Metode: Brugerworkshop

Metode: Brugerworkshop

Brugerworkshoppen er grundlæggende et gruppeinterview. I et gruppeinterview deltager 6-12 personer og en moderator, der guider processen. Et gruppeinterview er en god måde at få afdækket deltagernes oplevelse af deres livsverden og deres holdninger og forventninger til konkrete emner. Har man brug for at få deltagerne til at deltage mere aktivt f.eks. ved at give feedback i forbindelse med udviklingen af et produkt eller designe en service vil man kalde det en workshop.

Forberedelse
Start med at overveje:

  • Hvem det er mest relevant at tale med?

  • Hvilken information du håber at få?

  • Hvilke diskussionsemner vil give mest indsigt?

Hvis man ikke har noget netværk eller ved særlig meget om emnet eller den type brugere man skal undersøge, kan en indledende research være nødvendig:

  • En god måde at få taget hul på opgaven er ved at besøge de steder, hvor brugerne kommer. Det kan give meget information til projektet at have iagttaget, hvad der sker i bestemte miljøer.

  • Dernæst kan man snakke med personer man kender, eller som man relativt let kan få adgang til, og som har erfaring med den type brugere man vil have feedback fra.

  • Det er en god idé at forberede samtalerne, så de får form som uformelle interview. Brug dem til at afdække eventuelle faldgruber. Det kan f.eks. være emner det kan være svært at få brugerne til at snakke om.

  • For at komme videre, kan man spørge dem man snakker med om de kan henvise til andre, der kan uddybe eller nuancere emnet eller har an anden type indsigt i den brugergruppe man har fokus på. Man kan også tage hul på at få fundet deltagere til et gruppeinterview, hvis man får kontakt til en der kender personer med den rigtige profil. Det vil ofte være nemmere at få en aftale i stand, når man kan henvise til en person man har snakket med.

Rekruttering af deltagere
Rekruttering af deltagere er altid den sværeste opgave. Det tager længere tid end man tror. Man kan benytte professionelle – f.eks. analysebureauer med egen rekrutteringsafdeling – og betale sig fra besværet. Men man kan også selv stå for rekrutteringen.

  • Lav en deltagerprofil, der beskriver deltagerne og den ideelle gruppesammensætning (aldersspænd, kønsfordeling etc).

  • Sigt på at få aftaler med 6-12 personer.

  • Kontakt, ring eller skriv til personer der har den relevante profil.

  • Vær grundig med at forklare hvad workshoppen handler om, hvor og hvornår den finder sted, hvor længe den varer og hvorfor du inviterer netop denne person (f.eks. erfaring, alder, interesser).

  • Send en bekræftelse, der indeholder den samme information, når en person indvilger i at deltage og send en påmindelse om aftalen om deltagelse senest 24 timer før workshoppen.

Stedet
Besøg det sted hvor workshoppen skal afholdes.

  • Beslut hvordan lokalet skal indrettes og bruges i forbindelse med workshoppen.

  • Check at der er det udstyr der er nødvendigt. Check at der er stole og borde nok.

  • Sørg for at deltagerne kan få noget at drikke og evt. at spise, hvis workshoppen varer mere end 2 timer eller ligger på et tidspunkt hvor de fleste er sultne.

Lav en drejebog
Drejebogen er en plan for hvad der skal ske hvornår på workshoppen. Drejebogen bruges f.eks. til at:

  • styre tiden, så man når igennem alle emner på den afsatte tid.

  • huske hvilke materialer og rekvisitter der skal i brug hvornår.

  • huske hvilke spørgsmål der skal stilles hvornår.

Rekvisitter
Producér noget fysisk materiale f.eks. valgkort og interviewark, der kan give workshoppen retning og hjælpe deltagerne til at give deres mening til kende.

  • Eksempler på illustrationer, der kan hjælpe deltagerne med at forstå og fastholde emnet der snakkes om.

  • Eksempel på simple rekvisitter der kan hjælpe deltagerne til at forklare og vise hvad de mener.

Selve workshoppen
Workshopdeltagelse vil være fremmed for mange af deltagerne, så byd velkommen ved at fortælle hvordan workshoppen vil foregå og hvordan rollefordelingen er. Fortæl f.eks. at:

  • Du stiller spørgsmålene og holder øje med tiden.

  • Som deltager bidrager man med sine synspunkter og ideer.

  • Alle synspunkter er vigtige.

  • Ingen holdninger er forkerte.

Bed om tilladelse til at optage lyd og/eller tage billeder og fortæl hvordan lydoptagelser og fotografier fra workshoppen vil blive brugt efterfølgende.

Lad så deltagerne præsentere sig selv, men giv dem eventuelt et par holdepunkter så præsentationen bliver relevant i fht workshoppens tema.

  • Hold deltagerne engagerede undervejs ved at have planlagt et varieret program, så de ikke sidder stille og snakker hele tiden.
    • Uddel post-it sedler og kuglepenne og bed deltagerne skrive stikord ned inden du samler op på et emne.

    • Brug rekvisitter.

