Designers don’t get nearly enough recognition for what they actually contribute to society. My goal is for businesses to start seeking out the specific skills our designers possess. But that means we also have to be proactive and clear about what we bring to the table. Photo: Kirsten Adler

"Designere får slet ikke tilstrækkeligt med opmærksomhed i forhold det, de rent faktisk udretter i vores samfund. Mit mål er at nå hen til et punkt, hvor virksomheder helt specifikt efterspørger de kompetencer, som vores designere har. Men det kræver også, at vi er opsøgende og tydelige på, hvad vi kan bidrage med," siger Carina Christensen. Fotograf: Kirsten Adler

08 okt. 2025 / Skolen og medarbejdere

Designtænkning, samfundsansvar og en styrket synlighed

Carina Christensen er ny rektor for Designskolen Kolding. Hun træder ind i rollen med en stærk tro på, at designfaget kan løfte et væsentligt samfundsansvar i en verden præget af klimakrise, teknologiske omvæltninger og sociale forandringer. Derfor bliver hendes vigtigste prioritet at synliggøre skolen og gøre omverdenen opmærksom på skolens talentmasse.
Af journalist Nana Balle

Når Carina Christensen går ind ad dørene på Designskolen Kolding som ny rektor, er det med en blanding af respekt og ambition. Respekt for skolens historie og kunstneriske fundament – og ambitioner om at gøre skolen og dens talentmasse endnu mere stærk, synlig og samfundsrelevant. For designfaget spiller en unik rolle i forhold til at lægge arm med tidens problemer, mener hun.

Unikke kompetencer til tidens opgaver og udfordringer 
- Design handler om langt mere end formgivning og æstetik – det er også en metode til at skabe forandring og komme med nye løsninger på de store udfordringer, som præger verden i stigende grad, siger Carina Christensen. Hun fremhæver især klimakrisen, accelererende teknologi og velfærd under pres som felter, hvor designerne kan og skal spille en central rolle.

- Vi kan være med til at løse de vilde problemer, hvor der ikke er nogen åbenlys løsning. Designtænkning giver redskaber til at tænke ud af boksen og arbejde kreativt med de helt store samfundsudfordringer. Og designerne kan rokke ved etablerede måder at tænke og handle på, både ved hjælp af fysiske produkter og gennem nye processer. Og det er dét, vores studerende er eksperter i, siger hun.

Derfor skal alle de rigtige forudsætninger også være til stede for, at de studerende kommer fra skolen med den allerbedste ballast i rygsækken.

- Jeg har de studerende højt på min personlige dagsorden. De skal have den bedste uddannelse, de skal trives, og de skal have de bedste vilkår, så de kommer herfra med kompetencer i kreativitet og innovation i topklasse. Vi skal tilbyde dem frihed og et trygt rum til at eksperimentere og prøve, fejle og prøve igen – fordi det er gennem modet til at udfordre og undersøge, at de mest originale idéer opstår. Og så skal vi sikre, at der er et arbejdsmarked, der er helt klar over, hvad dimittenderne kan byde på, og som næsten slås om dem bagefter, siger hun.

Skolen er en juvel - men må ikke blive en skjult skat
Den ambition kræver synlighed, og derfor er en vigtig del af visionen for fremtiden at styrke skolens samarbejde med omverdenen.

- Der er for få i det private erhvervsliv, der forstår, hvad designere kan gøre af forskel. Derfor skal vi være markante, samfundsrelevante og opsøgende. Jeg er ikke en type, der sidder og venter på, at tingene sker af sig selv, så vi skal opsøge virksomheder, kommuner, organisationer og internationale partnere og insistere på at vise, hvad vi kan - at vi er en attraktiv partner for alle, der søger innovative løsninger, siger hun.

Samarbejder er allerede en vigtig del af skolens hverdag – med LEGO Fonden, Bestseller, Abena og hospitaler som eksempler. Men for Carina Christensen er potentialet meget større:

- Designere får slet ikke tilstrækkeligt med opmærksomhed i forhold det, de rent faktisk udretter i vores samfund. Mit mål er at nå hen til et punkt, hvor virksomheder helt specifikt efterspørger de kompetencer, som vores designere har. Men det kræver også, at vi er opsøgende og tydelige på, hvad vi kan bidrage med.

