På uddannelsen i industrielt design har de studerende bl.a. lært, hvordan metoder inden for universelt design integreres, arbejdet med personer med handicap og udforsket nye måder at forstå og implementere universelt design i deres projekter.
Designskolen Kolding og Bevica Fonden styrker samarbejdet og afsætter tilsammen 12 mio. kr. til forskning og undervisning i universelt design
Universelt design er udformning af produkter og omgivelser, der kan inkludere og anvendes af alle personer uanset funktionsevne. Med en bevilling på syv millioner kroner fra Bevica Fonden frem mod 2030 og fem millioner kroner i egenfinansiering fra Designskolen Kolding i samme periode bliver universelt design en endnu mere integreret del af Designskolens DNA. Alle bachelor- og kandidatstuderende vil møde universelt design i undervisningen, og forskningen i feltet styrkes.
- Vi ønsker at uddanne designere, der skaber løsninger for alle, uanset funktionsevne. Med den nye bevilling kan vi i endnu højere grad forankre universelt design i både undervisning og forskning, og samtidig inspirere til et bredere samfundsmæssigt fokus på lige muligheder, siger rektor for Designskolen Kolding Carina Christensen.
Universelt design er et nøglebegreb i FN’s Handicapkonvention, som Danmark ratificerede i 2009, ligesom begrebet også er en central motor i at komme i mål med det tværgående princip Leave No One Behind i FN’s Verdensmål fra 2015. For nylig er universelt design desuden skrevet ind som ét af de otte centrale dogmer i regeringens nye nationale arkitekturpolitik, som kulturministeren, social- og boligministeren og ministeren for byer og landdistrikter præsenterede tidligere i november.
Bygger videre på et godt samarbejde
Samarbejdet mellem Designskolen Kolding og Bevica Fonden bygger videre på et stærkt strategisk partnerskab og forløb fra 2021 til 2025, hvor Designskolen har integreret universelt design i undervisningen, forskningen og udviklet undervisningsmaterialer. Universelt design er også blevet forankret som et vigtigt strategisk og ledelsesmæssigt fokus på skolen i perioden.
På uddannelsen i industrielt design har de studerende bl.a. lært, hvordan metoder inden for universelt design integreres, arbejdet med personer med handicap og udforsket nye måder at forstå og implementere universelt design i deres projekter. Skolen har også produceret en betydelig mængde forskningspublikationer til gavn for designere, forskere og studerende.
- Designskolen Kolding har vist, hvordan universelt design kan tænkes ind i hele skolens virke fra undervisning over forskning og til et ledelsesmæssigt, strategisk niveau. Det glæder os at kunne fortsætte samarbejdet. Vi ser frem til at styrke viden og praksis yderligere og dermed i fællesskab bidrage til at opfylde vores fælles forpligtelser i Handicapkonventionen og FN Verdensmålene, udtaler direktør for Bevica Fonden Marianne Kofoed.
Partnerskabet løber frem til udgangen af 2030 og skal bl.a. bidrage til at udvikle nye undervisningsformater, styrke samarbejder med eksterne aktører og skabe ny viden om universelt design til gavn for både studerende, forskere og samfundet som helhed.
Fakta
- 12 mio. kr. i perioden 2026–2030, heraf 5 mio. kr. som Designskolens egenfinansiering i form af forskningstid.
- Formål med bevillingen er at styrke forskning og undervisning i universelt design på bachelor-, kandidat- og ph.d.-niveau.
- Partnerskabet bygger videre på et stærkt samarbejde fra 2021–2025 mellem Designskolen Kolding og Bevica Fonden.
Læs mere om partnerskabet her: https://www.bevicafonden.dk/partnerskab/designskolen-kolding
Projekter med fokus på universelt design
Herunder kan du dykke ned i udvalgte projekter fra Designskolen Kolding med relation til universelt design.