Designskolen Kolding skal hjælpe udeskole og leg på vej

Hørup Centralskole og Sønderborg Kommune samarbejder med Designskolen om at bruge udelivet til at skabe rum for leg og læring

Hvordan kan man nytænke og udvikle Hørup Centralskoles udendørsområder, så de understøtter skolens vision om at være udeskole og derigennem styrke børnenes udvikling og læring ved aktivering af udelivets muligheder? Det spørgsmål er omdrejningspunktet for et igangværende projekt, som Designskolen Koldings Lab for Leg og Design i øjeblikket gennemfører med Hørup Centralskole og Sønderborg Kommune som samarbejdspartnere.

Hørup Centralskole har adgang til et stort udeareal. Der er store områder med græs samt en skov med tilhørende sø. Skolens områder er i flere år ikke blevet vedligeholdt og fremstår faldefærdige.

Da skolen i flere år har praktiseret udeskole, er ønsket, at de store områder, som skolen råder over, bliver inspirerende og oplagte til udeskole og leg. Således at ikke blot skolen, men også lokalområdet kan få gavn af området.

Med en designantropologisk innovationsmetode og en børnecentreret designtilgang er Designskolen Kolding derfor i gang med at udvikle et konceptforslag, der nytænker og udvikler Hørup Centralskoles udendørsområder.

Elementer fra konceptudviklingsfasen kan i sammenhæng med en gennemført forundersøgelse danne rammen for en udvidet tilgang til udeskolerum for hele Sønderborg kommune.

Projektet forventes afsluttet i december 2022.