08 okt. 2025 / Skolen og medarbejdere

Fællesskab og forandring

Designskolen Kolding summede af liv og design, da gæster fra nær og fjern kom forbi for at give en varm velkomst til skolens nye frontfigur, Carina Christensen
Af Marianne Baggesen Hilger

Inspirerende taler, modeshow og imponerende projekter fra vores studerende fyldte skolen, mens smagsoplevelser inspireret af årstidernes skiften og fællessang bandt det hele sammen. Ved Carina Christensens tiltrædelsesreception onsdag 8. oktober blev vi mindet om, at design ikke kun formes af hænder og hoveder, men af fællesskab og passion.

Rektor Carina Christensen sagde det bedst i sin beskrivelse af skolen som et sted med mening. Et sted hvor idéer tager form, hvor kunstneriske processer møder komplekse samfundsudfordringer, hvor tradition og eksperimenter skaber forandring.

Til at byde Carina Christensen velkommen var Trine Lumbye, prorektor, og Nanna Ulrich Duedahl, bestyrelsesforperson på Designskolen Kolding. Sidstnævnte lagde i sin tale blandt andet vægt på, at vi sammen skal sikre, at skolen ikke bare drives og trives, men at den udvikles, og at vi fastholder en position som et internationalt relevant designmiljø.

Også de studerende Sofie Bruun Jørgensen, Julie Vagner Holmene, Hannah Bønning Kristensen og Kjartan Oftedal Nilsen gik på scenen. På vegne af de studerende og De Studerendes Råd overrakte de Carina Christensen en ganske særlig gave: en vandmelon udformet som en cykelhjelm.

Gaven refererede til en humoristisk video, som de studerende havde lavet i forbindelse med rekrutteringen af ny rektor. I videoen lover den studerende Asbjørn Borreschmidt Barnkob at give den nye – dengang endnu ukendte – rektor et kram, hvis vedkommende tager en vandmelon på hovedet.

I dag fik Asbjørn så endelig mulighed for at holde sit løfte.

- Hvis du har en hård dag og vil signalere, at du trænger til et kram, så tager du den bare på, sluttede de studerende med et smil.

Tak til alle gæster, samarbejdspartnere, studerende, medarbejdere og venner af huset for at fejre med os.