Vild og visionær virkelighed
”At kombinere hverdagens og det kendte design med fremtidens designere er den helt rigtige måde at markere Designskolen Koldings 50-års jubilæum på. Skolen har fødderne solidt plantet i virkeligheden, men er heller ikke bange for at tænke vildt og visionært. Det kan man kun blive glad for".
Så positivt skriver Lars Hedebo Olsen i sin anmeldelse af jubilæums- og afgangsudstillingen Beyond Icons i Politiken den 6. juni, hvor han også roser skolen for at bygge bro mellem uddannelse og erhvervsliv:
”Det er godt, at der findes en designskole, som i den grad forstår at koble de studerende sammen med erhvervslivet, samtidig med at de studerende får lov til at holde fast i deres trang til at udfordre materialer og undersøge nye muligheder for produktion.”
Mennesket i centrum
Beyond Icons fejrer Designskolen Koldings 50-års jubilæum ved at gå bag om de velkendte designikoner og sætte fokus på den menneskelige faktor i design, på både designerens og brugerens erfaringer, følelser og holdninger. Årets nye designeres eksamensprojekter bliver således præsenteret side om side med 50 brugeres perspektiv på design. De 50 ”gæstekuratorer”, som alle er kendte profiler i offentligheden, har peget på design, som gør en forskel enten for mennesker, miljøet eller en branche, ofte uden at vi tænker over det.
De blå cykelstier
Som eksempelvis storbyernes blå cykelstier. De er blå og blottet for blær, men de opfylder til fulde deres funktion: At skabe bedre og sikrere vilkår for cyklisterne i landets storbyer. Det er kulturchef hos Kähler, Ane Cortzen, der har nomineret de blå cykelstier som det bedste eksempel på skjult design. Hun forklarer:
”De fleste forbinder godt design med en smuk stol eller et pænt bord. Men godt design er lige så meget en måde at tænke på eller en måde at organisere vores samfund på. Derfor har jeg peget på de blå cykelbaner. Der er virkelig tænkt over tingene. Det er de blå stiers store kvalitet at være et nærmest umærkeligt design, som folk ikke rigtigt sætter pris på, fordi det ligger i deres DNA, at folk ikke skal lægge mærke til det. Men hvis de pludselig ikke var der, ville man føle forskellen.”
Også objekter og løsninger som fx dåseåbneren, papirclipsen, stillekupeen, lynlåsen og Mobile Pay er kommet på museum for deres betydning i vores hverdag.
Fremtidens design
Side om side med de kendte og skjulte hverdagsdesign finder vi de nye designeres livtag med fremtidens design. Som fx kan handle om noget så tabubelagt som en god hygiejne under menstruationen for især hjemløse kvinder. Paul Lequay og Iga Slowik, to industrielle designere fra Designskolen Kolding, har med udgangspunkt i menstruationskoppen designet et rengøringskit og en lærings-workshop, som skal hjælpe netop den gruppe kvinder. De har dermed valgt at tage et socialt ansvar med deres design, som dog også har et kommercielt potentiale, idet rengørings-kittet kan henvende sig til alle kvinder, der bruger menstruationskoppen uden for hjemmet: På arbejde, på festival eller på vandretur. Steder uden adgang til rindende vand og et privat rum.
”Vi har gjort designet så neutralt som muligt. Det var æstetisk interessant at skabe et produkt, der skulle afhjælpe en situation, der vanligvis bliver skjult. Nogle gange kan selv små ændringer forandre noget helt grundlæggende ved den måde, du lever på, eller den måde du tænker på. Det er godt design,” siger de to designere.
Udstillingen er tilrettelagt i samarbejde med Museet på Koldinghus og har åben i museets åbningstid frem til 22/10/2017.