Giv det videre

VIGGA er et nyt forretningskoncept, der fremmer bæredygtighed og deleøkonomi. Designskolen bidrager med forskning og udvikling.

Vigga Svensson havde en drøm. En drøm om at klæde babyer på i blødt og lækkert tøj, men samtidig en drøm om at gøre det bæredygtigt og miljørigtigt. Med stiftelsen af firmaet VIGGA er den drøm blevet til virkelighed.

-VIGGA er grundlagt ud fra en overbevisning om, at vi kan passe bedre på vores blå planet, hvis vi deler med hinanden og genbruger alt, hvad vi kan, siger grundlægger Vigga Svensson.

Om VIGGA
Produktion af tøj er en af de mest forurenende industrier, og det særlige problem med babytøj er, at hvis en sparkedragt kun bruges få gange, inden den bliver pakket væk, er det næsten ligegyldigt, hvor bæredygtigt den er fremstillet.

VIGGA er baseret på cirkulær økonomi og er en abonnementsordning for nybagte forældre. Man får således en pakke med basistøj, og når barnet er vokset ud af den, returnerer man det og får en ny pakke, hvorefter tøjet sendes videre til en ny familie. Det handler altså om at forlænge produktets levetid.

Men det betyder, at tøjet bliver vasket adskillige gange hos den første familie – som derefter sender det tilbage til VIGGA, der også vasker det, og så sender det ud til en ny familie. Det stiller store krav til tøjets kvalitet. For hvilke materialer kan holde til at blive brugt og vasket og brugt og vasket og være i mange familiers hænder, og stadig være lækkert for den sidste familie, der modtager tøjet?

Det er her, Designskolens forskere kommer ind i billedet. De skal nemlig være med til at undersøge bæredygtigt design og hvordan børnetøj bruges – både ved at analysere materialer/tekstiler samt tøjets design, og hvordan det modtages af den sidste bruger.

Børnemode, deleøkonomi og genbrugspraksis som forskningsobjekt
Designskolen Kolding samarbejder med Syddansk Universitet, firmaet VIGGA, Plan Miljø og Innovationsnetværket Bolig & Livsstil om forsknings- og udviklingsprojektet, der fokuserer på børnemode, deleøkonomi og genbrugspraksis. Forskere fra Designskolen Kolding og Syddansk Universitet undersøger bl.a., hvilke faktorer der spiller ind, når forældre vælger tøj til deres mindre børn, herunder hvad der evt. får dem til at vælge at abonnere på VIGGA-konceptet. Og de ser på, hvad der sker, når fokus flyttes fra produkterne selv til forbrugerne og deres adfærdsmønstre. Der er således tale om et overvejende empirisk studie, der ser på en række faktorer og aktører som indgår i VIGGA-konceptets cirkulære system.

Designskolens særlige rolle
Designskolen Kolding har som særlig opgave at udvikle nye design og strikkvaliteter med henblik på at imødekomme de krav en abonnementsordning stiller til æstetik, bæredygtighed, slid og vedligehold af børnetøj. VIGGA anvender udelukkende GOTS (Global Organic Textile Standard) certificeret økologisk bomuld, der dyrkes i Indien, hvor tekstilerne også strikkes og tøjet sys. Hvert stykke tøj genbruges i snit af otte forskellige familier.

-Udfordringen er her at designe inden for de rammer, som VIGGA producerer under og til den uforudsigelige brugspraksis, som finder sted hos brugerne. Ligeledes skal tøjet ældes på en smuk måde, så alle brugere får en positiv oplevelse igennem tøjets livscyklus, siger lektor på Designskolen Kolding Vibeke Riisberg

Projektet er støttet af Erhvervsstyrelsens fond til Grøn Omstilling og gennemføres i perioden 2014 – 2016.