01 dec. 2014 / Projekter

Designtænkning hjælper til bedre og billigere offentlig sektor

Større frivilligindsats og brug af ny teknologi på bosted for handicappede har skabt ny værdighed for både borgere og velfærdssamfund, fastslår ny rapport.
Af Marianne Baggesen Hilger

Tingene skal gøres bedre og samtidigt billigere. Det er et vilkår for den offentlige sektor. I Vejle Kommune gik handicapchefen Kirsten Bundgaard utraditionelt til værks og inviterede Designskolen Kolding til at komme med bud på, hvordan den udfordring kunne løses. Resultatet blev projektet ”Design af Relationer”, som nu - et år efter det er sluttet – både har bevist sit værd og for alvor er klar til at inspirere det specialiserede socialområde over hele landet.

Nyskabelsen i projektet er bl.a. en langt større satsning på frivillige og inddragelse af nye teknologi, bl.a. iPads og Facebook. – Og så har Designskolen Koldings faglighed været mærkbar og udfordrende. Det har været nærmest magisk at opleve, at en faglighed så fjernt fra specialpædagogikken har været det, som fik det bedste frem i vores pædagogiske faglighed, og det, som fik os til selv at udvikle vores faglighed og udvikle borgernes værdighed i samfundet, siger Vejles handicapchef Kirsten Bundgaard.

Projektet blev gennemført på Skansebakken i Brejning, et bosted for nogle af vore mest handicappede.

– Kunne det lade sig gøre der, kan det lade sig gøre overalt. Og det var vores mål fra starten, siger Kirsten Bundgaard.

Socialpædagogisk Landsforbund: Tankerne er en ny sti
Erfaringerne fra socialpædagoger, ledelse og designere er nu samlet i rapporten ”Design af Relationer – et samarbejde om at designe relationer til nogle af samfundets mest handicappede”, og det suppleres med en vurdering fra Socialpædagogisk Landsforbunds l. næstformand Marie Sonne og en række pårørende og frivillige.

Marie Sonne siger, at man har taget en chance i dette projekt for at finde nye stier, og det har vist sig, at tankerne er en ny sti.

- Det vigtigste er, at du har en relation til de mennesker, du har med at gøre, så du hverken begår overgreb eller undergreb. Og det er jo netop, hvad der har været fokus på i dette projekt, siger hun.

Socialpædagogerne Trine Holm Erichsen og Bettina Löessl fra Skansebakken peger i rapporten på, at det er i brugen af ny teknologi som iPads og Facebook og i møderne mellem borgere, frivillige og personalet, at succes’erne kan gøres op, men at den egentlige succes ligger i, at det i løbet af kort tid lykkedes at ændre deres og kollegernes måde at tænke på. At de gik fra at tænke på borgerne som ”deres”, som de alene kunne passe godt nok på, til at give slip og se, at andre kunne give dem noget andet. Et venskab. En pædagogfri zone.

Rapporten – til inspiration og som manual
Rapporten kan bruges både som inspiration til alle socialpædagogiske bosteder i landet – og formentligt også hvert eneste plejehjem – og den kan også bruges som manual.
Socialpædagogerne fortæller, hvordan de har arbejdet – og hvordan de nu sikrer, at forandringerne bliver fastholdt, så man ikke falder tilbage i gamle vaner.
Designerne fortæller om deres tænkning og de metoder, der er brugt, og lederen af bostedet Skansebakken – det sted projektet er afviklet – fortæller om de forandringer, der er sket, og planerne for fremtiden. Alle giver konkrete anbefalinger om, hvordan andre institutioner kan gå frem.

40 i Vejle Kommune nu uddannet i designtænkning i praksis
En meget vigtig overbygning på projektet er, at Vejle Kommune nu demonstrer både over for sig selv og andre, hvordan et projekt af denne art kan skaleres op: 40 medarbejdere og ledere fra Vejle Kommunes handicapcentre har netop afsluttet en uddannelse i, hvordan designtænkning kan anvendes i praksis.

– De ambassadører, vi nu får uddannet, har en særlig parathed til at indgå i samarbejdet med ledelse og designere i større forandringsprocesser, og de også har fået kompetencer til selv at skabe forandringsprocesser i deres hverdag, siger socialpædagogisk konsulent Lotte Mikkelsen, LæringsCenter Brejning.

FAKTA
Øget livskvalitet og faglighed samt frigivet tid På det målbare område har Design af relationer, ifølge Socialstyrelsens evaluering: 
Øget borgernes livskvalitet - målt med WHO´s målemetoder. 
Øget medarbejdernes faglighed – de er nu i stand til at facilitere relationer i stedet for at være relationen. 
Frigivet tid - fra 1:1 relationen til tid til at facilitere relationer og til at tage sig mere af de borgere, der aktuelt har brug for det. 
Projektet spreder sig strategisk og planlagt fra Skansebakken til det øvrige handicapområde i Vejle Kommune. 
Vi har sået store frø i andre kommuner bl.a. Århus, Kolding, Viborg og Esbjerg. 
En del af vore medarbejdere og Designskolen Kolding har formidlet projektet og dets resultater i flere internationale sammenhænge.

CITATER FRA RAPPORTEN
”Himmel-godt!” svarer Jeans mor, når man spørger, hvad hun synes om, at Jean har fået en iPad og en profil på Facebook. Det gør det meget nemmere for hende og resten af familien at følge med i Jeans liv. Hun nyder de fotos, som bliver lagt på Facebook, og at kunne følge Jeans gøren og laden via de små beskeder og statusopdateringer, som pædagogerne lægger på profilen. iPad’en bliver også flittigt brugt, når Jean er hjemme på weekend. Så har de et godt udgangspunkt for en snak om, hvad Jean har lavet siden sidst”.

”- Jeg har aldrig mødt nogen på Skansebakken, der ikke har holdt af Tanja, men det glæder mig, der også er nogle, der har lyst til at være sammen med hende, selv om de ikke er på arbejde og skal være det. Det varmer en mors hjerte, at de ser Tanja som et menneske, de har lyst til at være sammen med”.
Tanjas mor Dianna Nielsson

“Design af Relationer” har haft til formål at skabe flere relationer til nogle af landets mest handicappede og relationssvage voksne borgere på Skansebakken i Vejle Kommune. Projektet har skabt varige forandringer, og der er målbare resultater i form af effekt på bundlinjen, øget livskvalitet for borgerne og øget faglighed hos medarbejderne. I Vejle Kommune har man oplevet, at “det umulige er muligt”, når man arbejder sammen med de rigtige, og når man giver den innovative proces fokuseret medløb”.
Kirsten Bundgaard, handicapchef, Vejle kommune

”Efter afslutningen af projektet har vi på kryds og tværs diskuteret den egentlige læring i dette projekt. På det personlige plan er der ingen tvivl om, at designerne går berørte ud i verden – vi har alle fået nye relationer og ser på verden med nye briller. Men også for designfaget har Design af Relationer betydet en ny forståelse for processer og metoder – og det har definitivt manifesteret, hvordan faget kan bruges i det, vi med et meget skidt ord kalder adfærdsregulering”.
Mette Mikkelsen, prorektor, udviklingschef Designskolen Kolding