    • Lad deltagerne snakke sammen 2 og 2 i 5-10 minutter om et emne, og giv dem på den måde mere tid til at reflektere og komme til orde.

Sørg for at der undervejs bliver produceret så meget materiale som muligt, som du kan tage med derfra. Materialet vil gøre det meget lettere at huske hvad der er sket og sagt.

Bearbejdning

  • Skriv kort efter interviewet – frit efter hukommelsen - hvad du hørte, hvad der overraskede dig, hvad du undrede dig over, hvad der var henholdvis enighed og uenighed om i gruppen. Notér også hvad det var let for deltagerne at snakke om og hvad der var svært. Hvilke spørgsmål eller emner kom der ingen eller næsten ingen respons på?

  • Hvis du har lavet interviewet sammen med en anden, så sammenlign noter og snak om hvad I oplevede. Det handler ikke om at nå til enighed, men om at få så mange nuancer med som muligt.

  • Lyt til eventuelle lydoptagelser og tag noter undervejs. Og skriv de udsagn ud, der beskriver bredden i de holdninger og forventninger, der kom til udtryk under interviewet.

  • Skriv også en lille profil af hver deltager, så dennes baggrund for et udsagn ikke glemmes.

  • Hæng udsagn, profiler, fotos og andet materiale op på en væg, så alt kan ses på en gang.

  • Hæng også noter op om de spørgsmål eller emner det var svært at få respons på.

  • Gruppér udsagnene efter emne. Samme udsagn kan sagtens optræde under flere emner.

  • Saml op på den information du fik om emnet for workshoppen, men saml også op på den information du ikke regnede med at få.

Formidling

  • Kommunikér hvad du har lært på en hurtig, nemt forståelig måde. Ingen læser rapporter på 100 sider. En mundtlig fremlæggelse støttet af lydklip og billeder er oftest bedst. Tilhørerne får mulighed for at spørge ind og diskutere og det fremmer engagementet.

Illustrationer 
(Fotos, grafik eller collager)

  • Formål: 

At sætte rammen for en videre snak omkring et specifikt emne. Ved at være illustrativ, sikrer man, at deltagerne er med på, i hvilken retning fokus skal ligge.

  • Hvad og hvordan: 

Slide indeholdende billede og grafik som et understøttende element til en mundtlig forklaring af et ukendt emne. Fx til at formidle over for en gruppe af ældre, hvad der opfattes ved forklaringen ”intelligente hjælpemidler” og introducere til emner som nødkald, intelligent ble osv.

Interviewark
(Et samtaleredskab)

  • Formål:

At få en overordnet forståelse for deltagernes situation inden for et bestemt emne – fx det at være pårørende eller deres forhold til teknologi. Ved først at lade deltagerne tale sammen to og to, bliver de talt varme. Deltagerne får desuden præsenteret sig selv for hinanden og for facilitatorerne og ved at bruge et ark får facilitatorerne nogle konkrete nedskrevne svar at tage med hjem, som kan støtte i analysefasen.

  • Hvad og hvordan:

Svarark med spørgefelter indeholdende relevante spørgsmål omkring brugeren fx

    • Hvem er du pårørende for?

    • I dagligdagen, hvad er det typisk, der gør, at du træder ind i rollen som pårørende?

    • Hvordan har det påvirket dit liv at være tæt på en, der ikke længere kan klare det hele selv?

Deltagerne arbejder sammen to og to om at besvare spørgsmålene, hvorved der skabes fortrolighed i forhold til at fortælle noget personligt. Herefter præsenteres parrenes svar in plenum og facilitatoren stiller uddybende spørgsmål efter behov.

  • Opmærksomhedspunkter:
    • Vær skarp i måden, du spørger på og vinkel spørgsmålene, så de forbereder deltagerne til at tænke i den retning, workshoppen skal tage (fx i forhold til ældre og teknologi)

    • Brug en tydelig typografi og kontraster så selv synshæmmede kan læse spørgsmålene.

    • Brug grafik, der understøtter, hvad der spørges til.

Rekvisitter
(Objekter udformet i skum, træ eller andet materiale)

  • Formål:
    • At give workshopdeltagerne et redskab at tale ud fra. Ved at gøre brug af rekvisitter, giver man en deltager mulighed for at forholde sig konkret til noget, der ellers kan være meget abstrakt. Når man har noget i hånden, er det ofte en meget håndgribelig måde, at forklare en pointe på.

  • Hvad og hvordan:
    • Udformning: Ved at udforme rekvisitter, så de minder om noget genkendeligt – fx en smartphone, tablet eller medicinæske kan deltagerne lettere forholde sig til brugen af det.

    • Materiale: En neutral farve og materialevalg sikrer en objektivitet i forhold til, at rekvisitten ikke skal ligne én ting, men skulle kunne agere som mange forskellige.

    • Brug: Rekvisitterne kan med fordel introduceres allerede, når en facilitator forklarer om et emne. Herefter, kan den gives videre til en deltager, når vedkommende forklarer sine synspunkter.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer