nyhedsmagasin med journalistiske fortællinger. Det er Designskolen Koldings bud på en anderledes årsrapport.
Af bw@dskd.dk

Kommunikationsafdelingen var lidt skeptisk, da den blev bedt om at skrive en årsrapport for 2014. Årsrapporter er ofte ganske nydelige men også både teksttunge, billedfattige og kedelige at stave sig igennem.

Medarbejderne besluttede derfor at gribe opgaven anderledes an. Ambitionen var, at magasinet skulle være udadvendt og læseværdigt, og svaret blev derfor at lave et nyhedsmagasin bestående af journalistisk prioriterede artikler.

- Vores mål er, at magasinet skal være interessant at læse, og udfordringen var derfor: Hvordan gør vi noget forudsigeligt og indad-skuende interessant for andre end skolens bestyrelse, ansatte, elever og samarbejdspartnere, siger Charlotte Melin, kommunikationschef på Designskolen Kolding og ansvarshavende redaktør på magasinet.

Magasinet består af en række artikler, som alle handler om design. I alle tænkelige afskygninger. Design af tøj, benproteser, tanghøstere og legetøj. Men også af processer. Design kan nemlig meget mere, end man skulle tro.

- Vi vil gerne vise, at design ikke bare er mode. I magasinet fortæller vi f.eks. historier om brætspil udviklet til indsatte og deres børn, om et semesterprojekt i Shanghai, der viser, at kinesiske børn holder op med at lege, når de fylder seks år, og at måltidet er et pædagogisk redskab og ikke et nødvendigt onde på Skansebakken i Vejle. Designskolen Kolding har efterhånden et omfattende samarbejde med en lang række virksomheder og flere ledere bruger designere, når de skal udvikle deres virksomhed. Det kan ses på bundlinjen, og det er også en historie i magasinet, siger Charlotte Melin.

Magasinet udkommer i 2000 eksemplarer og så dagens lys fredag den 18. januar i forbindelse med Designskolen Koldings årsbrunch, hvor Uddannelsesminister Sophie Carsten Nielsen holdt åbningstalen.