Finalister designer løsninger til fremtiden

Seks kandidater fra Designskolen Kolding er kommet i finalen til den prestigefulde Danish Design Award

Hvordan kan verden forsyne sig selv uden skadelige produkter? Det har fire kandidater fra Designskolen Kolding givet et spekulativt bud på. Under overskriften 'Fungi Narratives' har Sofia Fiorentino, Antonia Fedder, Mads Kodbøl Vindelev Jørgensen og Marianne Hansen undersøgt og eksperimentet med brug af svampe som et nyt basismateriale i design. Det er sket som led i deres uddannelse på Designskolen Koldings kandidatprogram, Design for Planet. Kvartettens spekulative designløsning er blot et af i alt tre projekter, som er kommet igennem nåleøjet til Danmarks nationale designpris, Danish Design Award.

- Svampe producerer nedbrydelige materialer (biopolymerer), som kan vise sig at være nyttige. Men hvordan har vi det med produkter, der er lavet på denne måde? Det spørger dette spekulative design os om, mens det på samme tid skaber et rationelt grundlag for gennemførlighed og eksempler”, skriver juryen med tilføjelsen, at den ser et stort potentiale her.

Reducerende rygning
Også Matias Carbones afgangsprojekt fra Designskolen Koldings kandidatprogram, Design for Planet, er at finde blandt de i alt 53 finalister. Projektet FLUX er et nytænkende bud på at tackle vores samfunds forfejlede forsøg på at gøre op med en rygekultur. Koncept anviser en ide til, hvordan barrierer mellem rygere og ikke-rygere nedbrydes, og samtidigt bidrager til inklusion som på sigt kan reducere rygning. I praksis fungerer FLUX ved både at følge og guide brugerens åndedræt gennem brug af interaktivt lys og en digital app, der booster FLUX's anvendelighed.

- Vi er endnu ikke lykkedes med at fjerne denne afhængighedsskabende vane, så der er stadig brug for innovation på dette felt, begrunder juryen.

Træk vejret sikkert
Den tredje finalist fra Designskolen Kolding er Sara Lee Spanggaard Krogh, der vakte stor opsigt i medier nationalt og internationalt med sit mundbind, der kan rense luftbårne bakterier. Sara tog sin kandidateksamen parallelt med at Corona-pandemien brød ud og ændrede derfor undervejs sit oprindelige fokus på luftrensende paneler i byens rum til at skabe et behageligt mundbind, der samtidigt eliminerer bakterier. I dag arbejder hun dedikeret videre sammen med forskere i Storbritannien og har startet egen virksomhed, Breathe Smarter, for at realisere sin idé.

- Forskning viser, at Saras mundbind har en dækningsgrad på 99,95% i at fjerne luftbårne bakterier. Saras arbejde viser, hvordan en hurtig retningsændring kan realiseres gennem designtænkning og handling, udtaler juryen.

Sara er nomineret i kategorien Young Talent – en kategori, som kandidater fra Designskolen Kolding har vundet de seneste tre år. Danish Design Award er et samarbejde mellem Dansk Design Center og Design denmarkVinderne og prisuddelingen foregår online torsdag den 25. november og sker i samarbejde med Fredericia Furniture og Statens Kunstfond.