Dimission 2014

Der var både tårer, latter og stående klapsalver da Designskolen Kolding uddelte beviser og legater.

Hvert stolesæde var besat, da 78 flyvefærdige Cand.designere sammen med familie og venner deltog i en højtidelig formiddag i Designskolen Koldings kantine. Traditionen tro fik hver designer overrakt sit eksamensbevis af rektor Elsebeth Gerner Nielsen, der i sin tale forinden gav et par gode råd med på vejen:

- Plej jeres netværk. Det er gennem netværk, man får arbejde, men det er også netværkene, som holder en i live menneskeligt og fagligt. Drop tanken om designeren som den ensomme ulv der kæmper sin egen kamp mod alle andre og alle odds.

- Tag aldrig lyset fra et andet menneske. Hust at alle mennesker har lyst til at lyse. Til at udfolde sig. Til at være noget særligt. Tager man lyset fra et andet menneske, fratager man det liv, men man tager også liv fra sig selv.

Formiddagen blev pænt afrundet med en tale fra nyuddannet designer Louise Egebro, takke-blomster til en håndfuld af skolens ansatte og selvfølgelig uddeling af legater:

Fagforening Teknisk Landsforbund uddelte to legater på 2.500 kr til Ditte Gjøde og Solveig Stilling. HKs rejselegat på 10.000 kr gik til Sidsel Skov Kragsnæs. Rejselegatet på 10.000 kr fra Sydbank gik til Louise Egebro. Gudrun & Erik Kavfeldt uddelte i alt 10 legater på 10.000 kr til Patrick Johansen, Christian Leth, Svetlana Aksjonova, Camilla Skøtt Christiansen, Sidsel Søgaard Sørensen, Niels Christian Konrad Nielsen, Nanna Rosalia Sigaard, Kristian Lykke Larsen, Anna Nydam Sørensen og Kathrine Gram Hvejsel. Og endelig gik Nationalbankens 25.000 kr til Lyuba Tsancheva Halacheva.

- Der er dem som råber højt og der er dem, som stille skinner. Modtageren af denne pris hører til i den sidste kategori. Med en enorm iver efter at lære, nysgerrighed, fantasi, empati og talent går hun i gang med at opdage designs komplekse verden og med at løse virkelige problemer for virkelige mennesker. For hvem interesserer sig for tang høstere? Lyuba! I sit afgangsprojekt identificerede hun en uudforsket industri inden for tang landbrug. Hun inddrog en gruppe tang landmænd og gennem direkte samarbejde med dem ændrede hun deres forståelse af, hvad industriel design kan tilbyde en ikke-design organisation. Ud over dette brugte hun processer og metoder for at identificere udækkede behov for specielle værktøjer til tang dyrkning. Yderligere sparring med maskiningeniører udviklede hendes løsning endnu mere. Både emnet og løsningen er originale og modne for videre udvikling. Også hendes projekt sætter et eksempel for industrien på, hvordan designtænkning kan gøre en forskel, lyder det fra Nationalbanken.