Transforming Statistics into Infographics
Ved ph.d.-studerende Pia Pedersen
I sit artikelbaserede ph.d.-projekt undersøger Pia Pedersen designeres rolle i datavisualisering, dvs. den visuelle præsentation af statistisk information. Datavisualisering er et tværfagligt felt, hvor blandt andre statistikere og designere opererer sammen med f.eks. journalister, forskere og politikere. Dette kan resultere i en konflikt mellem forskellige fagligheder. Kritikken fra statistikere er f.eks., at designere overpynter eller forenkler data i visualiseringerne. Designere synees på den anden side, at statistikerens materiale ikke optimerer brugernes forståelse af informationerne.
En pioner inden for visualisering af statistik var sociologen Otto Neurath, der i 1930’erne i samarbejde med Marie Reidemeister (senere gift Marie Neurath) og Gerd Arntz udviklede det visuelle sprog ISOTYPE (International System Of TYpographic Picture Education), hvis formål var universel, letforståelig kommunikation. I den forbindelse opstod transformationsprocessen, der er defineret som den proces, hvor data bliver udvalgt, organiseret og simplificeret i en visuel form.
Pia Pedersen tager i ph.d.-projektet udgangspunkt i den transformationsproces, man finder i originalt ISOTYPE-materiale, som hun har indsamlet ved arkivet The Otto and Marie Neurath Collection i University of Reading, Storbritannien. Projektet går et skridt dybere end tidligere undersøgelser af transformationsprocessen ved at studere skitser, breve mellem Otto/Marie Neurath og kunder, designprocessen og komplementere disse med ISOTYPE-teori.
Det indsamlede materiale er blevet undersøgt igennem design ved at bruge metoder og processer fra datavisualisering. Formålet er at uddrage de essentielle datavisualiseringsprincipper, man finder i Marie Neuraths procesmateriale, og derigennem give designere nye strategier, de kan benytte sig af, når de går ind i det tværfaglige felt, som datavisualisering er. Pia Pedersens mål er at give designeren værktøjer til at være transformator snarere end dekoratør. Designeren skal uddrage mening af tallene i en statistik og omforme dem, så det bliver forståelige for lægfolk.
Samarbejdspartner
Isotype Revisited, University of Reading
Pia Pedersen, +45 51 24 49 99, pp@dskd.dk
Hovedvejleder
Silje Kamille Friis, Designskolen Kolding.
Bivejleder
Anders V. Munch, SDU.
Projektvejleder
Sue Walker, University of Reading