Kærligheds-kit hjælper kræsne singler
”Man ved ofte, hvad man ikke vil ha’. Men man er mindre afklaret om, hvad man vil ha’. Derfor har jeg skabt et sæt hjælpemidler til at finde den helt rigtige partner,” siger kommunikationsdesigner Stine Gertsen, der som afgangsprojekt har designet bl.a. et spil, en stak spørgekort, en potentiel app og en serie postkort, som folk på konkret kærestejagt kan anvende på forskellige stadier i søgeprocessen.
Med over 1,6 millioner danskere, der bor alene, er målgruppen for det omfattende kærligheds-kit stor. Som udgangspunkt har Stine Gertsen derfor finsegmenteret single-skaren:
”Jeg kiggede på masser af data og lavede en spørgeskemaundersøgelse i begyndelsen af mit projekt. Der fandt jeg ud af, at der groft sagt er tre undergrupper: Karrieremennesket, med høje krav og lidt for travlt til kærlighed; den afventende, lidt passive single; og så den kræsne, søgende single, der har den her permanente ’hvorfor-lykkes-det-ikke’-tankegang. Det er den sidstnævnte gruppe, jeg har villet give nogle værktøjer i mit projekt,” siger designeren.
Single, kend dig selv
Det langvarige forhold, og de grundsten et sådant skal bygges på, er det ultimative udbytte af Stine Gertsens produkt. For at sikre succesraten har hun arbejdet tæt sammen med coach og parterapeut Lise Grevenkop-Castenskiold om de betingelser, der skal være opfyldt for at finde den eftertragtede everlasting love.
”Det er først og fremmest vigtigt at have et dybt kendskab til sig selv og til sine egne værdier. Hvad vil man acceptere, hvad tæller, og hvad er man villig til at gå på kompromis med? Det er den afklaring, jeg gerne vil hjælpe min målgruppe hen mod. Derfor griber løsningen hele dating-delen utroligt strategisk an,” siger Stine Gertsen.
Først spil, så date
Første trin i søgestrategien er derfor et spil til hjemmebrug.
”Det skal spilles med familie og venner, som kender dig godt. Fordi de kan hjælpe dig med at blive klogere på hvem du er. Spillet er opdelt i fem kategorier: Kærlighedsliv, Familieliv, Arbejdsliv, Husholdning og Helbredet. Når du har spillet det med det nære netværk, skulle du gerne være mere afklaret i forhold til, hvad du søger – og først da skal du begynde at gå på date,” forklarer Stine Gertsen: ”Næste trin er så at udvælge nogle af de mest centrale spørgsmålskort fra spillet. For eksempel 10-15 stykker, som man så tager med på selve daten. Dels kan det fungere som isbryder for samtalen. Dels kan det hjælpe i den lidt akavede situation, der tit opstår sidst på daten, hvor man står sådan lidt ’nå, skal vi ses igen’. Her kan man så lægge kortene op og sige, ’her passer vi godt sammen, her kunne vi få nogle udfordringer’. Man kan nærmest evaluere daten i fællesskab, og på den måde hurtigt se om der er et godt match.”
Mere end blot fysisk
Næste æske i single-søge-kittet indeholder en pakke ugentlige coach-dig-selv-kort, med ting at tænke over eller helt konkrete handlinger. Alt sammen en hjælp til selvhjælp:
”En uge kan det for eksempel være en opgave som at rydde op i hjemmet, som om der skulle flytte en partner ind. Det er jo en måde at gøre plads til kærligheden i sit liv på,” siger kommunikationsdesigneren. Hertil kommer en app, der er langt fra de eksisterende dating-apps, fordi fokus på ny er på indre værdier frem for den ydre, fysiske tiltrækning, som Stine Gertsen mener hurtigt fuser ud:
”App’en matcher de fem kategorier fra kend-dig-selv-spillet og stiller spørgsmål som ’vil du gerne giftes’, ’hvor mange børn vil du have’ og den slags. Så bliver du matchet med de andre brugere af app’en, der lægger sig tættest op ad dine svar. Samtidig er der mulighed for at uploade tre billeder af ting, der betyder noget for dig. Altså ikke de sædvanlige selfies, fordi værktøjet handler om mere og andet end fysisk fremtoning.”
Spred det glade budskab
Endelig indeholder kittet en serie postkort. De er til brug, når målet er nået, og man kan skifte sin civilstatus fra ’single’ til ’i et forhold’.
”Det er tanken, at du så skriver din gode, lykkelige kærlighedshistorie ud til andre, for at gøre dem opmærksom på at det kan lade sig gøre. Sådan at de andre kræsne singler også griber muligheden for at finde kærligheden,” siger Stine Gertsen.
- HAPPY END -
Fakta
Stine Gertsen har i forbindelse med selve indholdssiden af projektet samarbejdet med virksomheden Mindful Rich, ud fra et eksisterende kursus og coachingforløb for singler. Kurset er udviklet af parterapeut og coach Lise Grevenkop-Castenskiold.
”Det har været helt unikt at samarbejde med Stine Gertsen,” siger hun. ”Alle bør samarbejde med en designer, hvis de har et vigtigt budskab, der skal ud. Jeg ser meget frem til at fortsætte samarbejdet med Stine. En af vores testpersoner svæver lige nu rundt på forelskelsens lyserøde sky i Aalborg!”