Borgmester Jørn Pedersen
01 nov. 2017 / Skolen og medarbejdere

Design by Kolding hædres af UNESCO

Kolding er nu den første by i Skandinavien, der kan smykke sig med en UNESCO-udmærkelse i netværket Creative Cities
Af Katrine Worsøe

”Vi er meget beæret, selvom vi selvfølgelig selv har iværksat strategien om at blive en designkommune. Det har været et langt sejt træk, og vi kan nu se resultatet af indsatsen. Vi er meget stolte”, siger borgmester, Jørn Pedersen.

Kolding Kommune er valgt på baggrund af den designstrategi, som byrådet vedtog d. 10/12/2012. Designskolen Kolding har været med på hele rejsen og er stadig en fast samarbejdspartner i udviklingen af nye designtiltag.

Rektor på Designskolen Kolding, Elsebeth Gerner Nielsen, udtaler til Jyske Vestkysten, at udnævnelsen "er en meget stor anerkendelse af Kolding, og den er utroligt værdifuld også for Designskolen og vores virksomheder. Nu er vi på hold med nogle af de fremmeste designbyer i verden. At komme i selskab med byer som Mexico City betyder rigtig meget. Vi har fået en fremragende platform til at markedsføre Kolding og vores uddannelser og til at trække begivenheder til Kolding."

Der ligger således en langsigtet strategi bag udnævnelsen, som senest kom til udtryk i maj måned, hvor Kolding var værtsby for en del af den landsdækkende Danish Design Award, som normalt afholdes i København.

I Kolding er der designprocesser bag pædagogikken i børnehaverne, på jobcenteret og i borgerservicen og netop nu er designprocesser med borgerinddragelse en del af byggeriet af en ny stor marina bydel. Koldings designstrategi har også haft en positiv effekt på byens virksomheder. Blandt andet er flere med i et designnetværk, hvor designprocessen bliver berørt i forhold til at vækste virksomhederne. Og Kolding oplever også, at designstrategien har resulteret i tilflytning af virksomheder. Legepladsproducenten LEDON er netop rykket til Kolding på grund af den klare designvision – ”Vi designer livet”.

- Vores virksomhed lever af design, og det er vigtigt for os at bo i en kommune, som forstår design og har forståelse for det mindset, der ligger bag. Med Creative Cities udnævnelsen får vi også adgang til et nyt stort internationalt designnetværk, og kan lukrere på samarbejdet med virksomheder i designbyer som Helsinki og Berlin, siger Simone Donbæk, Marketingschef og tredje generation i familiefirmaet LEDON, der bevidst har valgt at flytte virksomhedens udviklingsafdeling samt salg og marketing fra Arnum i Sønderjylland til Kolding.

Indtil nu består Creative Cities Network af 116 byer fra 54 lande, indenfor 7 kreative felter: Håndværk & Folkekunst, Design, Film, Gastronomi, Litteratur, Musik og Mediekunst.

“”Vi er meget beæret, selvom vi selvfølgelig selv har iværksat strategien om at blive en designkommune. Det har været et langt sejt træk, og vi kan nu se resultatet af indsatsen. Vi er meget stolte”- Borgmester, Jørn Pedersen”