Træn
designtænkning

Træn designtænkning

Kurset Træn designtænkning er for dig, der vil have nye perspektiver og metoder til at nytænke eksisterende forretningsgange.

Hvor, og hvad du arbejder med til daglig, er ikke afgørende. Det vigtigste er, at du – ligesom os – fornemmer, at 'plejer' er død, og at du ønsker at finde nye og bedre designinspirerede måder at skabe udviklingsorienterede virksomheder og organisationer på.

På Træn designtænkning får du helt nye perspektiver på, og konkrete værktøjer til, at skabe innovative, involverende og bæredygtige forandringer i din virksomhed eller organisation. Du lærer at bruge designernes værktøjskasse til at skabe forandringer, der engagerer og giver ejerskab, som er helt afgørende, hvis du med succes skal lede tværfaglige projekter. Du bliver trænet i at anvende designmetoder og designprocesser til at udvikle nye produkter, strategier og services med – alt sammen forudsætninger for, at du kan skabe en designdreven organisation eller virksomhed.

Det praktiske

Undervisning
Undervisningen er en vekselvirkning mellem oplæg om designmodeller og designmetoder, og praksisnære opgaver. Forud for kurset skal du identificere et område eller en udfordring, som du kan se et potentiale i at udvikle. Det kunne fx være at forbedre en service, et event eller en kulturændring i din organisation. Du tager med andre ord afsæt i aktuelle strategiske udfordringer på din egen arbejdsplads. Du lærer og træner designtænkning som professionel metode til at styre kreative, innovative processer og udviklingsforløb gennem aktiv involvering af dine kunder, brugere eller interessenter.
Undervisningens teoretiske viden bygger på dokumenteret forskning, og den foregår i Designskolen Koldings kreative miljø.

Kurset strækker sig over tre måneder og består af fem kursusdage.

Dag 1: Designtænkning og visuelle processer.
Dag 2: Hvem designer du for og med – og hvorfor?
Hjemmeopgave 1: Du skal i dialog med din målgruppe og foretage interviews og observationer.
Dag 3: Hvad fortæller brugerne dig, og hvordan skaber du rum for idéer?
Hjemmeopgave 2: Du arbejder videre med idéudvikling på din case ved at inddrage andre.
Dag 4: Giv idéer og løsninger form.
Dag 5: Planlæg og faciliter din designproces.

Hjemmeopgaver
Du skal bruge, hvad der svarer til en halv arbejdsdag på hver hjemmeopgave. Hjemmeopgaverne kræver, at du involverer dine kunder, kolleger eller samarbejdspartnere.

Udbytte

• Du får indblik i, og erfaring med, designtænkning som metode til fx at bryde vanetænkning
  • Du lærer metoder til at forstå og samarbejde med dine målgrupper på
  • Dine evner til målrettet idéudvikling og idékvalificering skærpes
  • Du får konkrete værktøjer til at føre nye idéer og tiltag ud i livet i din organisation
  • Du får værktøjer til at planlægge, facilitere og inddrage dine kunder, kolleger og samarbejdspartnere i en designproces.

Underviser:
Thomas Holst Madsen

Kursusdatoer (5 dage) - efterår 2024:
3. og 4. september
2., 29. og 30. oktober

Undervisningen foregår den 3. september, 2. og 29. oktober kl. 10-16.

Den 4. september og 30. oktober kl. 9.00-15.00.

Tilmeldingsfrist
20. august 2024
Efter tilmeldingsdeadline er man velkommen til at kontakte os for at høre, om der stadig er ledige pladser.

Tilmeld dig her

Ågade 10, 6000  Kolding

Pris
Dkr 10.995 ekskl. moms. Beløbet dækker undervisning, undervisningsmaterialer samt forplejning.

Faktura udsendes umiddelbart efter tilmeldingsdeadline.

Rabat
Vi tilbyder rabat som følger:
• 10 % rabat per person ved 3 tilmeldinger (samme CVR-nummer) samt alumner
• Tilmeld 5, betal for 4 (samme CVR-nummer)
NB: Rabatten gives kun på selve kursusprisen, ikke på prisen for forplejning og materialer

Er man mange fra samme virksomhed, er det også muligt at booke et lukket kursus til en fast pris.

Afmelding
Når du er optaget på kurset, er tilmeldingen bindende, også selvom du efterfølgende kan blive forhindret i at gennemføre det.

Flyt kurset ud i din virksomhed
Få et kursus tilpasset jeres udfordringer, organisation og hverdag – som kan holdes ude ved jer.
Vores kompetente undervisere kommer ud til jer og giver hele afdelingen et kompetenceløft. I får tilrettelagt et kursusforløb, der tager udgangspunkt i jeres udfordringer, kalender og kompetenceniveau.

Ændringer kan forekomme.

Yderligere information

Kontakt kursusansvarlig Kerstin Bro Egelund, hvis du har spørgsmål til kurset eller Designskolen Koldings øvrige videre- og efteruddannelse.