For Carina Christensen er den kunstneriske arv det, der gør Designskolen Kolding unik i forhold til andre videregående uddannelser. Hvor universiteterne bygger på en stærkt akademisk tradition, bærer Designskolen en anden arv med sig, nemlig den kreative, legende tilgang, hvor blandt andet materialeforståelse, kunstnerisk eksperiment og designtænkning er afsæt for nye løsninger, mener hun.

Hun ser det som en central opgave at sikre, at Designskolen Kolding fortsat er tro mod sit kunstneriske fundament – og samtidig viser, at design kan være en drivkraft for samfundsforandring, blandt andet når det kommer til klodens ressourceforbrug.

- Materialekendskabet giver skolen et kæmpe forspring i en verden, hvor bæredygtighed er afgørende. Det er herfra, vi kan vise andre, hvordan man producerer cirkulært, hvordan man genanvender materialer og udvikler nye løsninger, mener hun.

En glædelig genforening med en unik institution
Med tiltrædelsen binder Carina Christensen en sløjfe i sin lange relation til Designskolen, som havde en helt særlig plads i hendes hjerte, da hun var kulturminister. Carina Christensen var desuden kulturordfører fra 2001 til 2006 og efter sin ministertid også medlem af kulturudvalget og var således tæt på skolen i det meste af sin politiske karriere.

- Der var en ganske særlig kærlighed til skolen inde i Kulturministeriet. Vi var stolte over at have sådan en skole med fokus på design og det kunstneriske i vores ministerium. Derfor er jeg også ekstra spændt og glad for at tiltræde posten som rektor for skolen i dag, og jeg kan mærke, at stoltheden er intakt, siger hun.

- Når jeg engang træder væk fra posten, vil jeg kunne sige, at vi har bevaret og udviklet det, vi kom af: det kunstneriske, det håndværksmæssige og det eksperimenterende. Og at vi samtidig har bevist for verden, at design ikke kun handler om form – men om at tage ansvar for fremtiden. Jeg glæder mig helt utroligt meget til at være med til at få skolen til at stå endnu stærkere i de kommende år – til glæde for både studerende, ansatte og for omverdenen.

Selv om det nok for mange er Carina Christensens baggrund som minister og medlem af Folketinget for Konservative, der står tydeligst frem, så har hun siden 2011 været direktør i en række organisationer og virksomheder.

- Mange ser mig som politiker, men jeg har i mere end ti år arbejdet uden for Christiansborg, med ledelse og samarbejde på kryds og tværs af brancher. Den erfaring tager jeg med til skolen, slutter hun.

Bio:

  • Carina Jelling Ørnbo Christensen, født 1972
  • Uddannet Cand.negot. fra Syddansk Universitet
  • Folketingsmedlem for Konservative 2001-2011
  • Tre ministerposter i perioden 2006-2010, herunder kulturminister 2008-2010
  • Først produktudvikler og derefter ejer/direktør i familievirksomheden Rugballe Møbelfabrik 1998-2015
  • Direktør i flere organisationer, herunder GRAKOM - Kommunikationsindustrien, ITD-koncernen (International Transport Danmark), Nordic Innovation (Nordisk Ministerråd) og Udvikling Vejen 2012-2025
  • Bor i Middelfart med sin ægtefælle og to børn
There’s a special pride in leading an internationally recognised design school outside the capital, says Carina Christensen, who has deep roots in and still lives in the Triangle Region. "I’ve always been proud that we have a school of this calibre here. It means a lot that Kolding and the region can point to an education of world-class quality. It inspires local pride – and shows the rest of the country what we’re capable of. I’d love to invite the local community along on the journey, so they can be ambassadors for the school." Photo: Kirsten Adler

Der en særlig stolthed i at lede en international anerkendt designskole uden for hovedstaden, mener Carina Christensen, der selv har sine rødder og stadig bor i Trekantsområdet. ”Jeg har altid været stolt af, at man har en skole i denne her kaliber her i regionen. Det betyder meget, at man i Kolding og Trekantområdet kan pege på en uddannelse af højeste internationale klasse. Det giver stolthed lokalt – og det viser resten af landet, at vi kan noget her. Jeg vil gerne invitere de lokale med på rejsen, så de kan være ambassadører for skolen.” Fotograf: Kirsten Adler