Helle Marie Skovbjerg får legepris

For sin særligt nyskabende måde at arbejde med og fremme forståelsen af at lege får Designskolen Koldings professor i Leg og Design Jørn Møllers Legepris, der uddeles af Gerlev Idrætshøjskole og Center for Leg & Bevægelse

Prisen tildeles Helle Marie Skovbjerg fordi, hun giver et sprog for, og en metode til at forstå, hvordan vi kan tale om legen og de dynamikker, der opstår, når vi leger sammen.
"Det er takket være forgangskvinder som Skovbjerg at vi er ved at skabe et fælles sprog for leg og det, den gør ved os," lyder det i Legekomiteens begrundelse:

- Helle Marie Skovbjerg præsenterer et æstetisk perspektiv på leg. Leg ses som formålet i sig selv. Det genkender vi på Gerlev, hvor legen har værdi i sig selv og det, der kan opstå når legen sættes fri af formål, er værd at være nysgerrig på . Det er også vores oplevelse i vores mange projekter, fra for eksempel Moving Youth, HandiLeg og Levende Legekultur, siger Forstander på Gerlev Idrætshøjskole og medlem af Legekomiteen bag prisen, Frederik Ullerup.

- Helle Marie Skovbjergs tilgang er mere relevant end nogensinde, fordi hun tilbyder en kvalificering og en kategorisering af legetyper, baseret på det, der sker når der leges: Interaktionen og de stemninger der opstår mellem mennesker.
Hun inddeler leg i forskellige legestemningstyper fra hengiven til euforisk. De fleste lege vil bevæge sig rundt i forskellige stemninger, og det netop disse skift, som er med til at fastholde legen og lade den fortsætte, siger Frederik Ullerup.

Forskning i leg er ikke pjat
Helle Marie Skovbjerg har arbejdet med legefeltet i de sidste 15 år. For få år siden blev feltet i nogen grad betragtet som pjatforskning. Det ændrer sig i disse år, og det er Jørn Møllers Legepris med til at understøtte, understreger hun:
- Det betyder utrolig meget for mig. Legen som almenmenneskeligt fænomen er noget vi må tage dybt alvorligt både som et fænomen, der konkret eksisterer i menneskers liv, og som et teoretisk perspektiv, hvor vi må udvikle sprog og begreber, vi kan dele med hinanden. Et legeliv er et godt liv, og et godt liv er et legeliv. Det er et liv, hvor vi er dybt engageret i at udforske, sammen med hinanden, hvem vi er, hvordan vi gerne vil leve. Det liv er båret af generøsitet, loyalitet og mod, og er drevet af spørgsmålet ”hvad nu hvis...”. Det gælder i øvrigt både for børn og voksne, siger Helle Marie Skovbjerg.

Priskomiteen fremhæver desuden, at Skovbjerg arbejder systematisk, videnskabeligt og metodisk med at udbrede viden om leg og dens betydning. Skovbjerg giver legen magt. For når man taler om, og giver legen en kvalificeret stemme, bliver den værdigjort. Skovbjergs bøger bliver citeret i flere tidsskrifter og hun kan fra øverste akademiske klinge tale legen op. Det vil Gerlev Idrætshøjskole og Gerlev Center for Leg & Bevægelse gerne hylde hende for med Jørn Møllers Legepris.

FAKTA
● Jørn Møllers Legepris gives til personer, der på særlig nyskabende måde arbejder med, samt fremmer forståelsen for “at lege”.
● Jørn Møller var iværksætter, legeforsker og var banebrydende i at skabe rum til de lege-indsatser som stadig finder sted på Gerlev. En af hans grundlæggende værdier og filosofi var at vække lysten til det legende og glæden via bevægelse.
● Legeprisen blev uddelt første gang i 2013.
● Med prisen følger en check på kr. 10.000 til videre initiativer