Mona designer varme til flygtningebørn

Næsten 1/2 mio. børn fryser i flygtningelejre i Libanon. Studerende på Designskolen Kolding har designet en multifunktionel dragt, så de kan stå imod kulden

Mona Elquet studerer i øjeblikket på Designskolen Koldings kandidatuddannelse Design for People. Hun har flere gange besøgt flygtningelejre i Libanon i løbet af sine studier. Besøg, som har gjort et enormt indtryk. Næsten en halv million børn er registrerede i lejrene. Og for børnene i flygtningelejrene er forkert påklædning mere reglen end undtagelsen.
- Vinteren kan være meget kold i Libanon, og langt de fleste børn har ikke varmt og vandtæt overtøj og derfor risikerer de forfrysninger, fortæller hun.
Gennem workshop på Designskolen Kolding har Mona Elqut derfor udviklet ResQKid, en 3-i-1 løsning og kombination af en sovepose, jakke og buksedragt. Alt, hvad et flygtningebarn mellem 5 og 12 år har brug for – for at holde kulden ude.

Hjælp på vej til 500 børn
ResQkid er designet med flere funktioner. Når jakken er i brug, rulles benene op i nakken og hæftes med velcro. Skal ResQkid  fungere som sovepose, kan ærmerne i jakken trækkes ind og en ekstre pose, der følger med, skærme fødderne imod den kolde vind.
- Posen kan også bruges som en taske. Mange børn har ikke noget at bære deres skolebøger i,” fortæller hun. Inden Mona nåede frem til det endelige resultat har ResQkid været igennem en test i lejr i Nordlibanon. - Jeg sendte en model afsted for at få børne til at undersøge, om de kunne finde ud af at bruge den. Børnene syntes, at det var sjovt, at de kunne lukke velcrolukninger i dragten op og sætte den sammen igen, fortæller Mona.
Takket være en aftale med den svenske NGO, Nordisk Hjälp, kan Mona Elquet er de første 500 ResQKids nu på vej til frysende børn i Libanon.
Monas projekt er indstillet til Danish Design Award i kategorien Young Talents.